اقتصادی

به تولیدات داخلی اعتماد کنیم

در همه کشورها حمایت از تولید داخلی و تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات و تولیدات داخلی منجر به رشد و توسعه  اقتصادی خواهد شد.در این راستا ، قانون “حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی” در تاریخ ۹۸/۰۲/۱۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

در سال های اخیر، به موازات شعاری که رهبرمعظم انقلاب برای سال جدید بر می‌گزینند ، دستگاه های دولتی و مقامات اجرایی کشور درصدد بر می آیند که عزم خود را در آن راستا جزم نمایند تا بتوانند در حوزه ی مورد نظر به دستاوردهای مثبتی دست یابند. البته اگر درصد این موفقیت را صفر درنظر بگیریم ، کمی دور از انصاف است. اما قطع به یقین، با وجود ظرفیت های عظیم و نخبگان جوان در این کشور باید اذعان داشت که راه زیادی برای رسیدن به هدف نهایی وجود دارد و قطعا بسیاری از دستگاه‌ ها و نهاد های ذی ربط ، آنطور که شایسته و بایسته است ، انرژی خود را تمام و کمال برای تحقق اهداف معظم له به کار نگرفته اند که اگر اینطور بود با این کلاف سردرگم اقتصاد کشور روبرو نبودیم.

شرایط اقتصادی حال حاضر و فشارهای سنگینی که بر قشر متوسط و آسیب پذیر کشور وارد است، همگی نشان از کمی و کاستی های موجود در این اقتصاد دارد. از اینرو تاکید مداوم رهبرانقلاب بر روی مضامین و مفاهیم کلیدی همچون تولید ، موید واقعیت‌ ها، اقتضائات و الزاماتی است که کشور برای رهایی از مشکلات کنونی سخت به آن نیازمند است. تولیدی که باید در گام اول ، اعتماد ملی را به خود جلب نماید. اخبار این چند روز در باره تولیدات خودروی داخلی که خودشان اذعان به عدم رعایت استانداردهای داخلی دارند به مثابه مشت نمونه ی خروار است که می تواند پایه های تولید داخلی را سست نماید. چرا که  تولید هر محصول بی کیفیت داخلی می تواند به مانند ضربه پتکی بر بدنه اقتصاد و نظام تولیدی کشور باشد و این اعتبار و اعتماد عمومی، سرمایه ای ارزنده و کم ‌نظیر است و خدشه ‌دار شدن آن، نه تنها آسیب‌های فراوانی به بدنه ی تولید کنندگان زحمتکش خواهد زد، بلکه ترمیم و بازسازی آن هم هزینه بر و مستلزم زمان بسیار خواهد بود.

شاید همین موضوع سبب شده که در سال های اخیر، تولید کننده ی داخلی، اجناس خود را با لیبل ها و برندهای خارجی مزین نماید و همچون خاری در گلو هموطن خود را بدین شکل راضی به حمایت و خرید تولید داخل نماید. این در حالی است که در بسیاری از صنایع ، اگر تولید داخل بالاتر از همتای خارجی اش نباشد، هرگز پایین تر نیست. این آزمون سخت با تمام محدودیت هایش در صنعت تولیدات خانگی مشهود و مبرهن است.

تولیدات داخلی و توسعه اقتصادی
تولیدات داخلی و توسعه اقتصادی

البته دستگاه ‌ها و شرکت ‌های دولتی هم نقش مهمی در حمایت از تولیدات داخلی و رونق اقتصاد ملی دارند. وقتی کولر ها و وسایل سرمایشی و گرمایشی، سیستم های رایانه ای و مونیتورها و ده ها و صدها وسایل موجود در یک نهاد دولتی با وجود برندهای مطرح داخلی از معروف ترین شرکت های خارجی است ، دیگر محلی بر اعراب باقی نمی ماند. قدر مسلم اولین قدم برای حمایت از کسب‌ و کارهای داخلی و ملزم کردن دستگاه ‌های دولتی برای خرید کالای داخلی، قانون‌ گذاری این مسئله است. البته در طول این سال ها ، قوانینی در راستای مدیریت واردات، ممنوعیت واردات کالاهای مشابه و تنظیم تعرفه وضع شده است، اما مثل همیشه در مرحله ی اجرای کمیت ، سازمان ها و نهادهای ذی ربط لنگ می زند.

مردم ما بهترین مردمان روزگارند و همیشه به حداقل ها رضایت دارند. جلب اعتماد آن ها هم در حوزه ی حمایت داخل بسیار ساده و آسان است. ایرانی وجود ندارد که قلبش برای ایران نتپد و با میل به خرید کالاهای ایرانی دست در دست تولید کنندگان کشورش نگذارد. لزوم بالا بردن کیفیت تولیدات داخل، باز گذاشتن عرصه ی رقابت برای برندها و در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند خدمات پس از فروش و … همه و همه از جمله عواملی هستند که اعتماد یک ملت را نسبت به تولیدات کشورشان بالا می برد و حس غرور و افتخار را در دل هر ایرانی تا ابد زنده نگه می دارد.

مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83134
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن