گیلان

به مردم اطلاعات درست بدهید

نقی هدایتیتفاهم آنلاین_ بارها تاکید کرده ام که یک فعال اجتماعی هستم و برای دفاع از ارزش هایی که به آن معتقدم و دفاع از حقوق مردم با همه توانم با رانت خواران، فرصت طلبان، زمین خواران، شن خواران و مدیران ضعیف و ناکارامد، مبارزه می کنم تا شهر و استان‌مان، وضعیت بهتری پیدا کند.

این که من هر چه می نویسم، نیت خوانی می شود که فلانی برای انتخابات شورا می نویسد، اهمیتی ندارد بلکه مهم این است که درست و دقیق و قانونمند بنویسم و به وظیفه ام عمل کنم و مابقی مسایل به نظر حاشیه می آید.

در آستانه انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا، نیاز جامعه جهت دریافت اطلاعات شفاف از کاندیداها افزایش می یابد و کسانی می توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرند که در این زمینه متخصص باشند و در حوزه تبلیغات انتخاباتی از آگاهی و تجربه لازم برخوردارند.

تبلیغات مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار در زمان انتخابات است. اما آن چه در رفتارهای اکثر کاندیداهای انتخاباتی به چشم می خورد بی توجهی آشکار به تبلیغات اصولی و هدفمند در عرصه انتخابات است.

آشنایان به کارکردهای تبلیغات می دانند که ستادهای انتخاباتی از سویی در جستجوی تغییرات در افکار عمومی و نحوه برخورد با مسایل انتخاباتی و فعالیت ها و کنش های رقبای خود هستند و از دیگر سوی در قبال حوادث و رخدادهایی که به شکل بالقوه برای فرد کاندیدا نتایج منفی به همراه دارد و توان آن را با محدودیت مواجه می سازد عکس العمل نشان می دهد.

آن چه در محتوای پیام های انتخاباتی اغلب کاندیداها مشاهده می شود حکایت از غیرحرفه ای بودن مسئولان ستادها و عدم آشنایی آنان به اصول ارتباطات و تبلیغات دارد. به جز معدود شعارهای انتخاباتی که مقداری نزدیک به نیازها و مطالبات افکار عمومی است بقیه انگار شاعرند و شعری سروده اند، غافل از این که افکار عمومی از لایه ها و قشربندی متعدد و متنوعی تشکیل شده و با این پیام های شعر مانند، نه تنها جذب نمی شود بلکه سردرگم تر نیز می شود.

واژه های عشق، هوای تازه، شهر پاک، فکر نو، هویت و … از این جمله اند. اکثر ستادهای انتخاباتی فکر می کنند؛ غیر از انتشار و توزیع چند پوستر، بروشور و برپایی سخنرانی و تهیه تیزر تبلیغاتی و نصب بنر، کار دیگری بر عهده ندارند.

با توجه به مطالب بالا باید از گروه ها و سازمان های سیاسی، جبهه ها و ائتلاف ها، ستادها پرسید :

۱- ستادهای انتخاباتی شما تا چه اندازه با افکار عمومی در سطح گسترده آشنایی دارد؟
۲- تا چه اندازه تحقیق و مطالعه کرده و نیازهای مخاطبانشان را از نگاه علمی می شناسند؟
۳- آیا برنامه ریزی علمی جهت ورود به حوزه افکار عمومی دارند و یا قرار است فقط شعار بدون پشتوانه بدهند؟
۴- آیا متناسب با ترکیب جمعیتی قومی، جنسی، سنی، مذهبی، تحصیلی و جغرافیایی و… به ارائه برنامه پرداخته اند؟
۵- آیا شعارهای خود را با علم به موارد فوق الذکر ارائه داده اند؟

نتایج و تجربیات گذشته حکایت از آن دارد که در پیام ها و شعارهای اکثر کاندیداها اثری از توجه به افکار عمومی و نیازهای مردم دیده نمی شود.

در حقیقت فقدان کار اصولی کاملاً مشهود است. ستادهای انتخاباتی نقش کانون های تبلیغاتی و مجری فعالیت های انتشاراتی را به عهده می گیرند.

بنابراین، باید با هوشیاری برنامه های انتخاباتی را رصد کرد. شعارها را عمیق تر بررسی کرد و آگاهانه رای داد و تحت تاثیر منافع صنفی و یا سیاسی قرار نگرفت تا مرغ سهراب، موش بزاید؟!

✍یادداشتی به قلم نقی هدایتی

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67707
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن