کارآفرینی

پرداخت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان‌

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از پرداخت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در سال جاری خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین، علی وحدت در مراسم امضای توافق‌نامه هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های فناورانه پارک‌های علم و فناوری که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه سرمایه‌گذاری در ٢ سال اخیر توسعه جدی پیدا کرده است، اظهار کرد: در بخش تسهیلات در سال ٩٩، چهار هزار میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه درنظر گرفته شده است، همچنین تا پایان امسال سه هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر می‌شود.

وی به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر اشاره و تاکید کرد: در همه کشورها سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا VC از نوع سرمایه‌گذار‌های مهم در توسعه شرکت‌ها به شمار می‌رود، این موضوع هم در این صندوق برای توسعه شرکت‌های ‌نیان از سال گذشته و امسال در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: هر چند موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر از ۶ سال پیشنهاد شده بود ولی امکان اجرایی‌سازی آن وجود نداشت ولی در حال حاضر این فرصت ایجاد شده است. وی همچنین اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح هم سرمایه‌گذاری تا ۸۰ درصد سرمایه مورد نیاز طرح را تامین می‌کند.

وحدت به امضای ۷ توافقنامه و قرارداد هم‌سرمایه‌گذار که بین این صندوق نوآوری و پارک‌های علم و فناوری منعقد شد، اشاره کرد و گفت: اگر کمک و یاری پارک‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری و پژوهشگاه‌ها نباشد، در عمل ادامه در این حیطه مشکل‌ساز خواهد بود؛ بنابراین باید صندوق‌های پژوهش و فناوری و پارک‌های علم و فناوری در استفاده از ظرفیت ایجاد شده به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند.

وی با یادآوری برگزاری دوشنبه‌های استارتاپی از سوی این صندوق گفت: بسیاری از استارتاپ‌ها در رویداد دوشنبه‌های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی فرآیند جذب سرمایه را به خوبی طی می‌کنند، به طوری که حتی نیاز به سرمایه‌گذاری صندوق هم ندارند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به فعالیت کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال در همه استان‌ها صندوق پژوهش و فناوری خواهیم داشت و در حال حاضر فقط یک استان باقی مانده است.

وحدت همچنین درخصوص سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری یادآور شد: در ٢ سال اخیر سرمایه ثبتی این صندوق‌ها بیش از ۱۰ برابر شد که این جذابیتی برای صندوق‌ها است تا بتوانند فرآیند حمایتی را بیش از پیش از شرکت‌های دانش بنیان استان‌ها داشته باشند.

وی درمورد بودجه پیش‌بینی شده برای صندوق نوآوری و شکوفایی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: باوجود قول‌های دولت، سازمان برنامه و بودجه و دفتر رئیس جمهوری به شکل غافل‌گیرکننده‌ای در لایحه بودجه سال آینده سرمایه صندوق به خوبی تأمین نشده است، امیدواریم حرکت رو به رشد این صندوق متوقف نشود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: اگر سرمایه مورد نیاز این صندوق تامین نشود، شیب تند توسعه خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در سال آینده دچار مشکل می‌شود. وی یادآور شد: ما امیدوار به نگاه مثبت مجلس هستیم که این سرمایه را اصلاح کنند.

سرمایه صندوق نوآوری اوایل سال آینده پایان می‌یابد

مهدی کشمیری-عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم مجازی گفت: اوایل سال آینده ظرفیت مالی این صندوق به نقطه پایان می‌رسد و برای ورود به کارهای بعدی نیازمند تامین مالی است.

وی افزود: ظرفیت‌های کاری که در این صندوق ایجاد شده، نیازمند حمایت دولت و به خصوص تامین سرمایه این صندوق در سال آینده است.

کشمیری ادامه داد: غفلتی در تعیین سرمایه این صندوق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ رخ داده است، طبق این لایحه اوایل سال آتی ظرفیت مالی صندوق نوآوری و شکوفایی به نقطه پایانی خود می‌رسد و برای تامین مالی به حمایت دولت نیاز است.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری وشکوفایی از این مطلب ابراز تاسف کرد که به بند تامین مالی صندوق نوآوری و شکوفایی در قانون شرکت‌های دانش‌بنیان توجه کافی نشده است. وی گفت: همچنین تخصیص سه هزار میلیارد تومان برای تامین سرمایه صندوق که از سوی  سازمان برنامه و بودجه اعلام شد، باید همه در دولت پیگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تغییر نگاه‌ها و رویکرد‌ها که در این صندوق اتفاق افتاده و ظرفیت‌هایی که برای وزارت علوم ایجاد شده، فرصت مغتنمی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و کارهای فناورانه است.

کشمیری بیان کرد: اجرای طرح هم‌سرمایه‌گذاری با پارک‌های علم و فناوری از ٢ ماه پیش آغاز شد و در این رویداد طرح‌هایی از سوی پارک‌های علم و فناوری به صندوق نوآوری ارائه شد که در نهایت هفت طرح برای هم‌سرمایه‌گذاری انتخاب شدند.

وی همچنین گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان تنها نهاد مالی تامین‌کننده شرکت‌های دانش‌بنیان است که به منظور کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ایده تا بازار و تجاری‌سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات و کاربردی کردن دانش از طریق ارائه کمک‌ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان تشکیل شده است.

گفتنی است که در رویداد امضای قرارداد هم‌سرمایه‌گذاری هفت طرح پارک‌های علم و فناوری برگزیده شدند. ۱۷ پارک ۳۵ طرح فناورانه به دبیرخانه این صندوق ارسال کرده بودند که پس از انجام مراحل بررسی و غربال‌گری آن‌ها هفت طرح با رقم سرمایه‌گذاری ۴۴.۶ میلیارد تومان برای طرح هم‌سرمایه‌گذاری برگزیده شدند. رقم سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های پذیرش شده ۳۵ میلیارد تومان است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57603
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن