یادداشت

تاثیر کرونا بر دنیای واقعی و مجازی

مدیر عامل فیس بوک، مارک زاکربرگ مدعی شده است تا 10 سال دیگر همه ی کارها مجازی می شود و دیگر هیچکس به جلسات نمی رود، بلکه تله پورت خواهد کرد. او در ادامه گفته با پیشرفت تکنولوژی های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و غیره دیگر لازم نیست کسی به جلسه برود. بله کاملا درست است، کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند، که شیوع کرونا بشر را در حیطه ی استفاده از فضاهای مجازی ده ها سال به جلو پرتاپ کرد.

 

چرا که عصر تحول دیجیتال و ظهور فناوری های نوین در حال پیمودن مسیر رشد خود بودند ، اما با اپیدمی کرونا ویروس شتاب دو چندان گرفت.اگر چه در حوزه هایی شاید تجربه آنچنان موفقی حاصل نشد، اما جهش در بسیاری از کارها آنچنان خیره کننده بود، که گویا بشر خود را آماده ی تجربیات جدید در فضای مجازی و پیشرفت تکنولوژی در این حیطه می نماید. چرا که فراگیری کرونا با ساخت تجربه ‌های نو در استفاده از اینترنت همراه بوده است و این تجربه‌ های جدید، قطع به یقین با تاثیرات بلند مدت در سبک زندگی همراه است.

تجربه های نویی در زمینه ی آموزش الکترونیک، افزایش بی سابقه ی روی آوردن مردم به خرید اینترنتی، برگزاری بسیاری از جلسات و همایش ها در فضای مجازی، شرکت در نشست ها و سخنرانی ها و تماشای رویدادهای هنری و دیدن فیلم و کنسرت و … تنها بخشی از تجارب جدیدی از اینترنت و فضای مجازی در این ایام بوده است. با تمام این تفاسیر از اینرو اقدام برای استفاده از بستر فضای مجازی که در سال های گذشته تاکید زیادی بر آن وجود داشت و اصطلاح دولت الکترونیک نیز در همین راستا به وجود آمد، تا حد زیادی افزایش یافت. شرایط موجود نشان داد، مشاغل و حتی کسب و کارهای سنتی که توانستند سریع تر خود را در فضای الکترونیک توسعه دهند و خود را با شرایط حال حاضر وقف دهند، می توانند به حیات خود ادامه دهند و چه بسا کسب و کار هایی که نتوانستند از این بستر استفاده کنند و براحتی در ورطه ی نابودی قرار گرفتند. البته تجربه ی دنیا نیز گویای همین مسئله بوده است. به عنوان مثال مجموعه ای چون آمازون درچند ماه گذشته، فروشی برابر با ۱۰ سال گذشته خود را تجربه کرده است که از فراهم بودن زیرساخت‌های کافی برای آن حکایت دارد و یا حتی در نمونه ی وطنی خودمان، دیجی کالا که بخشی از کارکنان خود را اخراج کرده بود ولی بعد از کرونا حدودا ۲ هزار نفر را جذب کرد که این آمار نشان دهنده ی تغییر رویکرد جهان پسا کروناست. شاید قدرت گرفتن تجارت الکترونیک، ازجنبه های مثبت شیوع کرونا بود، چرا که در یک کلام کرونا شرایطی را محیا کرد که بنگاه های اقتصادی برای حفظ سازمان و مشتریان خود به آن روی آوردند. حتی کسب و کارهای سنتی هم از فناوری استفاده کردند و شاهد تاثیرات مثبت آن در کسب وکار بودند، در صورتی که اگر از این فناوری استفاده نمی کردند ،ممکن بود از بین بروند.

کرونا، شرایطی را در جهان فراهم کرده است که عده بیشتری از مردم به دنیای فضای مجازی و تجارت آنلاین وارد شوند. بی تردید تجربه ای به این سبک در بشر ماندگار خواهد شد و می تواند نقطه ی تحولی در دنیای مجازی و دنیای واقعی باشد.

مصطفی یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66254

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن