کارآفرینی

مشاغل خانگی؛ راهگشای مشکل اشتغال

فرماندار ارومیه با تقدیر و تشکر از جهاد دانشگاهی و متولیان همکار در طرح ملی مشاغل خانگی به عنوان طرحی ارزشمند و متمایز اثربخش گفت: مشاغل خانگی، راهگشای مشکل اشتغال در کشور است.

به گزارش تفاهم آنلاین، علیرضا ملامحمدی‌زاده اظهار داشت: قابلیت انجام این نوع مشاغل در “منزل” سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن‌ها می‌شود، که از جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضاء خانواده اشاره کرد.

وی بیان کرد: بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی؛ مشاغل و کسب‌وکار خانگی، آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب‌وکار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل گرفته و منجر به تولید خدمت و یا محصولی قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود که صنایع دستی، فرش دستباف و رشته‌های مرتبط با این صنعت، امور تولیدات دامی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری و امور تولیدات گیاهی، تجارت الکترونیک، فعالیت‌های فرهنگی-هنری و بخش صنعت و خدمات از عمده رشته‌های مشاغل خانگی است.

فرماندار ارومیه به گام‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی مشاغل خانگی اشاره کرد و گام اول در این مسیر را انتخاب نوع فعالیت عنوان کرد و افزود: بی‌شک عوامل متعددی در انتخاب نوع فعالیت کار جویان و کارآفرینان موثر است؛ برخی از کارجویان براساس علایق خود و برخی نیز ممکن است با توجه به رشته تحصیلی و یا عوامل دیگری نوع کسب‌وکار خود را انتخاب نمایند که به طور خلاصه می‌توان عواملی همچون علاقه، مهارت و رشته تحصیلی تجربه فردی تجربه و سوابق خانوادگی وجود امکانات اولیه و انگیزه کسب سود را در انتخاب کسب‌وکار خانگی موثر دانست.

وی ادامه داد: تهیه طرح کسب‌وکار، تأمین مالی طرح، ایجاد تعادل شغل و زندگی خانوادگی، مدیریت زمان، توجه به امنیت و سلامت شغلی و انتخاب و ثبت یک برند یا نام تجاری از گام‌های دیگر برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی است.

ملامحمدی‌زاده با اشاره به نقاط ضعف و قوت در راه‌اندازی مشاغل خانگی تصریح کرد: صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت و آمد و هزینه‌های عملیاتی به دلیل فعالیت در خانه و بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی از مزایای این نوع کسب‌وکارها است. وی، پایین بودن هزینه راه‌اندازی، پایین بودن میزان ریسک سرمایه‌گذاری، حذف هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده، امکان کارکردن به صورت پاره‌وقت، آزادی و استقلال عمل، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، انعطاف‌پذیری کار و توسعه فرهنگ کار در خانواده را از دیگر مزایای مشاغل خانگی عنوان کرد.

وی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کارآفرینان و شروع‌کنندگان کسب‌وکارهای خرد (خوداشتغالی و خانگی) برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان را کمبود منابع مالی برای تأمین نیازهای سرمایه‌ای عنوان کرد و با بیان اینکه فرآیند به دست آوردن وجوه مورد نیاز، ممکن است ماه‌ها به طول انجامد و کارآفرینان را از حرفه خود منصرف کند، گفت: از سوی دیگر بدون تأمین مالی کافی، کسب‌وکارهای نوپا هرگز به موفقیت نخواهند رسید، به طوری که کمبود سرمایه‌گذاری عاملی مؤثر در شکست بسیاری از کسب‌وکارهاست.

ملامحمدی‌زاده با اشاره به منابع ایجاد چالش‌های عمده فراروی مشاغل خانگی تصریح کرد: تسهیلات و طولانی بودن فرآیند دریافت آن، دارایی، تجهیزات و امکانات پشتیبانی و قوانین و شیوه‌نامه‌های مربوط به مشاغل خانگی از جمله منابع چالش‌های عمده فراروی مشاغل خانگی است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56213
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن