کارآفرینی

در کسب و کارهای اینترنتی غرق می‌شویم؟

رونق کسب و کارهای اینترنتی در کشور ما نتیجه ترفندهای فروش و بازاریابی نیست بلکه مدیون ویروس کرونا است. حمله ناگهانی این ویروس مردم را به ناچار در خرید و فروش و پرداخت اینترنتی غرق کرد. کسب و کارهای اینترنتی موفق بدون شک مدیون پشتیبانی سخت‌افزاری و فنی مناسب خود هستند.

به گزارش تفاهم آنلاین، در سالهای نه چندان دور که فعالان کسب و کارهای اینترنتی برای یافتن مشتری همه ترفندهای فروش و بازاریابی را امتحان می‌کردند هیچ کس تصور نمی‌کرد زمانی کسب و کار اینترنتی چنان رواج یابد که حتی زنان خانه‌دار و نوجوانان نیز در راه‌اندازی آن موفقیت‌های چشمگیر کسب کنند.

کرونا هر بلایی که بر سر دنیا آورد هیچ‌کس نمی‌تواند اثرات شگفت‌انگیز آن در رونق خدمات آنلاین و فروش اینترنتی را نادیده بگیرد. آنچه در طی سالها تلاش کارشناسان مختلف برای اعتماد مردم به خرید و فروش اینترنتی و پرداخت آنلاین حاصل نشد در کوتاهترین زمان و به لطف شرایط اضطرار و ناچاری حاصل شد.

از یک سو مردمی که در برابر پذیرش پدیده تازه‌ای مثل مبادلات اینترنتی به شدت مقاومت می‌کردند به سادگی با آن کنار آمدند. از سوی دیگر مسئولانی که تجهیز امکانات و ارائه خدمات را منوط به تدارک پیش‌نیازها و زیرساخت‌های مختلف موکول می‌کردند در کوتاهترین زمان بستر مناسب برای این عرصه را فراهم کردند. ظاهراً چیزی که در آن میان لازم بود تنها انگیزه‌ای قوی برای شروع بود که شیوع گسترده و ناگهانی ویروس کرونا آن را ایجاد کرد.

کرونا چطور موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی شد؟

تعطیلی گسترده و ناگهانی کرونا فرصتی برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی باقی نگذاشت. در شرایطی که مردم درگیر شایعات و اخبار ضد و نقیض راههای پیشگیری از کرونا بودند؛ حضور در مراکز خرید در صدر فهرست حذفیات از زندگی مردم قرار گرفت.

به همین خاطر خرید اینترنتی ضروریات زندگی مانند مواد غذایی خیلی زود میان مردم رواج یافت. در میان کسب و کارهای اینترنتی، آن مجموعه‌هایی که پشتیبانی سخت‌افزاری و فنی مناسبی داشتند در جذب مشتری بسیار موفق بودند. آنهایی که از این قافله عقب ماندند کسانی بودند که در راه‌اندازی سایت یا نرم‌افزار خود اهمال کردند و نتوانستند اعتماد و رضایت مردم را جلب نمایند.

اما پس از طولانی شدن قرنطینه، سایر کسب و کارهای اینترنتی به گزینه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت بی‌پایان قرنطینه تبدیل شدند. گشت و گذار در صفحات اینترنتی بی‌شماری که حالا هیچ محدودیتی برای عرضه محصولات و خدمات آنها وجود نداشت آن قدر وسوسه‌انگیز بود که حتی برخی بدون توجه به مسائل امنیتی به خرید اینترنتی مشغول شدند.

اما گذر زمان و تجربه خود مردم به معیاری برای سنجش کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شد. حال با گذشت قریب یک سال کسانی در این بازار ماندگار شدند که در کسب و کار خود صداقت و تعهد اخلاقی داشتند و رضایت مشتری را به هیچ بهایی نفروختند.

کسب و کارهای حضوری شکست می‌خورند؟

رونق کسب و کارهای اینترنتی بسیاری از کاسبان قدیمی و سنتی را حسابی ناامید کرد. برخی از آنها به حدی از این شرایط آسیب دیدند که امیدی به رونق دوباره ندارند. اما نباید فراموش کنیم دنیای کسب و کار، تنها معامله نهایی و مبادله کالا و هزینه نیست.

دنیای کسب و کار بستری برای ایجاد ارتباط با یکدیگر به بهانه خرید و فروش است. فراموش نکنید ما پدیده محبوب و رایجی به نام window shopping داریم. یعنی جمعیت زیادی از مردم تنها از تماشای دنیای رنگارنگ بازار لذت می‌بردند بدون اینکه خرید انجام دهند.

این امر مختص بازار خاصی هم نیست هرکس بنا به علایق خود بازار محبوبی دارد. به عنوان نمونه کسی که علاقمند کتاب و کتابخوانی است لذت گشت و گذار در کتابفروشی را با هیچ چیز عوض نمی‌کند. پس دوران برتری کسب و کارهای اینترنتی به شدت به این ویروس منحوس وابسته است و با شکست کرونا رونق به بازارها باز خواهد گشت.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63599

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن