اقتصادی

کرونا و حال و هوای استارت آپ ها

ماهیت فعالیت های استارت آپ ها همیشه پرریسک است و در شرایط نرمال احتمال بالایی برای شکست و عدم موفقیت شان وجود دارد. چرا که طراحی آن ها ، معمولا به شکلی است که یا سریع رشد می کنند و یا به همان سرعت شکست می خورند. کرونا هم مزید علت شد و شرایط را به گونه ای رقم زد که در برابر تمام فاکتورهای موفقیت و یا عدم موفقیت استارت آپ ها به عنوان یک عامل بازدارنده شرایط را برای سقوط استارت آپ ها فراهم تر شود. آمارها و اعداد و ارقام ذکر شده در این دوران ، کمی بی رحمانه بنظر می رسد. با این حال، این نکته می تواند جالب و البته مهم باشد که در دو سال گذشته، چه تعداد استارت آپ متولد و چه تعداد از گردونه فعالیت و رقابت خارج شدند. گرچه این روزها شرایط به صورت تدریجی به روال قبل در حال برگشت است ، اما کرونا در دو سال گذشته ، میزان استخدام در ارزشمندترین استارت  آپ های آمریکا را تا بیست درصد به سمت سقوط سوق داد که بطور میانگین ، ده ها شغل برای هر شرکت محسوب می شد. از اینرو بسیاری از آن ها در مورد عواقب ناشی از فشار و محدودیت های شیوع این بیماری حتی در روزهای پایانی اش نگران هستند و همواره به دنبال راه حل های جدید برای بقای  پایدارند.

اما استارت آپ ها برای بقا در هر شرایطی ، بالاخص شرایطی مشابه با دوسال گذشته باید چه راهکارهایی را به کار ببندند. استفاده از راه حل های مبتکرانه فناوری محور برای مبارزه با این ویروس و تسهیل زندگی مردم در شرایط حال حاضر، اولین و اساسی ترین راهکار برای بقای آن ها در هر شرایطی است. در این روزها ، استارت آپ های جوان باید کمی بیشتر از گذشته خود را با دورکاری پرسنل شان برنامه ریزی نمایند تا در شرایط های مشابه کرونا به سرعت دچار اختلال نشوند. در دو سال گذشته و بحران ویروس کرونا در جهان، هزاران مدیر و شرکت های بزرگ را در شرایطی قرار داده که بصورت آنلاین و دور از محل کار به فعالیت هایشان ادامه دهند.

گذر استارت آپ از دوران کرونا
گذر استارت آپ از دوران کرونا

از اینرو دیجیتالی شدن و دورکاری به آ ن ها کمک می کند ، در هر شرایطی بدون هیچ نگرانی به فعالیت خود ادامه دهند. ضمن اینکه می توانند از مزایای بی شمار این دورکاری همچون کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان بهره مند شوند. در این صورت می توانند قیمت تمام شده ی محصولاتشان را کاهش دهند و به تبع ، بر مشتریانشان بیافزایند. شرایط اقتصادی این روزها بسیار متفاوت است. فعالیت های رقبا و تنگ شدن عرصه ی رقابت در بازارهای رقابتی از یکسو و فراز و نشیب های اقتصادی از سوی دیگر و مزین شدن تمامی این شرایط سخت به محدودیت های کرونایی سبب شده تا شرایط بقا را برای آن ها سخت و سخت تر نماید. اما نخبگان جوان به خوبی می دانند که شرایط تعیین کننده ی راه و روش رسیدن به موفقیت است. استفاده از مشاوره های مالی و توسعه کسب وکار از منتورها و متخصصان برای  منابع مالی برای حفظ دارایی ها در دوره های رکود، بی شک تضمین کننده شرایط  در زمان بحران است.

استارت آپ هایی در این دوران برنده بودند که استراتژی های خود را بهبود بخشیده و با پیش بینی و رفع چالش های پیش رو ، همواره به دنبال روش های متفاوت برای حفظ حاشیه ی امنیت خود بودند. این دوران درس بزرگی برای استارت آپ ها بود. هر چقدر استارت آپ ها از تفکر خلاقانه تری  برخوردار باشند، در برابر مشکلات و چالش ها ، واکنش های بهتر و متفاوت تری نشان خواهند داد و این دقیقا راز عبور از بحران های بزرگی مانند همه گیری کرونا خواهد بود.

سیده مینا دیوبند – سردبیر  روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83284
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن