کارآفرینی

کارآفرینان موفق در کمین فرصت های کارآفرینی

دکتر حوریه یحیایی

کارآفرینان موفق نه تنها همیشه فرصت های کارآفرینی را غنیمت  می شمارند و موقعیت‌های جدیدی را خلق می کنند ، بلکه افرادی خلاق ، صبور، ریسک پذیر، مبتکر، مثبت اندیش ، مسئولیت پذیر و … هستند. آنان سعی می کنند تا با ساخت ایده‌های خلاقانه و انجام کارهای جدید به موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگی برسند.کارآفرین موفق ؛ فردی است که با استفاده از قدرت خلاقیت خود یک بیزنس جدید ایجاد می‌کند و یک کسب و کار قدیمی را به شکلی جدید توسعه داده و با ساخت ایده‌های جدید کسب و کارهای نو ایجاد می‌کند.

فرصت های کارآفرینی از جمله مقوله های مهمی است که توجه نمودن به آن در گام اول و عینیت بخشیدن به آن در گام های بعدی می تواند آینده ی بسیاری از کسب و کارهای موفق را رقم بزند. فرصت هایی که نشات گرفته از نیازهای جامعه و یا شرایط کسب و کارهای بازار است و از قلب تحلیل های کارآفرینانه شکل می گیرد و خود برگرفته از زیر مجموعه هایی چون شناسایی نیاز بازار، خلق ایده، تشخیص فرصت‌ها و در نهایت بهره‌ برداری از این فرصت‌ ها می باشد. کارآفرینان موفق دقیقا همانند یک شکارچی به دنبال فرصت های کارآفرینی هستند.

آن ها همواره با روحیه ای پرسشگر به اطراف و مشکلات جامعه، صنعت و بازار می نگرند و از اینرو یکی از ویژگی های بارز و مشخص کارآفرینان موفق، تشخیص فرصت های ناب کارآفرینی است.اما سئوال مهمی که در ذهن اکثریت ما در حال شکل گیری است این است که چه راهی وجود دارد که مهارت مان در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه و حتی پیش بینی آن مطالبه گر باشد. باید دید واقعا چگونه کارآفرینان موفق این مهارت را کسب می نمایند؟

کارآفرینی یک شیوه ی تفکر و استدلال است که متاسب با روحیه ی پرسشگر افراد شکل می گیرد. اما آنچه بسیاری از افراد جامعه که علاقه مند به فعالیت های کارآفرینی اند ، این است که  شناسایی فرصت در یک حوزه، صنعت یا بازار،  کار آسانی نیست. ما مدت ها در تعقیب خلاهای موجود در بازار و صنعت هستیم ، اما متاسفانه تا به امروز نتوانستیم به این خلاها و مشکلات پیشرو عینیت ببخشیم و کسب و کاری را راه اندازی نماییم. باید به این دسته از افراد بگوییم که دقیقا در نقطه ی مقابل بسیاری از کارآفرینان توانسته اند از این فرصت ها نهایت استفاده و بهره برداری را نمایند و به عنوان یک فرصت بکر و منحصر به فرد آن را از دل صنعت یا بازار پیدا کنند و زمینه های خلاق یک فرصت کارآفرینی را ایجاد نمایند.

سئوال مهم که در اینجا با آن روبرو هستیم ، این است که چگونه می توان به این قابلیت دست پیدا کرد. چرا برخی از افراد توانایی کشف و شکار این فرصت‌ ها را دارند و برخی دیگر قادر به تشخیص آن نیستند؟ بسیاری از کارشناسان این حوزه هوشمندی کارآفرینانه را علت اصلی این موفقیت ها می دانند. اما فاکتور هوشیاری کارآفرینانه چیست و به چه ریز فاکتورهایی وابسته است؟ هوشیاری کارآفرینانه یک توانایی ذهنی است که به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به تغییرات محیطی اطرافتان حساس و هوشیار باشید، فرصت‌های متفاوت را درک نمایید. قطعا میزان حساسیت افراد به مسائل مختلف متفاوت است. هوشیاری کارآفرینانه به شما این امکان را خواهد داد، که اطلاعات حوزه های مختلف را رصد نمایید.

یادتان باشد لحظه لحظه ی اطرافتان مملو از فرصت هاست. چه کسی می داند که فکر اولیه ی تاسیس آمازون کی به ذهن جف بزوس رسید و یا استیو جابز از چه سالی ایده ی آیفون را در ذهن خود پرورش می داد. بی تردید ماهرترین کارآفرینان هم گاهی فرصت های خوبی را از دست می دهند. پس دست از شماتت خود بردارید و بدانید که موفقیت نهایی زمانی در انتظار شماست که به دنبال شناسایی و بهره‌ برداری از فرصت‌هایی باشید که در لحظه لحظه ی زندگی تان جاریست.

برای اینکه این فرصت ها را دریابید ، حتما به نکات زیر توجه کنید. نخست آنکه هیچگاه ایده ی بی نقص وجود ندارد و اگر منتظر این هستید تا یک ایده ای کامل و بدون نقص به سراغ تان بیاید و اوضاع کار و زندگی تان را متحول نماید، سخت در اشتباهید. پس به ایده هایتان جسارت اجرایی شدن ببخشید و سعی در رفع نواقص آن را داشته باشید. ایده ها زمانی موفق خواهند شد که در زمان و مکان خود عملی شوند. مهم تر از همه ، اینکه از شکست نهراسید و هرگز با شکست اولیه در کسب و کارتان دست از تلاش بر ندارید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=91317
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن