یادداشت

تعامل با استارت آپ‌ها ضرورتی برای صنعت بیمه

در تعریف استارتاپ‌ها نظرات متعددی وجود دارد که کاملترین آن به مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا باز می‌گردد. این مرکز استارتاپ‌ها را کسب و کارهای تعریف می‌کند که دو ویژگی دارند، نخست اینکه معمولاً حول محور تکنولوژی شکل گرفته‌اند و دیگر  پتانسیل رشد بالایی دارند. داستان شرکت‌های استارت‌آپی از دل یک ایده روایت می‌شود. ایده‌ای که اگر آن را به قطعه‌های به‌هم‌ریخته یک پازل تشبیه کنیم و ایده‌پرداز بتواند با خلاقیت، تک‌تک قطعه‌ها را سریع سر جایش بگذارد توانسته کسب ‌و‌کار موفقی راه‌اندازی کند. اما برای تبدیل یک شرکت‌ استارت‌آپی به یک شرکت قدرتمند در فضای کسب‌ و‌کار، ایده تنها بخشی از جریان موفقیت را تشکیل می‌دهد، مهمتر از آن یافتن سرمایه‌گذار یا همان حامی است که می‌تواند باعث رشد و گسترش فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی یا حفظ حیات آنها شود. اصل مهمی که از سوی معدود فعالان اقتصادی من جمله  تجارت‌نو مورد توجه قرارگرفته است.

توسعه بازار صنعت بیمه در مدار استارت آپ‌ها

اهمیت تغییر در روش جذب مشتری با توجه به تحول مناسبت‌های اجتماعی و به تبع اقتصادی در تجارت‌نو آنقدر پررنگ است که درکنار معاونت‌های معمول سازمانی مرکز توسعه و نوآوری با سه مدیریت در این شرکت شکل گرفته، فقدان بزرگی که در شرکت های رقیب شاید بتوان از آن به عنوان خواب خرگوشی یاد کرد.

نقشه راه بیمه تجارت‌نو برای تحول دیجیتال شرکت و حرکت به سوی مفهوم اقتصاد دیجیتال، بر چهار اصل متمرکز است که برنامه‌ریزی جهت حرکت به سوی مفهوم بیمه‌گری باز در شرکت و ارائه خدمات بیمه‌ای به کسب و کارهای استارتاپی یکی از آن چهار اصل می باشد. حامد شیدائیان، که روزگاری سکان هدایت مدیریت کسب و کارهای نوین بیمه تجارت‌نو را برعهده داشته اصل چهارم را اینگونه توضیح می دهد:

در دنیا این مفهوم (که یکی از بازوهای اساسی تحول دیجیتال است) تحت عنوان اقتصاد مبتنی بر “ای‌پی‌آی” نیز شناخته می‌شود که عبارت است از عرضه خدمات و دارایی‌های یک سازمان به سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها از طریق سرویس‌های نرم‌افزاری.

مفهوم نوآوری باز و ایجاد پلتفرم بیمه‌گری‌باز، به بیمه تجارت‌نو کمک می‌کند تا بتواند محصولات بیمه‌ای را در اختیار کسب و کارهای غیربیمه‌ای قرار دهد تا آنها نیز با ترکیب و ادغام این محصولات در مدل‌های کسب و کاری، محصولات ‌و یا کانال‌های عرضه‌شان، بتوانند خدمات و ارزش افزوده تازه‌ای برای مشتریان‌ خود فراهم سازند و به این شکل، بازار بیمه‌گر نیز توسعه خواهد یافت.

هدف نهایی این است که  محصولات بیمه‌ای را بر اساس نیاز سایر کسب و کارها و به‌ویژه استارتاپ‌های مختلف و مشتریان‌شان، سفارشی سازیم.

در ایران با توجه به اقتضای جامعه و میزان آشنایی مردم با بیمه، بیشتر از بیمه‌نامه‌های خودرو و درمان استفاده می‌شود و در پرتفوی اکثر شرکت‌های بیمه بزرگ هم می‌بینیم که بیمه‌نامه‌های خودرو و درمان سهم قابل توجهی به خود اختصاص داده‌اند و در عمل حوزه‌های دیگر خیلی مورد استقبال قرار نگرفته است که این رشته بیمه‌ها یا از سمت مشتری مورد استقبال قرار نگرفته ویا الزامات قانونی برروی آنها وجود نداشته است.

مجالی برای رشد استارت آپ‌ها

بیمه تجارت‌نو با گذر از بررسی زمینه های همکاری با استارت آپ‌ها، استارت اقدامات مهمی را زده است، رسیدن به باور ضرورت حضور استارت آپ‌ها در صنعت بیمه آنقدر در ساختار این شرکت قوی است که محمدرضا مباشرفر، مدیر کسب و کارهای نوین شرکت بیمه تجارت‌نو، در این باره می‌گوید:

قطعا به غیر از استفاده از ظرفیت استارت آپ‌ها، تحول دیجیتال و ارائه خدمات نوین به مشتریان دچار اختلال بزرگی خواهد شد. شک نداشته باشید که توسعه صنعت بیمه بدون استارت آپ‌ها بیشتر به یک شوخی شبیه است. انحصار زدایی و مانع زدایی، یک راهکار اساسی برای برون رفت از وضعیت فعلی است. نقش رگولاتور امروز از همه دوران، مهمتر و تاثیر گذارتر می باشد.

در کل تاثیر استارت‌آپ‌ها برروی کسب و کار بیمه بسیار قابل توجه است چرا که آنها از ساختار چابک‌تری برخوردارند بی شک این همکاری می‌تواند باعث رشد سریع ارائه خدمات بیمه‌ای به مشتریان نهایی شود.

او با اشاره بر اینکه شرکت بیمه تجارت‌نو به سمت ارائه سکوی باز بیمه‌ای برای شرکت‌های استارت‌آپی حرکت می‌کند، تاکید می‌کند:استفاده از ظرفیت استارت آپ‌ها در این شرکت محقق شده است. قرار نیست همه کارها در داخل یک سازمان انجام شود. این یک مهارت و بلوغ سازمانی است که بتوانیم از قدرت بازو و مغز سایرین (همکاران تجاری) برای توسعه کسب و کار خودمان در یک شرایط برد- برد استفاده کنیم.

*سید عبدالله میرحسینی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=80671
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن