سیاسی

سازش بر سر برنامه موشکی، مصلحت است؟

علیرغم امضای توافقنامه برجام توسط اعضای 1+5 آمریکا و کشورهای اروپایی به هیچ‌یک از تعهدات خود در این توافق عمل نکردند. حال، ادعای تازه موشک‌های ایران بهانه‌ای برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران قرار گرفته است. این بار آنها خواستار مذاکره در مورد برنامه موشکی ایران و محدود کردن آن هستند.

به گزارش تفاهم آنلاین، برنامه موشکی ایران جدیدترین بهانه آمریکا و کشورهای اروپایی برای تکرار ادعای واهی جنگ‌طلبی ایران است. ادعایی که بر همان اساس، آمریکا از برجام خارج شد و تمام تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا گذاشت.

اعمال شدیدترین تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری علیه ایران نیز قرار بود ایران را تسلیم خواست این کشورها نماید. حالا با گذشت چند سال سخت و پر تنش، اگر بنای مذاکره مجدد آن هم بر سر قدرت دفاعی ایران باشد آیا باید به آن تن دهیم؟

برنامه موشکی ایران چگونه آغاز شد؟

مغز متفکر برنامه موشکی ایران شهید طهرانی مقدم بود که در ابتدا یکی از هزاران سرباز امام در جنگ تحمیلی بود. او کمبود مهمات و تسلیحات در جبهه ایران و تجهیزات کامل جبهه دشمن را از نزدیک دید. او فشار وارد بر هم‌رزمانش و دست خالی آنها در برابر دشمنی که تا بن دندان مسلح بود را دید.

به ویژه زمانی که دشمن با ناجوانمردی مناطق غیرنظامی ایران را هدف حملات موشکی خود قرار می‌داد و ایران برای پاسخ به این حملات دست خالی بود. بنابراین او با تمام وجود ضرورت خودکفایی برای پیروزی در این جنگ نابرابر را درک کرد. او واحد فرماندهی موشکی سپاه را در سال 1362 تأسیس کرد.

در ابتدا ایران مجبور بود از کشورهای دوست و همسایه مانند سوریه و لیبی درخواست کمک نماید. پس از انجام تحقیقات و آموزش‌های لازم، اولین موشک ایرانی با نام نازعات در سال 66 شلیک شد.

پس از آن و با پیشرفت دانش و توانایی جوانان ایرانی با موشک‌های پیشرفته ایران، رؤیای هفت دقیقه تا تل‌آویو محقق شد تا خواب خوش سران آمریکا و اسرائیل برای همیشه به کابوس تبدیل شود. حال کشوری که خاطره‌ای تلخ از چنین جنگ نابرابری دارد باید به راحتی دستاورد ارزشمند خود را تسلیم دشمن کند؟

قدرت موشکی ایران

آیا سازش بر سر برنامه موشکی پایان تحریم‌ها خواهد بود؟

مسئله مذاکره در مورد قدرت دفاعی ایران در حالی مطرح می‌شود که تا پیش از برجام، تنها دغدغه این کشورها صنعت هسته‌ای ایران بود. در حالی که همان زمان نیز ایران دارای انواع موشک بود و در رزمایش‌های نظامی خود آنها را به نمایش گذاشته بود.

حقیقت این است که مشکل این کشورها انرژی هسته‌ای یا حتی برنامه موشکی ایران نیست. آنها همانطور که از ابتدای پیروزی انقلاب به طرق مختلف اثبات کردند با اصل نظام اسلامی ما مشکل دارند. آنها می‌خواهند به هر ترتیب، دولتی مانند رژیم شاهنشاهی بر سر کار باشد تا منابع و ثروت‌های کشور ما را در اختیار بگیرند.

آنها می‌خواهند ایران هم مانند عربستان و امارات مهره آنها در منطقه باشد. این همان حقیقتی است که رهبر انقلاب آن را پیش‌بینی کردند. اینکه کشورهای سلطه‌طلبی چون آمریکا هرگز به دنبال تعامل نیستند بلکه به دنبال سلطه کامل کشورها و غارت آنها هستند.

وقتی ایران با پذیرش برجام و انجام کامل تعهدات آن حسن نیت خود را اثبات می‌کند چرا آنها به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نمی‌کنند؟ اگر ایران بر سر برنامه هسته‌ای خود سازش کند چه تضمینی وجود دارد که آنها بهانه دیگری مانند مسائل خاورمیانه یا نقض حقوق بشر در ایران را بهانها‌ی برای تحریم قرار ندهند؟

مضاف بر اینکه قدرت موشکی ایران سد دفاعی محکمی است که مانع از تعدی آنها به کشور می‌شود. آنها یقین دارند با وجود این سد دفاعی هر ضربه‌ای وارد کنند حداقل همانند آن را دریافت خواهند کرد. پس هیچ عقل سلیمی سازش بر سر برنامه موشکی را جزو گزینه‌های روی میز قرار نمی‌دهد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66397
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن