یادداشت

سایه کرونا بر شغل های مناسبتی در جهان

اگر چه امسال سایه ی کرونا بر شب یلدا چنان سنگینی می کند، که برگزاری بزرگ ترین مراسم های باستانی ایرانیان، به علت رعایت سلامتی خود و اطرافیانمان مختل خواهد شد.

 

اما همواره از جمله مناسبت هایی است که توانسته منبع درآمد و ایجاد کننده ی شغل های مناسبتی متعددی در این ایام باشد. رسم و رسومی که آیینی خاص دارد و هر چه می گذرد شاید رنگ مدنیته در پاره ای از موارد آن را جذاب تر کرده و بعضا از زیبایی های اصیلش کاسته است. از اکسسوری های یلدایی گرفته و عکس هایی که با دیزاین شب یلدا صورت می گیردکه مملو از رنگهای سبز و قرمز است، تا تزیین انار و پرتقال و هندوانه که قیمت فروش آن چندین برابر و حتی گاها صد ها برابر مواد اولیه اش آب می خورد. از ست لباس نوزادی با تم یلدا گرفته تا انواع لباس های دخترانه و پسرانه که با نوشته ی یلدا مبارک که حتی در میان خانواده های متوسط و حتی تا اقشار پایین تر نیز رواج پیدا کرده است. هزینه های میوه آرایی، تزئینات عجیب و غیر معمول و سفره های رنگین که توانسته منبع درآمد افراد زیادی باشد. کیک هندوانه و ژله های رنگارنگ با شکل و شمایل هندوانه و انار که دیگر از بدیهیات تزیینات این شب هاست. شاید از یکسو کرونا کمی بازار شب یلدا را کساد کرده باشد، اما از سوی دیگر عده ای با استفاده از فضای مجازی و فروش اینترنتی همچنان از این شغل مناسبتی درآمد خوبی جذب می‌کنند.

کرونا سبب شده که حجم وسیعی از مشاغل که شاید بخش عمده ی آن مشاغل خانگیست، رونق صد چندانی در این روزها می گیرد. بله دقیقا می خواهیم به شغل های مناسبتی و رواج رو به رشد آن در دنیای مدرنتیه ی امروز اشاره نماییم. رواج شغل هایی از این قبیل نه تنها مختص ایران نبوده بلکه در تمام دنیا کارآفرینان بسیاری از سال ها قبل مشغول برنامه ریزی و کسب درآمد از آن هستند. مراسم های و اکسسوری هایی که در جشن هایی  چون هالوین، ولنتاین و کریسمس به فروش می رسد بخش عظیمی از اقتصاد بسیاری از کشورهای تولید کننده ی آن را در برگرفته است، که حتی با وجود کرونا از رونق نیفتاده اند. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، به هالوین که یکی از بزرگترین جشن های سنتی مغرب زمین است، در جایگاه یک جنبش عظیم اقتصادی در جهان می نگرند. جالب است بدانید همین جشن به ظاهر جذاب چه گردش مالی جذابی برای کشاورزان آمریکا و اروپا فراهم کرده است و پشت پرده ی جشن بزرگ هالوین، چه هدف های بزرگ اقتصادی تبیین شده است.

باید باور کرد که کارآفرینی شغل و پست نیست، بلکه یک ویژگی است و افراد فراوانی در سراسر دنیا با داشتن مجموعه ای از توانایی ها و شیوه های عملی، کم کم به نقطه ای می رسند که قادر به خلق فضای اجرایی برای طرح های خلاق می شوند. از اینرو قطع به یقین رابطه ای مستقیمی با مشاغل که آن ها را با صفت مناسبتی می شناسیم و کارآفرینی وجود دارد. به همین علت می توان انتظار داشت که کارآفرینان خلاق و مبتکر درباره ی مشاغل مناسبتی نیز ابتکارهای عملی بسیاری از خود عرضه کنند. بسیاری از مشاغل که با توجه به مناسبت های سالیانه قابل تعریف است، در واقع چرخه ی کامل از آماده سازی اولیه و اجرای فصلی و مناسبتی هستند که یکی پس از دیگری انجام می شوند. به عبارت دیگر چرخه ی حیات این مشاغل محدود به همان فصل نبوده و شامل دوره ی آماده سازی آن ها نیز می شود و کارآفرینان بالاخص دوست داران مشاغل خانگی می توانند زیر ساخت های لازم برای حضور مستمر در این چرخه را به نحو کارآمد و مقرون به صرفه فراهم سازند.

مهسا صالحی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56745
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن