کارآفرینی

آیا به درآمد پرورش حلزون طبی فکر کرده اید؟

مهندس امین رشیدی

وقتی صحبت از کارآفرینی می شود، پای کسب و کارهایی به میان می آید که شاید کمتر کسی به صورت حرفه ای از آن ها مطلع باشد. یکی از این قبیل کسب و کارها، پرورش حلزون طبی است. اگر چه در گذشته حلزون از بعد کشاورزی یک آفت به حساب می آمد، اما امروزه فواید گسترده ی آن ها در حوزه پزشکی، غذایی و آرایشی و بهداشتی بر کسی پوشیده نیست.

افراد بسیاری که به فعالیت های کارآفرینانه علاقه مند هستند ، همواره به دنبال ایده های نو و جدید و البته سود آورند. در این بین پرورش حلزون یک کسب و کار کوچک با کاربرد چند وجهی است که می تواند با سرمایه ای اندک ، سوددهی قابل توجهی داشته باشد.

از نظر منابع علمی ، حلزون ها نوعی نرم ‌تن در رده ی شکم‌ پایان محسوب می شوند و تاکنون بیش از سی هزار گونه حلزون شناسایی شده است. حلزون ها از محیط زیست بسیار متنوعی برخوردارند و محل زندگی بعضی از گونه حلزون ها در دریا بوده و بعضی از گونه‌ های آن در آب های شیرین یا در باغ‌ ها زندگی می‌کنند و عموما از گیاهان تغذیه می کنند.

از لحاظ پزشکی گوشت حلزون دارای خواص و فواید بی شماری می باشد. گوشت حلزون به دلیل بالا بودن میزان پروتئین، اسید های چرب ضروری امگا 3 و 6، مواد معدنی  از جمله آهن، فسفر و سلنیوم و ویتامین ها به خصوص ویتامین  E، و ویتامین های گروه B برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، عصبی، سردرد، انواع سرطان، بیماری های پوستی و … بسیار مفید بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. البته استفاده از این جانور مفید در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. ماده ژلاتینی و لزجی که از حلزون ترشح می شود ، برای ساخت انواع کرم های آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده ی ژلاتینی خواص شگفت انگیزی دارد و به دلیل غنی بودن از هیلارونیک اسید، کلاژن و آنتی اکسیدان دارای خاصیت جوان کنندگی و شادابی پوست  دارد و به همین دلیل در بسیاری از کلینیک های زیبایی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لزج آن به بازسازی سلول های پوست صورت کمک می کند، به این صورت که راه رفتن حلزون روی صورت می تواند پوست صدمه دیده را درمان کند. همچنین از حلزون زنده برای درمان التهاب پوستی، شفافیت و درخشندگی پوست، رفع تیرگی و لکه های پوستی و جلوگیری از چین و چروک پوست استفاده  می شود که این درمان تحت عنوان حلزون تراپی شناخته شده است. استفاده از حلزون های طبی برای روغن حلزون هم استفاده می شود.

نحوه ی نگهداری حلزون های طبی به نسبت کار دشواری نیست، حلزون ها معمولاً در طبیعت حدود ده سال عمر می‌کنند. اما در محل رشدشان عموما 3 تا 5 سال زندگی می کنند. نگهداری آن‌ها بسیار کم خرج است و به ندرت به بیماری مبتلا می‌شوند.

اگر هم بیمار شوند ، علائم بیماری را به موقع نشان می‌دهند. بطور کلی بیماری خاصی در انتظار آن ها نیست که کسب و کارتان را مورد تهدید قرار دهد. البته شما باید کاملا به شرایط پرورش آن ها واقف باشید و سعی بر آن داشته باشید که لوکیشن مناسبی برای پرورش آن تعبیه نمایید. بدین منظور باید از هایگرومتر ( دستگاه اندازه گیری میزان رطوبت)، تمپرومتر ( دستگاه اندازه گیری دمای هوا)، خاک مرطوب و نور کافی ، وزنه و دستگاه اندازه گیری سایز حلزون، کیت آنالیزگر ترکیبات خاک و شیشه های مخصوص برای مشاهده ی تخم ها بهره بگیرید.

حلزون‌ها جاندارانی بسیار حساس هستند . آن‌ها به کوچک ‌ترین تغییرات دمایی و یا اسیدی محیط خود واکنش نشان می‌دهند.  بهترین دما برای پرورش حلزون دمایی بین پانزده تا بیست و پنج درجه سانتی ‌گراد با میزان رطوبت هشتاد تا نود درصد است و بهترین میزان PH آب، اسیدیته خنثی است. حلزون‌ها معمولاً گیاه خوار هستند و در اصل از سبزیجاتی مانند برگ‌ ها، ساقه ها و گل ها تغذیه می ‌کنند. برای پرورش می توانید از حلزون های هرمافرودیت،  حلزون ‌های بدون صدف، حلزون اسکارگو یا خوراکی استفاده کنید که البته هر کدام از این ها گونه های تخصصی منحصر به فردی را نیز دارند. البته در این نوع کسب و کار ، پیدا کردن بازار داخلی کمی دشوار بنظر می رسد، اما برای صادرات تقریبا بیشتر کشورها خواهان آن هستند. اگر علاقه مند به فعالیت در این حرفه هستید، بهتر است بدانید که صادرکنندگان اصلی آن کشورهای لهستان، الجزایر، یونان و ترکیه هستند.

کسب و کار پرورش حلزون یکی از بازارهای بکری است که شاید تا به امروز کمتر مورد توجه  قرار گرفته شده است. اگر به این حوزه علاقه مندید می توانید با شرکت در دوره های مربوطه و آموزش های لازم براحتی دراین حرفه ی هیجان انگیز و پردرآمد فعالیت نمایید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=91693
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن