یادداشت

ترفندهای فروش در فروشگاه های آنلاین

در عصر حاضر بازار فروشگاه های آنلاین و خرید آنلاین از رونق بیشتری برخوردار است و به اصطلاح بازارشان داغ است.در این راستا این فروشگاه ها و نوع خرید در آنها البته دارای مزایا و معایبی هستند.

مسئله ی فروش در فروشگاه ها، با مبحث فروش در فروشگاه های آنلاین بسیار متفاوت است. در فروشگاه‌های آنلاین، نه دیگر مغازه‌ای در کار است، نه ویترین و فروشنده ای. تنها امکانات فروشنده ، صفحه وبسایت و زنبیل خریدار و سبد خرید است، که باید در آن واحد با وجود تمام رقبا ، راضی به خرید شود. اکنون که همه ی ما اکثر مایحتاج روزانه مان را بصورت آنلاین سفارش می دهیم و البته شیوع کرونا هم در دو سال گذشته ، این روند را نیز تسریع نموده است. آمار‌ها نیز نشان می‌دهد ، حدود ۱.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان در حال خرید آنلاین هستند، البته این موضوع به صاحبان فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی این انگیزه را می‌دهد که تحت هرشرایطی ولو، ترفند‌های فریبنده ی بازاریابی سعی در افزایش فروش و جذب مشتری داشته باشند. از این ترفندهای بازاریابی ، تحت عنوان الگوهای سیاه یاد می شود که قصد دارند تحت هر شرایطی شما را ترغیب به خرید نمایند.

یکی از برجسته ترین مسئله در الگوهای سیاه فروشگاه های آنلاین ، ثبت نظرات مثبت غیرواقعی است. در قدم اول به نظرات مندرج در سایت که توسط سایر مصرف کنندگان ثبت شده است، اعتماد نکنید. چون بسیاری از ما نظرات کاربران استفاده کننده از محصول را قبل از خرید می خوانیم و مسلما نظرات مثبت یا منفی آن ها می تواند در ما تاثیرگذار باشد و حتی بصورت یک عامل خارجی ما را تشویق به خرید نماید. اما حتما توجه داشته باشید که اطمینان صد درصدی به نتایج مندرج یک اشتباه بزرگ و شاید یکی از ترفندهای جلب مشتری در حوزه ی فروشگاه های آنلاین است.

خرید آنلاین
خرید آنلاین

یکی دیگر از موارد الگوهای سیاه در فروشگاه های اینترنتی، تخفیف های غیر واقعی است. در بسیاری از این فروشگاه ها یا از اول تخفیفی وجود ندارد و یا قبل از معرفی تخفیف‌های جدید به افزایش قیمت محصولات متوسل می‌شوند، که اینگونه تخفیفات تنها خرید را برای مشتریان جذاب تر می کند و عملا هیچ گونه تخفیفی در کار نیست. البته در این بین فاکتورهایی مانند نزدیک بودن تاریخ انقضاء و یا تحویل دیرهنگام اجناس نیز به شدت دقت کنید که از طریق این الگوهای سیاه متضرر نشوید.

هنگامی که خرید آنلاین دارید، مراقب باشید که فاکتوری همچون حمل و نقل رایگان شما را در تله ی الگوهای سیاه گرفتار ننماید. با جمله ی حمل و نقل رایگان، حدود ۹۳ ٪ از کاربران به طور کامل جذب روند خرید می‌شوند. البته بارها مشخص شده است ، بسیاری از فروشگاه های اینترنتی با حربه ی حمل و نقل رایگان اجناس نامرغوب خودشان را وارد جیب خریدار می نمایند. سعی کنید از فروشگاه های آنلاینی خرید کنید که شرط مرجوعیت را برایتان قائل باشند. چرا که در خرید آنلاین هر فاکتوری از جنس می تواند بسیار متفاوت از آنچه که در صفحه ی موبایل تان می بینید، باشد.

همواره قیمت ها و تغییرات شان را تحت کنترل داشته باشید. بالا بردن ارزش یک محصول مشخص در قیاس با بقیه ی محصولات  علی رغم عدم وجود اختلافات اساسی بین آن‌ها، این امر را به مشتری القاء می کند که محصول مشخص شده باعث می‌شود که مشتریان با خود بیاندیشند که این محصول از کیفیت و جنس بهتری برخوردار است .در صورتی که سایر فروشگاه های اینترنتی و حتی در بازارهای غیراینترنتی همان محصول را با قیمت پایین تری عرضه می نمایند. یکی دیگر از این الگوهای سیاه که شما را بی اختیار وادار به خرید سریع تری می نماید ، تعداد اجناس باقیمانده در انبار فروشگاه های اینترنتی است. برچسب تنها یک عدد در انبار باقیمانده است، دقیقا همان الگوی سیاهی است که شما را بی اختیار وادار به خرید می کند. اگر یک مصرف کننده هستید، مطالب بالا به شما کمک می کند که در هنگام خرید آگاهانه بر خورد نمایید و گرفتار ترفندهای فروش فروشگاه های اینترنتی آنلاین نشوید.

مصطفی یحیایی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=82620
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن