گیلان

شناسایی 22 هزار بیمار مبتلا به عفونت اچ.‌آی‌‎.وی در کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تخمین زده می‌شود که بیش از ۶۰ هزار بیمار زنده در کشور با عفونت اچ.‌آی.‌وی زندگی می‌کنند، در صورتی که بر اساس آخرین آمار تاکنون حدود ۲۲ هزار نفر بیمار زنده شناسایی و ثبت شده‌اند که از این میان ۱۵ هزار  نفر تحت مراقبت و درمان می‌باشند.

به گزارش تفاهم آنلاین، دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: تمامی کشورهای جهان متعهد شده‌اند تا سال ۱۴۱۰ شمسی به هدف مهم شناسایی ۹۰ درصد بیماران به عفونت اچ.‌آی‌‎.وی دست یابند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده را تحت درمان به موقع و موثر قرار داده و در ادامه سطح ویروس در خون ۹۰ درصد افراد تحت درمان، کنترل شود.

وی با بیان اینکه اول دسامبر (یازدهم آذر) هر سال به نام روز جهانی ایدز، نام‌گذاری شده است، افزود: امسال این روز در سراسر دنیا با شعار “همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک” گرامی داشته می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در ایران از یازدهم تا هفدهم آذرماه سال جاری به عنوان هفته اطلاع رسانی ایدز نام‌گذاری شده است، بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی و عوامل مرتبط با آن، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و یکی از بیماری‌های واگیر که ارتباط تنگاتنگی با بخشی از این آسیب‌ها دارد، بیماری ایدز است.

دکترحیدرزاده ادامه داد: همین موضوع موجب شده است نظام مراقبت اچ.‌آی‌‎.وی و برنامه‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری با خدمات کاهش آسیب و رفع آسیب‌های اجتماعی همراه شود تا در کنار آموزش بیماری و تاکید بر راه‌های انتقال و پیشگیری از آن، درمان صحیح بیماران اچ آی وی مثبت با در نظر گرفتن کاهش احتمال انتقال بیماری بتواند نقش مهمی در پیشگیری و کنترل آن ایفا نماید.

وی، روز جهانی ایدز و هفته ملی اطلاع رسانی اچ.‌آی‌‎.وی (ایدز) را فرصت مناسبی دانست تا عموم مردم علاوه بر آشنایی با عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز، از برنامه‌ها و خدمات دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز آگاهی یابند و در صورت نیاز، از خدمات مشاوره و آزمایش رایگان اچ.آی.وی بهره‌مند شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه در  پایان سخنان خود با اشاره به برنامه‌های انجام شده و اقدامات دانشگاه در پیشبرد اهداف پیشگیری از این بیماری و شناسایی موارد ابتلا، از زحمات تمامی تلاشگران عرصه سلامت به ویژه گروه مراقبت بیماری‌های واگیر که در سطوح مختلف به ارائه خدمات می‌پردازند، قدردانی کرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56109
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن