یادداشت

خلاق بیندیشید و خلاقانه یاد بگیرید

مطالعات کارشناسان حوزه های روانشناسی و تربیتی نشان می دهد که خلاقیت مانند بسیاری از مهارت های دیگر با تمرین و تکرار و یادگیری افزایش یافته و هیچ کس به صورت مطلق غیرخلاق نیست. قطع به یقین شاید ما نتوانیم در حد خلاق ترین افراد جهان باشیم. اما می توانیم با پرورش تفکرخلاق و یادگیری، ازآنچه امروزهستیم ،خلاق تر باشیم

 

به همین دلیل بسیاری از مولفه های خلاقیت از دوران کودکی نشات می گیرد. درهر لحظه میلیون ها ایده درذهن شما شکل می گیرد، اما به خاطر اینکه از سنین پایین مدل ذهنی خود را بر پایه عدم خلاقیت تربیت کرده اید، ذهن شما تقریبا همه ی آن ها را نادیده می گیرد و شما ناخواسته درون یک چرخه قرار می گیرید و می گویید: من خلاق نیستم. کودکان سرشار از خلاقیت اند، اما اگر در گذر زمان به این ویژگی شخصیتی توجه لازم نشود، بعد از مدتی شاهد مرگ تدریجی خلاقیت در آن ها خواهیم شد.  بیشتر وقت ها، اولویت های ما سالم نگه داشتن کودکان ، آموزش مهارت های علمی آموزش رفتارهای اجتماعی و مهارت های ریاضی و خواندن و نوشتن هستند و فرصت کمتری برای پرداختن به توانایی های خلاقانه کودکان داریم. در حالی که این مولفه تاثیرشگفت انگیزی درموفقیت آن ها درسال های آتی زندگی شان خواهد داشت. همان کودکان خلاق دیروزتبدیل به کارآفرینان و افراد موفق امروزی خواهند شد که از محدودیت ها نمی هراسند و بدنبال ابداع روش های مناسب برای رسیدن به اهداف ذهنی خود هستند.

تفکر خلاقانه چیزی به غیراز پیدا کردن راه های جدیدتر، راحت تر و بهتر برای انجام کارها نیست و تعداد بهترین راه ها برای هر کاری با تعداد ذهن ها و افکار خلاق برابری می کند. اگر در این زمینه ضعف دارید، بدانید که خلاقیت یک مهارت است که می توان آن را پرورش داد و یک پروسه است که می توان آن را مدیریت کرد. با باورهای غلط تان در مورد خلاقیت مقابله کنید. اینکه فقط افراد با استعداد و خاص خلاقند ،تصور اشتباهی است که شما را از خلاقیت دور می کند. به خلاقیت و تفکرات خلاق خود را در کار و زندگی بها دهید. ذهن خود را باز نگه دارید و اجازه دهید، ایده های جدید به ذهن تان خطور کند. با افراد خلاق هم درارتباط باشید و به خودتان اجازه اشتباه کردن بدهید.از کارهای غیرمعمولی و متفاوت استقبال کنید و بدانید که خلاقیت می تواند در تمام جنبه های زندگی تان بی نهایت تاثیر گذار باشد.

خلاقیت در دنیای کسب و کار نیز عضوی جدا ناپذیر و غیرقابل انکار است. دنیای کسب و کار، دنیایی بسیار استدلالی است. برتری عملکرد، مهارت مالی و داشتن شم قوی اقتصادی در رابطه با مسائل تجاری و اقتصادی به پیش نیازهایی تبدیل شده اند که نه تنها برای برنده بودن، بلکه برای شروع رقابت نیز لازم است. در حقیقت در دنیای تجارت این خلاقیت است که در کسوت نوآوری و توانایی اجرایی سریع به سرعت درحال تبدیل شدن به با ارزش ترین سرمایه رقابتی است. بسیاری از مجموعه ها و شرکت های موفق دنیا براین عقیده اند که توانایی آن ها برای موفقیت دراین دنیای پراز اسرار کسب و کاربه چیزی فراتر از صلابت، نظم و ترتیب مدیریتی و استحکام و بصیرت نیاز دارد و در واقع مهارت شماره یک فاکتور خلاقیت در این مجموعه هاست. به هر حال به ندرت پیش می آید که ایده ای درخشان خودش زنگ در خانه شما را بزند. بنابراین این ذهن و تفکرات شماست که سکان زندگیتان را به هرسمتی که بخواهد،هدایت می کند. خلاق بیندیشید و خلاقانه یاد بگیرید. چرا که این بهترین راه برای پیشرفت و موفقیت هر روزه است.

 

مهسا صالحیخلاقانه

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=69615
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن