اقتصادی

کرونا و اثرات ویرانگر اقتصادی آن

همه‌گیری کرونا به غیر از تلفات سنگین انسانی که به بار آورده و تاکنون بنابر آمارهای رسمی بالغ بر ۷۲ میلیون نفر را مبتلا کرده و یک میلیون و یکصد و شصت هزار نفر را به کام مرگ کشیده، بیشترین ضربه و آسیب را به اقتصاد جهان وارد کرده است. افزایش تعداد بیکاران، تعطیلی کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ تولیدی، آسیب شدید بخش گردشگری و هوانوردی، کاهش قیمت نفت و سایر عوامل از جمله اثرات اقتصادی ویروس کشنده کرونا بوده است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، کرونا تاکنون در آمریکا موجب کاهش ۳۲ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور شده که بیشترین کاهش از سال ۱۹۴۷ تاکنون است.

در هفته‌های منتهی به تیرماه گذشته بالغ بر ۳۰ میلیون نفر در این کشور بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند. اما یکی از بخش‌هایی که بیشتر ضربه اقتصادی را از کرونا دیده، بخش گردشگری است.

تارنمای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در گزارشی در زمینه تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری جهان نوشت: کرونا دست کم ۱.۲ تریلیون دلار بر صنعت گردشگری جهان خسارت وارد کرده است.

گردشگری پایه و اساس اقتصاد بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهد و نقش حیاتی در زندگی میلیون‌ها نفر در جهان دارد. ارزش این صنعت در ۲۰ سال گذشته از ۴۹۰ میلیارد دلار به ۱.۶ تریلیون دلار رسیده است. اما کووید ۱۹ این صنعت را متوقف و تبعات اقتصادی شدیدی را بر آن وارد کرده است.

این در حالی است که آسیب دیدن کشورها به سبب ویروس کووید ۱۹ حداقل در سال آینده نیز کاملا محسوس باشد. درآمد حاصل از گردشگری، رقم قابل توجهی در بودجه برخی کشورها است.

چینی‌ها، تعداد قابل توجهی از گردشگران در جهان را تشکیل می‌دهند و قرنطینه و بسته شدن مرزها در این کشور و کشورهای دیگر مانند فرانسه، اسپانیا، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، ترکیه، مکزیک، آلمان، تایلند و بریتانیا که از مقاصد اصلی گردشگری در جهان هستند، بر بودجه این کشورها، فشار مضاعفی وارد خواهد کرد.

کشورهای در حال توسعه ممکن است که بیشترین و عمیق‌ترین کاهش تولید ناخالص داخلی را داشته باشند، برخی از مقاصد گردشگری از جمله کنیا، مصر و مالزی ممکن است، بیش از ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست بدهند. اما بخش گردشگری در بسیاری از کشورهای ثروتمند نیز تحت فشار است.

کاهش پروازهای بین‌المللی در کنار محدودشدن سفرهای داخلی به دلیل قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی ترددها را کاهش داده و به لغو بسیاری از پروازها منجر شده که این امر تاثیر به سزایی بر کل صنعت هوانوردی در جهان گذاشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد غول‌‌های حمل‌ونقل هوایی جهان از جمله ایرباس و لوفت‌هانزا بیش از سایر شرکت‌های فعال در این حوزه با بحران مالی شدید روبرو شده‌اند و به منظور جبران خسارت‌های خود تصمیم دارند، منابع انسانی خود را کاهش دهند. کرونا همچنین بر بازار بورس جهان تاثیر داشته است.

با افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹، همه بازارهای شاخص بورس در جهان، شاهد افت شدید بوده‌اند. کرونا شمار بیکاران را هم افزایش داد. طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، در آمریکا درصد بیکاران به بیش از ۴ درصد رسیده است.

بعضی از کارشناسان هشدار داده‌اند که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا وضعیت استخدام نیروی کار به حالت قبل از همه‌گیری بازگردد. این کارشناسان با استناد به گزارش صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده‌اند که اقتصاد جهان در سال جاری میلادی سه درصد کوچک‌تر شده و رکود فعلی از زمان رکود بزرگ سال ۱۹۳۰ تاکنون، بدترین است.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان هنوز هم نسبت به بازگشت به فروشگاه‌ها نگران هستند. روزنامه نیویورک تایمز درگزارش جدید خود به نقل از بانک مرکزی اروپا هشدار داد، به رغم چشم‌انداز تولید واکسن و محرک‌های اقتصادی منطقه یورو، انتظار می‌رود که بحران اقتصادی ناشی از کرونا در اتحادیه اروپا همچنان تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد.

دانشگاه کمبریج در تحقیقی اعلام کرد که اقتصاد جهان در بدترین سناریو، به دلیل شیوع کرونا ممکن است حدود ۸۲ تریلیون دلار خسارت داشته باشد. این تحقیقات نشان داد در صورتی که بهبود اقتصادی جهان با سرعت بیشتری پیش برود “زیان اقتصادی” در حالتی خوشبینانه احتمالاً ۳.۳ تریلیون دلار خواهد بود.

نقش کرونا در گسترش فناوری‌های جدید

اما انتظار می‌رود که تجربه مردم از نشستن در خانه در دوران کرونا و تکیه بر فناوری‌های جدید موجب رشد بیشتر این تکنولوژی‌ها و استفاده از آن‌ها در آینده شود.

گسترش استفاده از تکنولوژی‌های نوین، باعث رشد و گسترش بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، پست الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و سایر خدمات الکترونیکی شده و امکان انجام بسیاری از امور را به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه فیزیکی فراهم نموده و هم باعث شده است که امکان انجام کارهای متنوع به صورت دورکاری فراهم شود تا کارها متوقف نشوند.

طبیعتا، دورکاری و همچنین عدم نیاز به مراجعه فیزیکی برای دریافت خدماتی که از طریق الکترونیکی نیز قابل دریافت است، باعث کاهش گسترش بیماری نیز شده است، مواردی که در اپیدمی‌هایی که بشر در قرون گذشته به خود دیده، سابقه نداشته است.

فناوری‌های قدرتمندی که در دوران کرونا گسترش زیادی یافتند، شامل: خرید و سفارش آنلاین، پرداخت اعتباری به صورت آنلاین، دورکاری آنلاین، تحصیل از راه دور، استفاده از پهپادها و ربات‌ها، فناوری ۵G، سرگرمی‌های آنلاین و هوش منصوعی می‌‎شوند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57605
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن