کارآفرینی

دورکاری؛ تنها نقطه مثبت دوران کرونا

شیوع ویروس کرونا برای اغلب مردم با بیکاری و فشار اقتصادی همراه بود. ولی افراد زیادی نیز توانستند از مزیت دورکاری برخوردار شده و شغل خود را حفظ کنند. دورکاری برای هر دو گروه کارفرما و کارمند مزایای فراوانی دارد. البته مشکلاتی نیز در این حوزه وجود دارد ولی بدون شک در آینده دورکاری گزینه محبوبی بین کارفرمایان خواهد بود.

به گزارش تفاهم آنلاین، شیوع ویروس کرونا با تعطیلی، بیکاری و فشار اقتصادی برای اغلب مردم دنیا همراه بود. اما نمی‌توان نقش مثبت این مسئله در ترویج خدمات اینترنتی و دورکاری را نادیده گرفت. گرچه همه ما ناگهان و به ناچار در این ماجرا گرفتار شدیم و اوایل سردرگم و پریشان بودیم ولی نباید سرعت قابل تحسین پیشرفت خدمات اینترنتی در این دوران را نادیده بگیریم.

بسیاری از سازمانهایی که دورکاری در برنامه صد سال آینده آنها هم جایی نداشت امروز به راحتی از طریق اینترنت خدمات خود را ارائه می‌دهند. دیدن نیمه پر لیوان همیشه کار سختی است ولی بهترین راه برای تحمل مشکلات و امید به آینده است.

مزایای دورکاری برای کارفرما

– بکارگیری بهترین نیروی کار

دورکاری محدودیت زمانی و مکانی برای کار کردن را از بین می‌برد. لذا کارفرما می‌تواند نیروی متخصص مورد نیاز خود را از شهر یا کشوری دیگر انتخاب کند. در این زمینه تنها مسئله زمان و مکان نیست افراد نخبه و متخصص فراوانی هستند که در روال زندگی و نظم مشخصی ندارند.

آنها اصلاً کارمندان خوبی نیستند و نمی‌تواند برنامه کاری منظمی داشته باشند ولی اگر در مورد نحوه انجام کار آزاد باشند کارهای بی‌نظیری ارائه می‌کنند. دورکاری فرصتی است که کارفرمایان از نیروهای متخصص و حرفه‌ای فارغ از قوانین دست و پاگیر بهره‌مند شوند.

– صرفه‌جویی در هزینه‌ها

خدمات اینترنتی بیشترین تأثیر را در کاهش هزینه برای کارفرمایان دارد. عدم نیاز به حضور تمام کارمندان سبب می‌شود نیازی به تدارک فضای کاری وسیع نباشد. صرفه‌جویی در فضای کاری، لوازم اداری و حتی مواد مصرفی برای تغذیه کارمندان از جمله مهمترین هزینه‌هایی است که با دورکاری کاهش می‌یابد.

– افزایش بهره‌وری

اغلب افراد اگر مدیریت زمان و کار بر عهده خودشان باشند کارایی بیشتری دارند. الزام به حضور در محیط کار در ساعات مشخص لزوماً با کارایی بالا همراه نیست. علاوه بر اینکه بخشی از انرژی کارکنان در مسیر رفت و آمد به محل کار هدر می‌رود.

مزایای دورکاری برای کارمندان

مزایای دورکاری برای کارمندان

– صرفه‌جویی در زمان، هزینه، انرژی

الزام به حضور در محل کار در زمان و مکان مشخص مستلزم پرداخت هزینه، صرف زمان و انرژی برای تمام افراد است. بنابراین حذف این موارد، انرژی، انگیزه و کارایی کارکنان را افزایش می‌دهد.

به جز آن، کارمندانی که مشکلات مضاعفی داشتند مثل مادران کارمند با دورکاری در کنار فرزندان خود بوده و آرامش بیشتری برای انجام کار دارند.

– آرامش و تعادل در زندگی

دورکاری فرصتی است تا کارمندان در حین کنترل امور شخصی و زندگی خود، کار خود را نیز انجام دهند. بدون شک حذف و زمان و انرژی لازم برای رفت و آمد به محل کار، فرصت مناسبی برای پرداختن به زندگی شخصی است. هرکس می‌تواند بنا به سبک زندگی خود این زمان را برای ورزش، استراحت یا اعضای خانواده صرف نماید.

کنترل این نوع زندگی در ابتدا قطعاً با مشکلاتی همراه است ولی با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از این شرایط بهترین استفاده را نمود. البته تدارک شرایط و ابزار مورد نیاز دورکاری و آگاه‌سازی اعضای خانواده در این زمینه نیز بسیار مؤثر است.

آیا دورکاری در دوران پسا کرونا تداوم خواهد داشت؟

از آنجایی که هنوز نابودی کامل ویروس کووید 19 قابل پیش‌بینی نیست صحبت از شرایط پس از آن نیز آسان نیست. در حال حاضر علیرغم پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه خدمات اینترنتی هنوز مشکلاتی نظیر نظارت بر کارمندان، کاهش تمرکز و کاهش ارتباطات اجتماعی وجود دارد.

ولی بدون شک در آینده دورکاری یکی از گزینه‌های محبوب کارفرمایان خواهد بود. زیرا همه کارفرمایان از نیروی کار ارزان و کارآمد استقبال می‌کنند. از سوی دیگر جمعیت فراوانی از قبیل افراد کم‌توان و زنان خانه‌دار متقاضی دورکاری خواهند بود. لذا دوران کرونا بهترین فرصت برای یادگیری و ارتقای مهارت در این زمینه است که همه افراد باید آن را غنیمت بشمارند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=64349
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن