گیلان

درباره مدیریت شهر رشت، چگونه می اندیشم//////// 

محله، واحد اصلی توسعه شهری بوده و مشارکت پذیری در سیستم مدیریت شهر و دخالت و نظارت شهروندان در اداره امور شهر بایستی توسعه یابد.

نقی هدایتی

تفاهم آنلاین_ نقی هدایتی از فعالان سیاسی اجتماعی استان گیلان در یادداشتی نوشت: پس از این که داوطلب انتخابات ششمین دوره شورای شهر رشت شدم بسیاری از دوستان و همشهریان گرامی با محبت با من برخورد کردند و این امر، پیمودن راه سخت و دشوار انتخابات را برای من آسان کرده است. از من سوال می شود که چارچوب برنامه هایم در انتخابات چیست؟ در واقع می خواهند بدانند موضع من در باره مدیریت شهری رشت چگونه خواهد بود؟ در ذیل به اهم برنامه های خود اشاره کرده ام:

۱- شهروندان مخاطب اصلی و محور توسعه شهری هستند و همه فعالیت ها باید بر اساس منافع و مصالح و ارتقای کیفیت پایدار زندگی و رفاه و امنیتی آنان سامان یابد.

۲- مناطق مختلف رشت با توجه به وسعت و جمعیت تحت پوشش خود، باید هر کدام یک واحد کارآمد و پاسخ گو باشند و از تمرکز گرایی بیش از حد شهرداری مرکز کاسته شود و اختیارات، مسئولیت ها و منابع کافی برای توسعه منطقه ای در مجموعه مناطق وجود داشته باشد.

۳- محله، واحد اصلی توسعه شهری بوده و توسعه محله ای با تاکید بر بهبود هویت و بهره برداری از ظرفیت های محله ای بر مدار مسجد، مدرسه و خانواده تحقق پذیرد و نیازهای محله ای در اولویت قرار گیرد.

۴- مشارکت پذیری در سیستم مدیریت شهری و دخالت و نظارت شهروندان در اداره امور شهر بایستی توسعه یابد. استفاده از ظرفیت سمن ها و تشکل های تخصصی و اصناف مورد توجه قرار خواهد گرفت .

۵- ساخت و ماهیت مدیریت شهرداری از یک سازمان بروکراتیک و خدماتی، به سمت یک نهاد فرهنگی- اجتماعی که از ویژگی هایی چون پایداری، پویایی، ارزش گرایی، انعطاف پذیری و نوآوری، اتکا به خرد جمعی و سرمایه اجتماعی از مختصات آن است، گرایش یابد.

۶- یکی از مهم ترین آموزه های انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس، سرعت عمل انقلابی توام با بسیج منابع و استفاده از ظرفیت های ملی و معنوی بوده است. این رویکرد جهادی در مدیریت شهری باید با برنامه ریزی، روزآمدی علمی و تکنولوژیک تقویت گردد و به عنوان یک مزیت و ارزش کلیدی برای جبران کمبودها و درک فرصت ها در همه امور مدیریت شهری نصب العین قرار گیرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=70326
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن