اجتماعی

قرنطینه چه بلایی بر سر خانواده‌ها آورد؟

زندگی در قرنطینه تجربه جدیدی بود که خانواده‌های تمام دنیا را با چالش روبرو کرد. با حضور مداوم تمام افراد در خانه آن هم برای روزهای متمادی کم کم مشکلات نمایان شد. نقض حریم خصوصی یکدیگر، عدم توانایی در برقراری ارتباط با یکدیگر و از دست دادن سلامت جسمانی از مشکلات رایج در این دوران است.

به گزارش تفاهم آنلاین، تجربه جدید زندگی در قرنطینه برای خانواده‌ها با چالش‌های فراوانی همراه بود. شاید در ابتدا خیلی از افراد خوشبین بودند که این شرایط، پیچیدگی زیادی ندارد. زیرا به هر حال این افراد پیش از این هم در کنار هم زندگی می‌کردند.

اما با استمرار تعطیلی‌ها و الزام تمام افراد به ماندن مداوم در خانه، مشکلات نمایان شد. مشکلاتی که اگر با صبوری و سازگاری با آن برخورد شود می‌توان به رفع آن امیدوار بود ولی برخورد قهری با آن به مشکلات و سختی زندگی در قرنطینه دامن می‌زند.

حریم خصوصی در قرنطینه

شایع‌ترین معضلی که تمام افراد از آن شکایت دارند نقض حریم خصوصی در دوران قرنطینه است. در روال عادی زندگی، هریک از اعضای خانواده به هر حال فرصتی برای خلوت خود داشتند. اما حضور تمام وقت تمام افراد در خانه این فرصت را تقریباً برای تمام اعضا از بین برد.

تنها راهکار مواجهه با این مشکل، مدیریت و مشارکت آگاهانه اعضای خانواده است. یعنی هریک از اعضا آگاهانه فرصتی برای خلوت دیگران ایجاد کند. البته مدیریت این موضوع در کنار فرزندان کوچک بسیار دشوار است و والدین باید مستقیم وارد عمل شده و این فرصت را برای تمام افراد ایجاد کنند.

اوقات فراغت

مهمترین ویژگی قرنطینه، امتداد اوقات فراغت محدود به ساعت‌ها و روزهای متمادی است. اگر تا پیش از این، خانواده تنها وظیفه پر کردن اوقات فراغت کودکان در تعطیلات آخر هفته را داشتند حال با روزهای متمادی مملو از فراغت روبرو هستند آن هم در شرایطی که تفریحات خارج از منزل کاملاً منتفی است و این محدودیت، زمینه مشکلات روحی و افسردگی حتی در کودکان را ایجاد نموده است.

متأسفانه خانواده‌های محدودی گزینه‌های مشخص و مفرح برای تفریحات خانوادگی در خانه داشتند. به عبارت ساده‌تر اغلب خانواده‌ها تا پیش از قرنطینه، اوقات بسیار محدودی در کنار یکدیگر بودند و تفریحات مشترکی نداشتند. بهترین پیشنهاد برای حل این مشکل، بازی‌های ساده‌ای مثل پانتومیم یا بازی‌های فکری خانوادگی است که با ایجاد اوقاتی خوش، کسالت و افسردگی دوران قرنطینه را از بین می‌برد.

سلامت جسمانی

در کنار نگرانی‌های مربوط به ضدعفونی کردن مداوم و تقویت ایمنی بدن، عدم تحرک و فعالیت جسمانی نیز معضل بزرگی ایجاد نمود. هریک از اعضای خانواده در روال عادی زندگی، حداقلی از تحرک جسمانی را داشتند. اما ماندن مداوم در فضای محدود آپارتمانی این فرصت را از آنها گرفت. کمترین پیامد چنین رویدادی افزایش وزن تمام اعضای خانواده و البته بروز دردهای عضلانی بود.

مدیریت این چالش داخل خانه حقیقتاً کار بسیار دشواری است. اما تلاش‌های قابل تقدیری در این زمینه صورت گرفت. از خلاقیت معلمان ورزش برای طراحی حرکات و بازی‌های آپارتمانی گرفته تا مربیان ورزشی که تلاش کردند از طریق صفحات مجازی دوره‌های متنوعی برای داخل خانه طراحی کنند.

مشکلات خانواده در دوران کرونا

حقیقت این است که در این مطلب خوشبینانه تلاش کردیم تنها به بررسی مشکلات قرنطینه بر روابط اعضای خانواده بپردازیم. زیرا در مورد مشکلات معیشتی و نگرانی‌های روحی حاصل از کرونا مطلب بسیار است. غرض این بود که بدانیم حتی خانواده‌هایی که از نظر معیشتی تأمین بوده و مشکل خاص دیگری ندارند در ایجاد ارتباط موثر با یکدیگر مشکل دارند و از گذراندن اوقاتی خوش در کنار یکدیگر عاجزند.

در حالی که بسیاری از آموزش‌ها و پیوندهای عاطفی در خلال همین تفریحات خانوادگی شکل می‌گیرد. واقعیت تلخ این است که این مشکل همیشه وجود داشته و در دوران قرنطینه نمود پیدا کرده است. لذا کارشناسان و روانشناسان باید این مسئله را جدی گرفته و از هر فرصتی برای آموزش ارتباطات مؤثر بین اعضای خانواده استفاده کنند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63435
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن