کارآفرینی

ارتباط تیم سازی با موفقیت استارت آپ ها

تیم سازی در یک کسب و کار نوپا و از جمله استارت آپ ها یکی از پایه‌های اصلی موفقیت قلمداد می شود.از این رو، تیم سازی درست و صحیح می تواند از مهم ترین عوامل موفقیت یا شکست یک مجموعه کاری محسوب ‎شود .اگر تیم سازی اصولی در یک سازمان، پیاده سازی نشود ، مسلما آن سازمان در رسیدن به اهداف تعیین شده موفق نخواهد بود.

معمولا در تیم سازی ،افراد با تخصص های مورد نیاز مشغول بکار می شوند ،اما در استارت آپ های نوپا ، بدلیل عدم سرمایه کافی و کمبود پرسنل ، گاهی اوقات از یک تخصص برای انجام چند کار استفاده می کنند ، پس باید در این زمینه با آگاهی کامل و مدیریت اصولی در تیم سازی توجه ویژه ای داشته باشیم.تیم سازی دارای مزیت های بیشماری است ،از جمله مهم ترین آن ، تشویق و ایجاد انگیزه در افراد مشغول به کار است .

بسیاری از متخصصان حوزه ی استارت آپ بر این عقیده اند که یکی از این الزامات استارت آپ های موفق، کار تیمی و مشارکتی از سوی اعضای تیم است. ممکن است ، ذهن شما به عنوان صاحب یک استارت آپ سرشار از ایده های نو باشد و حتی هیچ محدودیت مالی هم نداشته باشید ، اما برای رسیدن به موفقیت ، داشتن یک تیم منسجم و قوی ، آینده شما را تضمین می نماید. حتی سرمایه گذاران استارت آپ ها  هم به دنبال کسب و کارهایی می گردند که از یک تیم قوی برخوردار باشد. البته این موضوع دقیقا نقطه ی ضعف استارت آپ های ایرانی و نقطه ی قوت استارت آپ های خارجی است.

علی رغم اتحاد بالایی که میان ما ایرانیان در عرصه های مختلف وجود دارد در حوزه های کسب و کار ، میل بیشتری به کارهای انفرادی داریم. اولین گام برای رسیدن به یک جامعه کارآفرین، رشد فعالیت های گروهی است. گویا هنوز فرهنگ کارهای تیمی دربین ما شکل نگرفته است. ما به یکدیگر اطمینان نداریم و دوست داریم ، همه ی کارها را یک تنه و با دقت و وسواس انجام دهیم. کمتر برند معروف و پرسبقه ای را در ایران می توان نام برد که موفقیتش در گروی یک کار تیمی درست باشد. البته کار گروهی، تنها جمع عده ای داوطلب برای مشارکت جمعی در یک فعالیت نبوده و کار گروهی از سازماندهی ویژه ای برخوردار است که بدون آن کار و ارتباط کارآفرینانه ای شکل نمی گیرد.

دنیای امروز دنیای تیم های قوی است. کافی است ، یک نگاهی اجمالی به استارت آپ های موفق دنیا داشته باشید. تیم های قوی که پشت مایکروسافت، اپل و … قرار دارد ، تضمین کننده ی آینده ی کاریشان است. یکی از معیارهایی که کشورهای توسعه یافته را از کشورهای در حال توسعه مجزا می کند، فرهنگ تیمی کار کردن است. چرا که استعداد و پشتکار بدون حضور و اعمال برنامه ی معین و مشخص به نتیجه نخواهد رسید و بدون داشتن مدیریت راهبردی صحیح و منسجم هرگز نمی توان به موفقیت دست یافت. این مسئله تا جایی حائز اهمیت است که در کشورهای توسعه یافته، در راس اصول تعلیم و تربیت قرار دارد. باید پذیرفت که دنیای کنونی، دوران تخصص های متفاوت است. به عبارت دیگر، دنیای امروز، دنیای تشکیل تیم های کاری است. اگرهر موسسه یا سازمان افراد موفق به کار گروهی نشوند، بدون تردید، شرکت و سازمان یکی از کلیدهای موفقیت خود را از دست داده است.

تیم سازی و موفقیت
تیم سازی و موفقیت

دانشگاه ها و حتی مدارس و تمامی نهادهای فرهنگی ، افراد را به سمت کارهای انفرادی سوق می دهند و در اکثر موارد کارهای تیمی به نتیجه ی دلخواه ختم نمی شود. حتی نهاد خانواده در ایران هم میل به انزوا طلبی دارد و عموما فرهنگ تعاون و همکاری از خلاء های بزرگی برخوردار است. درجامعه ای که افراد، فرهنگ کار جمعی را به عنوان یک اصل بنیادی فرا بگیرند، تمایل بیشتری برای سازندگی اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی خواهند داشت.

تیم‌های استارتاپی مانند کوه پشت یکدیگر قرار دارند و برای اینکه موفق شوند به یکدیگر کمک کنند، باید با هم ، همکاری کنند و به واحدی یکپارچه تبدیل شوند و همواره با وجود تفاوت‌هایشان، پیوستگی و اتحاد خود را از دست نمی‌دهند. وقتی در استارتاپی موفق تیمی مشغول به کارید، قطع به یقین ، دیگر جایی برای سیاست‌های شرکتی و عوامل اختلاف زا باقی نمی‌ماند. تیم را می‌توان اولین واحد در معماری سازمانی کسب و کار دانست و از اینرو اهمیت کار تیمی دریک استارتاپ تا به این حد مهم و حیاتی است. تیم ، ملاک تعیین کننده این معمار است، چنانچه ساختار مناسبی داشته باشد ، می‌تواند در مراحل بعدی به رشد و توسعه ی استارتاپ کمک زیادی بنماید و گرنه خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج.

مهندس فاطمه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=84241
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن