یادداشت

راهکارهای بهبود ضریب نفوذ بیمه درهند

کشور هند با جمعیت بالا و روبرشدی که در فرایند تقاضای پوشش بیمه ای بسیار موثر است، توانسته فرصت های زیادی را در راستای رشد و توسعه صنعت بیمه و افزایش آگاهی و بهبود سواد بیمه ایجاد نماید

افزایش آگاهی و بهبود سواد بیمه ای و سرمایه گذاری و حمایت دولت در صنعت بیمه، تلاش مداوم سازمان تنظیم مقررات بیمه برای ارائه برنامه ها و راهکارهایی در راستای افزایش آگاهی بیمه ای مردم، فرایند آزادسازی به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی و مزایای مالیاتی برای متقاضیان پوشش های بیمه ای، موجب فراهم آمدن شرایط برای رشد وتوسعه این صنعت شده است.  علیرغم شرایط رو به رشد صنعت بیمه هند، پایین بودن میزان ضریب نفوذ بیمه در مقایسه با متوسط جهانی نشان می دهد که بخش بزرگی از جمعیت این کشور هنوز بیمه نیستند. از جمله اصلی ترین عوامل و محرک های بهبود شرایط بیمه هند و افزایش ضریب نفوذ بیمه در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– تمرکز عمده صنعت بیمه به ویژه در بخش بیمه های زندگی، بر مناطق شهری است و انتظار می رود شرکت های بیمه هندی از طریق افزایش تعداد دفاتر خود در مناطق روستایی سبب افزایش ضریب نفوذ و تراکم بیمه در این مناطق شوند.

– دسترسی ناکافی جمعیت زیاد مناطق روستایی و افراد فقیر مناطق شهری به محصولات بیمه ای متناسب و مورد نیاز موجب نیاز صنعت بیمه این کشور به طراحی محصولات متناسب با نیاز افراد و تمرکز بخش بیمه به سمت دسترسی آسان به محصولات ارزان قیمت بیمه ای و طراحی الگوهای فروش الکترونیکی شده است.
– سطح سرمایه گذاری توسط خانوارهای هندی در محصولات بیمه ای پایین است و یک خانواده هندی به صورت متوسط 77 درصد از کل دارایی خود را در املاک و مستغلات، 7 درصد را در سایر کالاهای بادوام، 11 درصد را طلا و 5 درصد آن را در سایر دارایی های مالی (مانند سپرده های پس انداز، سهام، صندوق سرمایه گذاری مشترک،بیمه زندگی و…) سرمایه گذاری می کند.

– صنعت بیمه هندوستان همواره یک بازار جذاب برای بیمه گران خارجی بوده و عامل اصلی این امر مشخصات جمعیتی و فرصت های بی استفاده تجاری در این کشور است. با این حال، حد FDI برای صنعت بیمه هند در سطح پایینی قرار دارد و همین مسئله یکی از دلایل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در این کشور است.
– در صنعت بیمه هند سهم عمده ای از بازار بیمه های زندگی و غیر زندگی متعلق به شرکت های بیمه دولتی است و مشارکت بخش غیردولتی و البته بخش خارجی علیرغم وجود تعداد زیادی از شرکت ها و قابلیت های بالای آنها، رقم کمتری است. این در حالی است که بیمه های بخش غیردولتی طی سالهای اخیر در حال بهبود و ارتقاء عملکرد خود از طریق کاهش مسائل نظارتی در صنعت بیمه هستند و همین مسئله یکی از عمده ترین دلایل پایین بودن شاخص ضریب نفوذ بیمه در این است.
زهرا بردال

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56742
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن