اجتماعی

تاثیر بحران اوکراین بر قیمت مواد غذایی در جهان ؟

این مقاله به بررسی آثار سو حمله روسیه به اوکراین بر روی قیمت مواد غذایی در سطح اروپا اختصاص دارد.

آیا بحران اوکراین بر قیمت مواد غذایی در جهان تاثیر گذاشته است؟

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و به وجود آمدن تنش میان این دو کشور، کارشناسان اقتصادی در خصوص کمبود مواد غذایی و احتمال قحطی هشدار دادند. اوکراین و روسیه بزرگترین تامین کنندگان مواد غذایی پایه در دنیا هستند و بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی از نظر کشاورزی و دامداری به کشورهای فوق الذکر وابسته می باشند. حمله روسیه به اوکراین در زنجیره تامین بسیاری از مواد غذایی پایه، اختلالاتی را به وجود آورده است. در نتیجه این امر، پیش بینی می شود که قیمت مواد غذایی به بالاترین سطح خود در طی چند سال اخیر برسد.

افزایش قیمت مواد غذایی پس از حمله روسیه

اوکراین یکی از صادر کنندگان عمده مواد غذایی مانند گندم، ذرت و روغن آفتابگردان به اروپا و آمریکا است. تهاجم روسیه به این کشور بدان معناست که با توقف تجارت در کشور اوکراین، کشتی های حامل غلات نمی توانند بنادر دریای سیاه را ترک نمایند. در نتیجه توقف تجارت در اوکراین تاثیر چشمگیری بر روی افزایش  قیمت غلات و دانه های روغنی داشته است. هم اکنون قیمت مواد غذایی و دانه های روغنی در اروپا رکوردی تازه زده است.

آیا به خاطر بحران اوکراین قحطی در راه است؟

اوکراین و روسیه 29 درصد از صادرات گندم جهان را در اختیار دارند. جنگ این صادرات را مختل کرده و قیمت گندم و مشتقات آن در جهان افزایش پیدا کرده است. افزایش سرسام آور قیمت غلات ترس از فقر، قحطی و گرسنگی را در میان نقاط فقیر نشین دنیا افزایش داده است .کشور هایی مانند مصر، تونس، الجزایر، مراکش، لبنان و ترکیه جزو وابسته ترین کشورها به مواد غذایی اوکراین و روسیه هستند. شهروندان این کشورها در حال حاضر برای تهیه مواد غذایی خود با مشکل مواجه شده اند. با توجه به تحریم های شدیدی که دولت های اروپایی و آمریکا برای صادرات روسیه وضع کرده اند و همچنین آسیب های جدی که روسیه به زیرساخت های حمل و نقل اوکراین وارد کرده است، مشخص نیست اختلالات زنجیره تامین تا چه زمانی ادامه پیدا کند. این دو کشور تامین کننده مواد غذایی پایه هستند و در صورت تشدید و یا تمدید این شرایط، بدون شک کمبود مواد غذایی در سایر کشورهای جهان رخ خواهد داد.

اوکراین و روسیه 29 درصد از صادرات گندم جهان را در اختیار دارند.
اوکراین و روسیه 29 درصد از صادرات گندم جهان را در اختیار دارند.

روغن آفتابگردان: طلای مایع؟

نیمی از روغن آفتابگردان اروپا در اوکراین تولید می شود. با قطع صادرات روغن آفتابگردان در اوکراین، اروپا شاهد افزایش قیمت و کمبود این ماده غذایی در فروشگاه های خود است. این امر می تواند صنعت غذا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و محدودیت هایی را برای شهروندان به همراه داشته است. به عنوان مثال، شهروندان آلمانی تنها اجازه دارند سه لیتر روغن آفتابگردان در هفته خریداری کنند. بار افزایش قیمت و کمبود این ماده و همچنین مشتقات آن، به صورت مستقیم بر دوش مصرف کننده است.
اگرچه چهره زشت جنگ را می توان در خیابان های شهرهای مختلف اوکراین مشاهده کرد، اما باید توجه داشته باشیم که مردمان اوکراین و روسیه تنها افراد درگیر در این جنگ نیستند. تمام ساکنان کره زمین مانند بازی دومینو به یکدیگر وابسته هستند. جنگ در هر نقطه ای از دنیا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در زندگی ما تاثیر خواهد داشت. افزایش قیمت مواد غذایی در اثر بحران اوکراین، نمود بارز این اصل است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83291
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن