اجتماعی

اشتباهات رایج در رژیم غذایی

باور مشترک مردم این است که رژیم غذایی به معنای محدودیت و فشار برای کاهش وزن است. یعنی به اشتباه، هدف را کاهش وزن در نظر می‌گیرند در حالی که هدف اصلی رژیم غذایی باید سلامت فرد باشد. در همین راستا اشتباهات رایجی در انواع رژیم غذایی وجود دارد که به سلامت افراد آسیب می‌رساند.

به گزارش تفاهم آنلاین، باور مشترک اغلب مردم این است که رژیم غذایی به معنایی محدودیت و اعمال فشار برای کاهش وزن است. چنین تعریف غلطی لاجرم به پذیرش انواع فشارها تنها با هدف کاهش وزن منجر می‌شود.

در واقع چنین تصوری موجب می‌شود ما بکارگیری هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدف که همان کاهش وزن است را توجیه کنیم. در حالی که اساساً هدف از رژیم غذایی، لاغر شدن به تنهایی نیست. بلکه هدف، تناسب اندامی است که نتایجی چون سلامتی، شادابی و طول عمر برای ما دارد.

به عبارت دیگر سلامتی باید در اولویت قرار گیرد. ولی متأسفانه افراد زیادی به بهانه رژیم غذایی اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که نه تنها به سلامتی خود آسیب می‌رسانند بلکه در کاهش وزن نیز شکست می‌خورند.

رژیم غذایی با حذف وعده‌های اصلی

حذف یک وعده غذایی از رایج‌ترین اشتباهات در این زمینه است. خیلی از افراد گمان می‌کنند قاعدتاً یک وعده کمتر یعنی کاهش وزن سریع و ساده؛ در حالی که در عمل اینطور نیست.

وقتی شما یک وعده غذایی خود را حذف می‌کنید اولاً از لحاظ روانی نسبت به خوراکی‌ها حریص می‌شوید؛ ثانیاً افت قند خون و تحمل گرسنگی باعث می‌شود وعده غذایی بعدی خود بیشتر غذا بخورید. بنابراین در یک رژیم اصولی، هیچ وعده غذایی حتی میان وعده نباید حذف شود. بلکه باید مواد غذایی غنی، انرژی‌زا و سالم جایگزین مواد غذایی ناسالم با کالری بالا شود.

زیاده‌روی در مصرف غذاهای سالم

برخی تصور می‌کنند پرخوری فقط در مورد مواد غذایی ناسالم ضرر دارد در حالی که اساساً پرخوری عادت اشتباهی است که باید قدم به قدم برای اصلاح آن تلاش کنیم.

حتی مواد غذایی سالمی مانند آجیل یا روغن زیتون باید به اندازه مصرف شوند. زیاده‌روی در مصرف این مواد سالم هم می‌تواند سبب افزایش وزن شود و هم ضررهای دیگری برای بدن داشته باشد.

حذف کامل چربی

سالهاست که چربی به عنوان متهم ردیف اول چاقی معرفی می‌شود. لذا برخی افراد تصور می‌کنند حذف کامل چربی یک رژیم غذایی سریع و بی‌دردسر است. جدا از اینکه امروزه عده‌ای معتقدند این یک دروغ بزرگ است و مصرف بیش از اندازه شکر نقش بیشتری در چاقی افراد دارد چربی برای بدن ما فوایدی نیز دارد.

چربی‌های سالم و غیراشباع که در آجیل‌ها یا روغن ارده کنجد و یا روغن زیتون وجود دارند برای سلامتی انسان ضروری است. این نوع چربی، در فرایند جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش دارد و از بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه وجود مقدار مناسبی از چربی در یک رژیم غذایی اصولی باعث می‌شود احساس سیری و رضایت فرد افزایش یابد.

ترکیب ورزش و رژیم غذایی

حذف کامل کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها نیز در باور اغلب مردم نقش مهمی در افزایش وزن دارند. البته این مسئله حقیقت دارد و به همین خاطر است که افراد با حذف نان و برنج از برنامه غذایی خود خیلی زود لاغر می‌شوند. اما مشکل اینجاست که این کاهش وزن پایدار نخواهد بود.

زیرا حذف کامل کربوهیدرات باعث احساس ضعف، خستگی و زودرنجی افراد می‌شود و دوام چندانی ندارد. راه‌حل اصولی این است که نوع سالم کربوهیدرات یعنی نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و امثال آن در رژیم غذایی گنجانده شود.

رژیم لاغری بدون ورزش

برخی اصرار دارند بدون انجام هیچ ورزشی با کمتر خوردن یا حتی نخوردن لاغر شوند. در حالی که ورزش مانند یک کاتالیزور، سرعت لاغری شما را افزایش می‌دهد. یعنی ترکیب رژیم غذایی سالم و ورزش بهترین و سریع‌ترین روش برای لاغری است. البته این ترکیب باید توسط کارشناسان هر دو حوزه تعیین شود.

ورزش بر سلامتی و شادابی جسم و روح شما چنان تأثیری دارد که اغلب متخصصان توصیه می‌کنند هر ورزشی که فرد تمایل دارد حتی پیاده‌روی ساده را در برنامه روزانه گنجانده شود. البته نباید فراموش کرد ورزش اشتها را افزایش می‌دهد و اینجاست که یک کارشناس تغذیه باید مواد غذایی سالم برای سوخت‌رسانی بعد از ورزش را در رژیم غذایی تجویز کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=64623
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن