اجتماعی

راهکار های کنترل خشم 

میترا اکبری – کارشناس اجتماعی

خشم یک احساس پیچیده است که به صورت جسمانی و هیجانی خود را نشان می دهد. خشم ؛ واکنش طبیعی بدن به شرایط و موقعیت هایی است که در آن دچار ناکامی و یا ناامیدی می شویم و احساس خطر می کنیم یا  فکر می کنیم ممکن است آسیب ببینیم یا فردی در مورد ما دچار اشتباه شده است . این احساس می تواند از یک احساس خفیف ناخوشایند تا یک احساس شدید عصبانیت را دربرگیرد. عصبانیت ؛ شامل سبک های خاصی از تفکر است.

خشم به ما انرژی می دهد تا تلافی کنیم. پرخاشگری یک رفتار است که هدف آن صدمه زدن به یک فرد دیگر یا اموال آن است و به شکل سوء استفاده کلامی تهدید یا اعمال آسیب زننده باشد. خشم یک احساس است .ممکن است به پرخاشگری نیانجامد. بنا براین فرد ممکن است خشگمین شود بدون اینکه رفتار پرخاشگرانه داشته باشد.

خشم در حالت عادی مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند . همان طور که گفته شد ، خشم یک احساس است اما زمانی که شدت آن زیاد باشد و به طور مداوم اتفاق بیفتد و به شیوه نامناسب خود را نشان دهد ، مشکل ساز می شود. ممکن است با خود فکر کنید که تخلیه آن برای شما مفید است و اینکه افراد اطراف شما بیش از حد حساسند و خشم شما موجه است. یا اینکه برای جلب احترام لازم است آن را به دیگران نشان دهید. اما واقعیت این است که این شیوه  اغلب تأثیری منفی بردیدگاه دیگران نسبت به شما خواهد داشت، قضاوت شما را مخدوش کرده و مانعی در مسیر موفقیت شما خواهد بود. اینکه شما چگونه آن را ابراز می کنید ، بسیار اهمیت دارد . اگر شما روش ابراز آن را نمی دانید ، ممکن است مشکلاتی که در خانه و محیط کار دارید از همین ندانستن باشد.

سه روش برای کنترل آن عبارتند از فرو نشاندن، منفجر شدن و کنترل خشم.

فرو نشاندن: در این روش افراد خشم خود را به صورت مداوم سرکوب می کنند غافل از اینکه احساس خشم یک احساس طبیعی  است و نمی توان آنرا سرکوب کرد . بنابراین کسانی که به صورت مداوم این کار را انجام می دهند به تدریج آستانه تحمل این افراد کاهش پیدا می کند . در کوچک‌ ترین موقعیت عصبی می شوند و تمام خشم خود را یک دفعه بیرون می ریزند.

بیرون ریختن و منفجر شدن: در این روش فرد خشم خود را بدون کنترل ابراز می کند .این افراد هیچ چیزی را در دل نگه نمی دارند و همه را به صورت های مختلف آزار می دهند .احساسات این افراد به صورت سیل آسا بوده و همه چیز را در هم می پیچند.

کنترل کردن: در این روش فرد از میزان خشم خود آگاهی دارد به جای سرکوب کردن یا منفجر شدن سعی در تغییر موقعیت می کند و اوضاع را بهبود می بخشد.

راهکار های کنترل خشم 

در این مطلب تعدادی از راهکارهای کنترل آن را  مطرح می‌کنیم اما شما بهتر است ، قبل از هر چیزی  راجع به احساس خشم خودتان آگاهی لازم را بدست آورید.برای کنترل عصبانیت خود از ده به صورت معکوس بشمارید. هنگامیکه شما در حال شمارش معکوس هستید، ضربان قلب شما کاهش می یابد و باعث می شود عصبانیت شما کم شود. نفس عمیق بکشید. قدم بزنید . پیاده‌روی، دوچرخه سواری و … فعالیت هایی است که باعث می شوند ذهن  آرام شود. به موسیقی گوش کنید. به خودتان استراحت بدهید. انرژی منفی خود را که به دلیل عصبانیت در شما بوجود آمده است ، مهار کنید. به جای آن ، یک کار خوب برای کسی انجام دهید. هیچ چیز به اندازه یک روحیه خوب، خلق و خوی بد را تغییر نمی دهد. خشم خود را با جستجوی راه هایی برای خندیدن از بین ببرید. کینه ای نباشید. احساس خشمی که از درون خود دارید را بنویسید و تمام  عصبانیت خود را روی کاغذ بیاورید ، سپس آن را پاره کنید و دور بریزید . این روش کمک خوبی برای کنترل خشم است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=91696
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن