اجتماعی

سازمان بازرسی پیگیر پرداخت بیمه بیکاری کرونا

سرپرست بازرسی امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور از دستور رئیس این سازمان برای بررسی ویژه اختصاص بیمه بیکاری برای آسیب‌دیدگان از کرونا حسب فرمایش رهبر معظم انقلاب خبر داد.

علی یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم گفت: سازمان بازرسی کل کشور طبق وظیفه قانونی دایر بر نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین، مشکلات ناشی از کرونا را از ابتدا در دستور رسیدگی و از اسفند 1398 تاکنون آخرین آمار ثبت‌نام، مشمولین، دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری و مشکلات بیکاران و همچنین محدودیت‌های سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: در این راستا دو فقره نامه هشداری در اجرای بند (ج) ماده 11 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، خطاب به رئیس سازمان تأمین اجتماعی و در همان راستا مکاتبه دیگری به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده است که با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب در جلسه ستاد ملی کرونا و دستور ریاست سازمان، این پیگیری‌ها به صورت ویژه تحت رسیدگی هستند.

یوسف‌نژاد ادامه داد: حسب بند (5) دستورالعمل اجرایی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا از اسفند ماه 1388 تا پایان اردیبهشت 1399، سامانه‌ای مجزا برای شناسایی افراد بیکار شده ناشی از بیماری کرونا ایجاد و طبق آخرین آمار اعلامی، بالغ بر یک میلیون و 146 هزار و 519 هزار نفر – ماه، در سامانه ثبت‌نام و پس از تأیید اطلاعات در شعب تأمین اجتماعی نسبت به پرداخت بیمه بیکاری کرونا (طبق مصوبه خاص) اقدام شد. از این تعداد برای یک میلیون و 52 هزار و 859 نفر – ماه، به مبلغ یک هزار و 435 میلیارد تومان واریز شده و 93 هزار و 660 نفر – ماه، تاکنون از دریافت بیمه بیکاری محروم مانده‌اند.

سرپرست بازرسی امور کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: از ابتدای خرداد 1399 تا 30 مهرماه امسال تعداد 192 هزار نفر درخواست دریافت بیمه بیکاری داده‌اند که از این تعداد 62 هزار و 174 مشمول شناخته شدند و بر همین اساس برای آنها برقراری جدید انجام شده است. همچنین از بهمن ماه 1398 تا مهرماه 99 مبلغ 3 هزار و 946  میلیارد تومان به مقرری‌بگیران پرداخت شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق برآوردها تا پایان سال جاری 200 هزار نفر مشمول بیمه بیکاری (عام) ثبت‌نام و تأیید خواهد شد، گفت: باید آمار دقیق افراد غیرمشمول بیمه بیکاری استخراج و بالتبع منابع لازم برای پرداخت نیز شناسایی و تأمین شود.

یوسف‌نژاد در پایان سخنان خود تصریح کرد: با توجه به عدم توفیق در تخصیص 85 درصد بیمه بیکاری از خرداد  1399 تا آبان 1399 با هزینه ماهیانه بالغ بر 500 میلیارد تومان اضافه و از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی نمی‌تواند این روند پرداخت را ادامه دهد، لازم است موضوع در ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح و برای تأمین منابع تصمیم‌گیری شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=52554
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن