علمی و تکنولوژی

استراتژی های گیمیفیکیشن  در کسب و کار

در دنیای مدرن که تکنولوژی در کسب و کارها در کسری از ثانیه در حال تغییر و پیشرفت اند، خلق ایده های نو تمام ابعاد کسب و کارها را احاطه کرده است که یکی از بدیع ترین آن ها استفاده و کاربرد گیمیفیکیشن Gamification در کسب‌ وکار ها است. گیمیفیکیشن ، گرچه واژه ای جدید و ناآشنا بنظر می رسد، اما کسب و کارها سال هاست که به نحوی از این راهکار برای افزایش فروش و جذب مشتریان استفاده می کنند. در واقع در عمل بیشتر کسب و کارها ،این روش را به کار می گیرند و همه ی ما به نوعی در داد و ستدهای روزانه ی خود درگیر گیمیفیکیشن یا بازی سازی شده ایم. وقتی به عنوان یک مشتری در خرید های روزانه مان، از خدماتی از قبیل اشانتیون یا تخفیف بهره مند شده ایم، این خدمات در واقع همان بازی سازی یا گیمیفیکیشن است. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است، این است که در بین ایده های نو، گیمیفیکیشن یک ایده ی خوب و پرکاربرد در بین کسب و کارها می باشد که چند سالی است که نه تنها در شاخه های بازاریابی، بلکه در حیطه ی فروش هم حضور موفقی در حوزه ی کسب و کار داشته باشد.

استفاده از این تکنیک برای هیچ کسب و کاری محدودیت ندارد و برای تمامی سازمان ها و کسب و کارها قابل پیاده سازی است. هدف اصلی گیمیفیکیشن ایجاد جذابیت در راستای جذب مخاطب است و در هرجایی که نیاز به ایجاد انگیزه در افراد باشد می توان از آن استفاده نمود. در واقع این تکنیک به شما کمک می کند که با بهره گیری از خلاقیت با ایجاد انگیزه در مشتریان خود، آن ها را برای خرید ترغیب نمایید. در واقع افزایش جذابیت خرید برای مشتریان برابر با رعایت اصول بازی سازی است. حتما دیده اید بسیاری از استارت آپ های اینترنتی بازای هر چند بار خرید به شما تخفیف قابل توجهی را ارائه می دهند و همین امر شما را ترغیب به خرید های بیشتر می کند. حتما اکنون دریافته اید که پیاده سازی بازی وارسازی چه نقش تاثیرگذاری در کسب و کارها ایفا می کند.

گیمیفیکیشن چیست؟
گیمیفیکیشن چیست؟

شما باید مطمئن شوید ،استراتژی های گیمیفیکیشن با اهداف کسب و کار شما هماهنگ است. نمونه های بارز بسیاری وجود دارد که با بهره گیری مناسب از گیمیفیکیشن به اهداف خود دست یافته اند. مثل سایت سامسونگ نیشن برای افزایش فعالیت کاربران خود از یک گیمیفیکیشن جالب بهره برداری کرد. سامسونگ نیشن یک قابلیت معرفی کرد که در مشتریان محتوا به اشتراک می گذارند و سایر افراد درباره ی آن نظر می دهند. افرادی که بالاترین لایک ها را ازآن خود کنند از بسته های تخفیفی خوبی بهره مند خواهند شد. و یا شرکت قهوه استارباکس که با هر بار خرید به شما امتیاز می دهد و اگر سقف امتیازات شما به حد خاصی برسد ،جایزه
می گیرید. با همین روش ساده در جذب مشتری موفق عمل کرده اند. البته این ها نمونه هایی از استارت آپ های موفق خارجی هستند.
در ایران هم کم نیستند استارت آپ های موفقی که با بهره گیری مناسب از گیمیفیکیشن توانسته اند در جذب مشتری بسیار موفق عمل کنند. اگر به عنوان یک کارآفرین صاحب یک محصول هستید، گیمیفیکیشن می تواند مانند مثال قهوه استارباکس باعث افزایش دفعات خرید و بالتبع افزایش تعداد مشتریان تان شود. و یا از تعامل مشتریان تان در افزایش فروش تان بهره برداری کنید. یا اگر در حوزه های مجازی همچون اینستاگرام فعالیت می کنید در راستای افزایش فالورهایتان فعالیت تان را هدفمند و هوشمندانه کنید.
کاربردهای تجاری گیمیفیکیشن ، بی حد ومرز است. کاربردهای بی شماری مثل مدیریت اطلاعات، مدیریت مالی، مدیریت ارتباطات با مشتریان در این حوزه وجود دارد. با این روش تنها در مشتریان تان ایجاد انگیزه نمی کنید،بلکه می توانید با بهره گیری از روش های مناسب در آموزش و تمرین دادن کارکنان در محل کار برای انگیزش و ایجاد رقابت در کارکنان خود نیز استفاده کنید.
جذب مشتریان جدید با مسابقات، هدایا و پاداش تنها راه موجود نیست. آموزش مشتریان با استفاده از گیمیفیکیشن و تبلیغ محصول یا خدمات جدید با یک بازی سرگرم کننده و آموزنده در بسیاری از استارت آپ های موفق جهان هم متداول است. شما باید بتوانید از طریق گیمیفیکیشن اعتماد و وفاداری به برند تان را نیز در مشتریان تان افزایش دهید و به آن ها این اطمینان را بدهید که خرید از شما، قطع به یقین مقرون به صرفه خواهد بود.
به یاد داشته باشید که تبلیغات؛ کلید موفقیت هرگونه تلاش بازاریابی است. اگرمی خواهید با بکارگیری ترفندهای نو و خلاق ، گیمیفیکیشن به مشتریان بیشتری برسید، از هیچ تبلیغی فروگذار نباشید. قطع به یقین چنانچه گیمیفیکیشن اصولی انجام شود، ابزار بسیار موثری برای رشد و توسعه کسب و کار شما خواهد بود.

 دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=81976
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن