یادداشت

استرس محیط کار چرا و چگونه ؟

بسیاری از ما استرس در محیط کار را تجربه کرده ایم . استرس و اضطراب به تنهایی مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند اما اگر این استرس باعث شود که فرد  نتواند وظایف محوله را به درستی  انجام دهد او را دچار چالش می کند. استرس یک واکنش طبیعی است که همه افراد جامعه بارها تجربه‌اش کرده اند. در بیشتر موارد زودگذر است و فرد می تواند به راحتی این واکنش را پشت سر بگذارد. اما گاهی در طولانی ‌مدت همراه افراد می ماند و به تدریج با خود انواع اختلالات و بیماری‌ها را به ارمغان می‌آورد.

همان طور که از تعریف استرس مشخص است ، اگر قادر به مدیریت استرس خود نشوید ، دچار بیماری چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ جسمانی خواهید شد.  بیشترین علل استرس در محیط کار را می توان به ترس از اخراج شدن، اضافه کاری بیشتر به دلیل کمبود کارکنان،  فشار برآورده کردن انتظارات فزاینده برای افزایش رضایت شغلی ، فشار برای کار در سطوح مطلوب تمام وقت ، عدم کنترل نحوه انجام کارتان و …. دانست.

عوامل استرس زا
عوامل استرس زا

برای کاهش آن در محیط کار، شناسایی عواملی که قادر به کنترل آن هستید و عواملی  که غیرقابل کنترل هستند، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. شما می توانید واکنش های خود را کنترل کنید اما واکنش های دیگران را نمی توانید؛ پس بهتر است هر آنچه را که می‌توانید کنترل کنید و بقیه را رها کنید. نفس عمیق بکشید، این راهکار در بسیاری از موارد راهگشا است و با این روش ذهن آرام می‌شود و تمرکز افزایش می یابد. پنج ثانیه نفس خود را نگه دارید و سپس آزاد کنید. هرچیزی که باعث می‌شود حواستان پرت شود به عبارتی تمرکز را کاهش بدهد، حذف کنید. برنامه ریزی یکی دیگر از راهکارهای کاهش استرس است. برای انجام بهتر کار برنامه ریزی کنید . لیستی تهیه نمایید و کارهایی که قرار است روز بعد انجام شود را با دقت یادداشت کنید و بعد از انجام آن کنارش علامت بگذارید .به این ترتیب یکی از علل استرس را مدیریت کردید.

انجام حرکات نرمشی در پشت میز، تمرین‌های تنفسی و قدم زدن نیز در کاهش استرس تاثیرگذار است. غذای مناسب بخورید و استراحت کافی نمایید . استراحت کافی می تواند بسیاری از مشکلات را بر طرف کند. خواب ناکافی باعث کاهش تمرکز و استرس در فعالیت ها می شود؛ سعی کنید ، حداقل 7 ساعت خواب کافی داشته باشید تا به افزایش بهره وری و کاهش استرس خود کمک کنید. خوردن غذای مناسب و سبک هم به کاهش استرس و به خواب شما کمک فراوان می کند. گاهی وقت ها که در محیط کار با مشکلی روبه رو می شوید ، احساس ناراحتی یا خشم می کنید که ممکن است باعث واکنش سریع، که اغلب واکنشی نامناسب است در شما ایجاد شود ، بهتر است به جای واکنش سریع به اعصاب تان مسلط شوید و به آرامی تنفس کنید و به واکنش تان فکر کنید . این روش به شما زمان می‌دهد که بهترین تصمیم را بگیرید.

 

صادق باغبانی یزدی – کارشناس حقوقی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90321
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن