کارآفرینی

کارآفرین بودن شغل نیست، بلکه یک سبک زندگی است

سبک زندگی افراد هر جامعه ای تعیین کننده ی هدف های مشترک آن جامعه است و بطور نامحسوس افراد آن جامعه را در رسیدن و یا عدم رسیدن به هدف هایشان همراهی می کند.
بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بر این عقیده اند که یکی از آسیب های جدی جامعه ی ایرانی بالاخص در سال های اخیر در کنار شکاف شدید طبقاتی، تغییر سبک زندگی و گرایش به مصرف گرایی و راحت طلبی به جای کارآفرینی است. وقتی که اکثرجوانان یک جامعه در یک مسیر مشخص و از پیش تعیین شده در دانشگاه مشغول به تحصیل می شوند و بعد از فراغت از آن هم تا مدت ها به دنبال شغل های دولتی و پشت میز نشینی هستند و با توجه به آمارهای بالای بیکاری ،متاسفانه موفقیت کاری برایشان حاصل نمی شود .باید انگیزه های تولید و کارآفرینی بیش از پیش در جوانان روشن شود. این امر نادرست باید تغییر کند و این تغییر ممکن است در ابتدا سخت و نشدنی به نظر برسد، چرا که طعم موفقیت را تنها افرادی می‌چشند که سبک زندگی سالمی را دنبال می‌کنند.
پیامدهای منفی سبک زندگی مبتنی بر مصرف گرایی
مطالعه ی زندگی کارآفرینان بزرگ و برتر نشان می دهد که زندگی افراد کارآفرین تنها در کسب و کار آن ها خلاصه نمی‌شود. آن ها همواره دارای یک انضباط عملی و اهداف مشخصی هستند که سبک خاص و متفاوت زندگی کارآفرینانه توانسته ،آنها را به موفقیت برساند. البته این روش به هیچ وجه ژنتیکی نبوده و بسیاری از آن ‌ها اکتسابی است. در واقع تمایل به هدف و سازماندهی علمی و عملی در افراد کارآفرین بسیار بالاست و تنها فعل خواستن برایشان فاقد اهمیت است، بلکه مسئولیت ‌پذیری و سازماندهی تمام زوایای کارشان را در بر گرفته است. آنها هرگز به دنبال ثروتمند شدن، ماشین های لوکس و خانه های گران قیمت نبوده اند. شاید اصلا برایشان مهم نبوده که چه لباسی می پوشند.

سبک زندگی
سبک زندگی

مطالب مذکور دقیقا معکوس با زندگی کنونی بسیاری از جوانان ماست. جوانان به دلیل روحیات منحصربه فرد و تنوع طلب، کارگزاران عمده و مصرف کنندگان فعال جامعه محسوب می شوند. سبک زندگی مبتنی بر مصرف گرایی می تواند پیامدهای منفی گسترده ای در پی داشته باشد، که البته با روحیه ی تولید و کارآفرینی به شدت در تقابل است.

کارآفرین بودن شغل نیست، بلکه یک سبک زندگی است
ایجاد سبک زندگی کارآفرینانه آن ‌قدرها هم که به نظر می‌ رسد، آسان نیست. برای دستیابی هر کسب و کاری و موفقیت درآن باید تلاش های زیادی صورت بپذیرد.
تحمل سختی ‌ها و استرس ‌ها در افراد کارآفرین بالاست و این افراد تحمل استرس و مشکلات را بیش از دیگران دارند ،در کنار این امر پاسخگویی بیشتری هم دارند و نحوه رویارویی با استرس‌ها را نیز یاد گرفته‌ اند.
کارآفرین بودن یک شغل نیست، بلکه یک سبک زندگی است. سبکی درآن محدودیت هایی تعریف می شود که از نظر کارآفرینان ،بزرگ ترین لذت های دنیا را در برخواهد داشت. شاید هفته ها و ماه ها مرخصی گرفتن فراموش می شود. سحرخیزی حتی روزهای تعطیل به روند طبیعی زندگی شان تبدیل می شود. البته همچنان به دشواری اش می ارزد و در تمام این گیرودارها ،یاس و نومیدی ذره ای راه پیدا نخواهد کرد. چرا که پاداش آن یک حس خوب درونی رضایت از خویشتن است.

سبک زندگی کارآفرینانه بر مدار تلاش و کوشش 

سبک زندگی کارآفرینانه بر مدار تلاش و کوشش تنظیم شده است.  کارآفرینان با وجود اینکه ساعت‌ ها، شب ها و حتی تعطیلات آخر هفته هم سخت کار می کنند، اما همواره انرژی شان را در سطح بالایی قرار دارد. کارآفرینان موفق بیشتر زمان ‌شان را صرف فعالیت ‌هایی می‌کنند که برایشان درآمدزاست و مسائل جانبی هرگز خللی در کارشان ایجاد نمی کند. آنان هرگز کسب و کارشان را بر محوریت فرد تنظیم نخواهند کرد و وظایف دیگر که برای انجام کسب و کارشان ضروری است و تاثیر مستقیمی بردرآمد آن ها ندارد را به شخص دیگری محول می‌کنند. شجاعت درسبک زندگی کارآفرینانه همچون یک نگین الماس می درخشد. جرقه ‌ی ایده‌‌ های فوق ‌العاده‌ ی کسب ‌وکار، در ذهن بسیاری از انسان‌ها درخشیده است. اما چون آن‌ها شجاعت کافی برای پیگیری نداشته‌ اند، آن کسب ‌وکارها هرگز متولد نشده است. انسان‌ هایی که اگر نمی هراسیدند و کمی بزرگ تر می اندیشیدند، اکنون صاحبان شرکت‌های موفقی بودند که شاید دنیا را تغییر می‌ دادند.

چشم و هم چشمی از پیامدهای سبک زندگی مصرف گرایی

خرید اجناس مارك دار، مصرف كالاهای ساخت خارج، نوگرایی و چشم و هم چشمی از پیامدهای مصرف گرایی است که سبب می شود همواره در موقعیت کنونی مان در جا بزنیم. اگرچه سبک زندگی
مصرف گرایی به شدت در حال تبلیغ و ترویج است، اما سبک زندگی کارآفرینانه به شما یادآور خواهد شد که تا زمانی که به دنبال تغییرات عمده و بزرگ در فرهنگ زندگی مان نباشیم ،هرگز موفقیت و پیشرفت را نه در زندگی شخصی و نه در ابعاد بزرگ برای کشور و اجتماع مان تجربه نخواهیم کرد.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=80351
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن