یادداشت

با روابط عمومی ها ، یک گام به موفقیت نزدیک شوید

بخش روابط عمومی ، همواره یکی از قسمت های مهم و با ارزش هر کسب و کار و یا یک سازمان مشتری مدار معرفی می شود.به واقع داشتن برنامه روابط عمومی ، ضرورتی انکارناپذیر برای کسب و کار کوچک و استارت آپ شماست ، بگونه ای که اگر برنامه ها و اهداف یک روابط عمومی به درستی اجرا نشود ، شما به اهداف مطروحه پیرامون کسب و کارتان موفق نخواهید شد.در این زمینه فرقی نمی کند که کسب و کار و استارت آپ شما در چه زمینه ای مشغول به فعالیت است . در یک کلام ساده ، اگر روابط عمومی را پل ارتباطی بین سازمان و مخاطبان آن بدانیم ، آشنایی با روابط عمومی به شما کمک زیادی می‌کند. در این میان ، متاسفانه گاهی اوقات ، صاحبان کسب‌ و کار  و استارت آپ ها ، ارزش واقعی روابط عمومی را  نادیده گرفته و یا چندان به اهمیت واقعی آن توجه نمی کنند. در صورتی‌ که یک روابط عمومی خوب و قوی می‌تواند، استراتژی‌ های و اهداف بازاریابی و تبلیغات شما را تقویت کند تا بتوانید گام های موثرتری در جهت پیشرفت استارت آپ تان بردارید.

اگر برای معرفی استارت آپ و یا کسب و کارتان سرمایه کافی ندارید ، روابط عمومی قوی می تواند از تبلیغات ارزان تر اما به همان اندازه و یا شاید بتوان گفت ، تاثیرگذاری بیشتری در معرفی محصولات و برند شما می دهد ، پس تا می توانید بیشتر و بیشتر بر روابط عمومی شرکت تان تمرکز نمایید.

در شرایط فعلی اقتصاد ایران، که بسیاری از کسب و کارهای پر سابقه کسب و کار دچار تنش شده اند، راه اندازی یک استارت آپ نوپا ، خود به تنهایی برداشتن یک قدم بزرگ است. ریسک پذیری مادی در راستای فراهم نمودن سرمایه ی اولیه، بکارگیری نیروی انسانی متخصص و برنامه ریزی دقیق ، همه و همه شرایط را برای حفظ استارت آپ شما بحرانی تر می سازد. این مؤلفه ها در حقیقت یک سوی ماجرای چالش های شرکت های نوپا هستند و در سوی دیگر، نقش پر رنگ روابط عمومی هاست که اکثرا مورد غفلت قرار می گیرد.

روابط عمومی ها ، زبان گویای استارت آپ ها در فعالیت های نوآورانه هستند و به عبارتی ، مکملی مهم  در فرایندهای بازاریابی به حساب می آیند. چرا که هر استارت آپی برای بقای خود نیاز به یک رقابت تنگاتنگ با سایر رقبای خود دارد و به همین علت ، ضعف در روابط عمومی و به تبع آن ضعف در تبلیغات شرکت نوپای شما، منجر به بی اطلاعی مشتریان از ایده ها و محصولات تان خواهد شد و این بی اطلاعی، آینده ای جز ضرردهی و شکست شرکت نخواهد داشت. چرا که شناخت مشتریان و جامعه ی هدف شما از خدمات ارائه شده توسط استارت آپ تان، می تواند حرکت مقتدرانه ی شما در جذب مشتری به حساب آید.

کارشناسان معتقدند ، روابط عمومی ها ، قلب تپنده ی استارت آپ ها هستند. از شناختن مشتری، نیازهایش گرفته تا تبلیغات محتوایی و رسانه ای از جمله وظایف روابط عمومی هاست. از اینرو در استارت آپ های تازه کار ، نقش روابط عمومی ها در اعتلای کسب و کارشان بی نظیر است. روابط عمومی نه تنها ، رابطه شما با بیرون سازمان را گسترش می دهد، بلکه روابط درون سازمانی را نیز بهبود می بخشد. البته بسیاری از استارت آپ ها در شروع فعالیت حرفه ای خود، خود را بی نیاز به واحد روابط عمومی می پندارند و یا این وظیفه را به یکی از افراد فنی خود می سپارند، اما باید توجه کنید که واحد روابط عمومی ، تعیین کننده جایگاه شما در میان رقبا خواهد بود. هرچه این واحد را قوی تر و فعال تر نگه دارید ، شانس شما برای موفقیت و دریافت موقعیت های بهتر بالاتر می رود. اگر واحد روابط عمومی خوبی داشته باشید ، کارمندان شما حس خوبی در سازمان خواهند داشت ، زیرا این امر سبب یک یکپارچگی و همدلی در محیط کارتان خواهد شد.

روابط عمومی و موفقیت
روابط عمومی و موفقیت

به یاد داشته باشد که از افراد دارای مهارت کافی در حوزه ی روابط عمومی بهره مند شوید و از سازمان و افراد حرفه ‌ای که این کار را انجام می‌دهند، کمک بگیرید. وظایف بسیار مهم و تخصصی چون: شناسایی رسانه های آنلاین در حوزه استارت آپ ها، رپورتاژ آگهی در رسانه، شناسایی نمایشگاه های مرتبط ، تقویت روابط با رسانه ها و خبرنگاران رسانه ها ، مذاکره و گفتگو  با سازمان ها  در راستای عملکرد مهم بخش روابط عمومی است.

وظایفی خطیر که چنانچه با دقت به هر یک از آن ها توجه گردد، می تواند سکوی پرتاپ استارت آپ تان باشد. باید کسب و کارهای جوان اطمینان خاطر یابند  که روابط عمومی و تبلیغات در استارت آپ‌ها نیازمند دقت و توجه در تخصیص زمان و از همه مهم تر ، بودجه ی کافی است و به گواه آمار ،استارت آپ های نوپا ، کمترین بهره برداری را از این حوزه ی مهم دارند.

 

مهندس امین رشیدی

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=84302

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن