مناطق آزاد-گردشگری

بوم گردی و سفرهای کم هزینه

دکتر حوریه یحیائی

با افزایش هزینه های سفر، عده ی کثیری از اقشار متوسط به کلی قید سفر رفتن را زده اند. معمولا سفر و اسکان در معمولی ترین هتل های داخلی به مدت 4 الی 5 روز برابری با یک ماه حقوق یک کارمند دارد و همین امرسبب شده است که گردشگری و سفر را هم کم کم از سبد خانوار ایرانی رخت ببندد.

یا یک حساب سرانگشتی و حقوق کارمندی رفتن به یک سفر یک هفته ای آن هم در ایام نوروز هزینه ای سنگین بر دوش یک خانواده ی چهار نفره ی ایرانی می گذارد و شاید هزینه های هنگفت ، اصلی ترین دلیل حذف گزینه ی سفر در بسیاری از خانوارهای ایرانی است. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سفر کم هزینه، اجاره اقامتگاه مناسب است. اما یکی از گزینه های جذاب و البته کم هزینه استفاده از مکان های بوم گردی و اقامت در آن هاست. مکان هایی که مازاد بر کم هزینه بودن،  تجربه های متفاوتی از سفر را پیش رویتان قرار می دهد.

بوم گردی و اکوتوریسم یکی از گزینه هایی است که در مقایسه با سایر هزینه‌ های تفریحی معمولی، بسیار مقرون به صرفه باشد. از اینرو برای مسافران نوروزی که به دنبال تنظیم بودجه سفر خود هستند، این مسئله بسیار سودمند و لذت بخش است. در طی این سال ها، اقامتگاه های بوم گردی متعددی را در اقصی نقاط ایران تاسیس شده است و طرفداران خاص خود را دارد. البته سبقه ای اقامتگاه ها نزدیک به یک دهه می باشد که ، علی رغم ظرفیت های بیشماری که به دلیل تنوع تاریخی و فرهنگی کشور در این حوزه دارد، هنوز از بسیاری از کشورهای پیشرو در این حوزه فاصله داریم.

البته به دور از هزینه، عده ای هم به جای اقامت در هتل های ستاره و درگیری های ذهنی دنیای مدرن، اقامت در یک خانه روستایی منطبق با معماری سنتی منطقه، همراه با غذاهای محلی را بیشتر می پسندند.  چرا که اقامت در هتل‌ های بوم گردی به دور از تفریحات لوکس و گران قیمت است و به همین دلیل به کمک لوازم ضروری و خدمات کمتر، می‌توانید با هزینه‌های محدود از سفر خود لذت ببرید. تنها با یک کوله پشتی و استفاده از حمل و نقل سبز و سازگار با محیط زیست می‌توانید به شکل قابل توجهی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

اقامتگاه های بوم گردی دقیقا همان جایی است که منطبق با فرهنگ و جغرافیای مناطق و روستاهای ایران ایجاد شده و شرایط ساخت وساز و مهم تر از آن فرهنگ حاکم بر آن و اصرار به داشتن یک سبک سنتی در اقامتگاه از مهم ترین تمایز آن ها با هتل های چند ستاره است و همین امر سبب گشته تا گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب نماید. چرا که در فضاهای شهری چیزی جز ماشین و ساختمان های سربه فلک کشیده بدون هیچ اثری از معماری اصیل و سنتی ایرانی به چشم می خورد و ماشینی بودن همه چیز باعث شده است، حس آرامش از انسان ها گرفته شود. در حالیکه درست در نقطه مقابل ، طبیعت از جنگل های سرسبز شمال گرفته تا کویر بکر جنوب مکان هایی بکر و آرام بدور از دود و شلوغی شهرها هستند که لذت سیر در آن ها و استراحتی چند روزه در آن ها بین مردم بسیار رواج پیدا کرده است.

البته اقامت در این فضاها از مزایای بی نظیر دیگری هم برخوردار است. محیط هایی طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیستی محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافتی تاریخی و سیمای طبیعی منطقه محل بسیار جذابی برای گردشگران است. بوم گردی، واژه ای پیچیده و غریبی نیست. رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است. سفری مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنین منطقه ی گردشگری خاص می شود.

ظرفیت های بیشمار مناطق روستایی از قبیل وجود مناطق بکر و آب و هوای مطبوع سبب ایجاد اشتغال و تامین درآمد مکفی و پایدار برای روستاییان می باشد و در واقع روستاییان می توانند با تبدیل مناطق مسکونی خود به بومگاه های گردشگری با حفظ همان ساختار سنتی اولیه ، خود را به تورهای گردشگری معرفی کرده و حتی در کنار آن علاوه بر فروش صنایع دستی شان، امکان تجربه زندگی به سبک سنتی را برای گردشگران فراهم نمایند.  اقامتگاه های بوم گردی نمونه ای از کسب و کارهای کوچک مقیاس با مالکیت محلی هستند که تجربه موفقیت آمیز آن در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی مشاهده شده است. با توجه به شرایط اقتصادی موجود و هزینه های سنگین سفر، اقامتگاه های بوم گردی یکی از مکان های جذاب و کم هزینه در برابر بسیاری از هتل های چند ستاره برای مسافران می باشد که می تواند خاطره ای ماندگار از تعطیلات نوروز پیش رو را در ذهنتان تداعی کند.

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92613
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن