کارآفرینی

فریلنسرها در دوران پسا کرونا

در دنیای امروز با افزایش جمعیت و توسعه روز افزون دنیای وب، پدیده ای نوظهور بازارهای آنلاین، تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال دارد و در این بین  فریلنسر شدن، راهی سریع و آسان برای آغاز کسب درآمد در خانه است. بر خلاف کسب و کارهای سنتی قرن بیستمی که انجامش نیاز به حضور در مکان و زمان خاص دارد، فریلنسرها هم از نظر شیوه ارائه خدمات و هم زمان و مکان، تابع مولفه هایی که در کسب و کارهای سنتی شاهد آن هستیم، نیستند. البته اوضاع جهان کمی تغییر کرده است و چند ماهی است که دنیا تحت تاثیر همه گیری ویروس کرونا قرار دارد و این اختلال جدای از تهدید ،برای سلامت عمومی، با مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی آمیخته شده و زندگی، معیشت و رفاه میلیون ها نفر را در کشورهای مختلف تحت تاثیر قرار داده است. مشاغل مختلفی بطور کامل فلج شدند و به سمت ورشکستگی کامل پیش رفتند و درست در نقطه ی مقابل ،مشاغل متعدد دیگری به اوج فروش و درآمد رسیدند. اما تمام دنیا به دنبال یک راه حل مشترک بود و آن هم، چیزی به جز دورکاری نبود.روندی که حتی کارمندان را خانه نشین کرد و بسیاری از کمپانی های بزرگ جهان حتی بالاجبار به دور کاری تن دادند.
فریلنسرینگ که با نام های دورکاری و آزاد کاری هم شناخته می شود، شیوه ی جدیدی در دنیای کسب و کار به حساب می آمد که می توان آن را اقتضای عصر دیجیتال دانست و گسترش چشمگیر آن سبب شکل گیری شاخه ای در اقتصاد به نام اقتصاد فرینسلری شده بود، که البته این روزها فرینسلری به تعبیر بسیاری از کارشناسان، آینده ی مشاغل جهان است. همه ما دلمان می خواهد که مجبور نباشیم هر روز به اداره برویم و ترجیح می دهیم، بدون نیاز به حضور فیزیکی در شرکت ها و مجموعه ها، در خانه بمانیم و به دور از شلوغی و ترافیک در منزل کار کنیم و شاید جذابیت کار فرینسلری هم همین باشد که می توانند در زمان استراحت روی کاناپه اتاق یا در حال سوار شدن هواپیما یا قطار، خدمات ارائه کرده و ثانیه ای و ساعتی درآمد زایی کنند. عموما این افراد  در برابر دریافت مبلغی، خدمتی ارائه می دهند و ممکن است ارتباط شان با یک مشتری ادامه داشته باشد، و یا اینکه این همکاری بصورت مقطعی ادامه پیدا کند.
در روزهایی که کرونا باعث دورکاری اجباری بسیاری از کارمندان شده است، شرکت های بزرگ فناوری از آمازون، گوگل گرفته تا فیس بوک و …از همان نخستین روزهای شیوع کرونا به دورکاری پرداختند، به تمام دنیا اثبات شد که دورکاری برای هر شغلی امکان پذیر است و دنیای جدید به شدت به آن نیاز دارد. در واقع کار کردن از راه دور با نگرانی سلامت و ایمنی کارمندان در حال تبدیل به یک هنجار است. چرا که  فریلنسرها آزادی عمل زیادی دارند و از نظر زمان و مکان بصورت مستقل عمل می کنند و شما می توانید به عنوان فریلنسر با تعهد و جدیت براحتی موفقیت را تجربه نمایید. مهم نیست ،شما مدرس آموزش زبان چینی، آلمانی و یا حتی متخصص طراحی نقشه های 2 بعدی یا 3 بعدی هستید. معلم اید، تایپیست و یا ویراستارید، به طراحی وب مسلطید و حتی مهندس معماری و عمران هستید. اگر مهارتی دارید، از مهارت خود در هر کجا و هر زمان می توانید مشتری جذب کنید و درآمدزایی کنید. خیلی ها در دنیا، نیازمند مهارت شما هستند و حاضرند برای بهره مندی از آن هزینه کنند.
به هر حال نمی توان از مزایای بی نظیر فریلنسرها به راحتی گذر کرد. آن ها مدیر خود هستند و با اختیار عمل بالا، توانایی بروز خلاقیت های فراوانی را دارند و از تنوع کاری بالایی برخوردارند. دنیای منعطف فریلنسری، زندگی و کار را در هم می آمیزد و شکل دیگری از زندگی حرفه ای را به نمایش می گذارد و با به چالش کشیدن مهارت های مختلف، به شما کمک می کند که با هر توانایی خود درآمد زایی نمایید. به هر حال ویروس کرونا و بحران ناشی از گسترش آن، روزی به پایان خواهد رسید، اما آنچه برای جوامع باقی خواهد ماند، تجربه ای عظیم از رشد بسزای فریلنسرها در جهان است که بدون شک دستیابی به موفقیت در این حوزه با تغییر نگرش ذهنی و فرهنگی مدیران و کارکنان و آمادگی زیرساخت های لازم در این حوزه می باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=24948

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن