اقتصادی

ستاری: تکنولوژی صنعت غذایی کشور بومی‌سازی شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بر لزوم بومی سازی صنعت غذایی کشور تاکید کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین، سورنا ستاری در بازدید از دستاوردهای طرح جامع سلامت غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه اهمیت صنعت غذایی در کشور همچنان مغفول مانده است، گفت: دستاوردهای این حوزه باید تجاری‌سازی شود تا موثر باشد. در کشور فرهنگ غذایی متنوعی حاکم است که نباید با گسترش واردات، این فرهنگ مغفول بماند.

وی اظهار داشت: باید از ظرفیت محققین و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای پایبندی به فرهنگ غذایی کشور استفاده شود و شرکت‌ها باید تکنولوژی فعلی این صنعت را بومی‌سازی کنند.

ستاری، کاهش نوآوری‌ها و کیفیت در حوزه غذا را ناشی از حمایت‌های بیش از حد در حوزه واردات دانست و افزود: نتیجه این امر افزایش سموم در مواد غذایی و به خطر افتادن سلامت مردم است. تایید امنیت غذا باید به صورت جدی دنبال شود.

وی با اشاره به حجم ۳.۵ میلیارد دلاری واردات در صنعت مرغ تاکید کرد: این اقدام سالانه، واردات حجم بالایی از کنجاله و ذرت را به کشور تحمیل می‌کند که نیاز به بازنگری جدی دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، توجه به امنیت غذا را از اهداف اصلی این معاونت برشمرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث امنیت غذا شناسایی و تشخیص اصالت و کیفیت مواد غذایی است.

ستاری بیان کرد: قبل از راه‌اندازی مرکز تحقیقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گسترش آزمایشگاه‌ها، قابلیت تشخیص کمتر از ۳۰ سم وجود داشت، اما اکنون بیش از ۴۳۰ نوع سم قابل شناسایی هستند.

وی با تاکید بر تاثیر اجرای برنامه جامع سلامت ملی بر ایجاد بازار در کشور، افزود: به عنوان مثال تشخیص ژلاتین حلال در مبادی ورودی می‌تواند بازار عظیمی برای صنعت غذایی در کشور ایجاد کند. این پروژه‌های کوتاه مدتی که روی زمین است را باید به سرعت به نتیجه برسانیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به یکی از دستاوردهای این طرح مبنی بر تشخیص حلال بودن یا نبودن ذبح انواع گوشت تاکید کرد: این بحث بسیار جدی است و باید به صورت پروژه و برند در سطح بین‌المللی معرفی شود. باید از ظرفیت موجود در کشور و محققین برجسته نهایت استفاده را ببریم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=58897
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن