علمی و تکنولوژی

بازاریابی ویروسی  (Viral Marketing )و مزایای آن ؟

مهندس فاطمه یحیایی

بازاریابی ویروسی را می توان در دنیای اینترنت از انواع بازاریابی دیجیتال قلمداد کرد . به عبارتی بازاریابی ویروسی یکی  از شیوه های خلاقانه بازاریابی دیجیتال در دنیای کسب و کار است. در حقیقت  در بازاریابی ویروسی چون مدیر بازاریابی از راه های مناسب از تعامل با مخاطبان، از مشتریان برای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال استفاده می کند ، می تواند این امر در موفقیت و توسعه کسب و کارتان نقش مهمی ایفا نماید.

بازاریابی ویروسی خود یکی از صدها نوع بازاریابی در دنیای کسب و کار است که دارای سابقه ای دیرینه ای نیز می باشد. این نوع بازاریابی در خارج از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با عنوان هایی مثل بازاریابی دهان به دهان، شناخته می شود و شاید به نحوی همه ما با آن آشنایی داشته باشیم. امروزه همزمان با پیشرفت فناوری و توسعه تکنولوژی بازاریابی دهان به دهان بستر جدیدی برای فعالیت پیدا کرده است و بازاریابی دهان به دهان جایگاه خود را به  بازاریابی ویروسی داده است.

بازاریابی ویروسی  (Viral Marketing ) نامی عجیب و  در عین حال آشنا برای افراد متخصص و علاقمند در حوزه ی بازاریابی است ، چرا که یکی از استراتژی‌ های آن به حساب می آید که برای دیده ‌شدن یک خدمت یا محصول ، به مخاطب متکی است.

شما نیز مانند سایرین با دیدن کلمه ی بازاریابی ویروسی ، احتمالا بخش دوم آن یعنی ” ویروس ”  توجه شما را به خود جلب کرده و باعث تعجب تان شده باشد. این نوع از بازاریابی را به طور اختصار در یک جمله می ‌توان توضیح داد : شما به عنوان صاحب یک برند و محصول ، تلاش می‌کنید محتوای خود را مثل ویروس از یک مخاطب به مخاطب بعدی سرایت دهید و به همین ترتیب گستره ی وسیع تری از مخاطبان با محصولات شما آشنا می شوند.

به زبان ساده‌تر، زمانی که برند خود را اجرایی می کنید، کاربران  و مخاطبان شما در صورت علاقه ، آن را با سایرین به اشتراک می گذارند  و تصمیم می‌گیرند محتویات شما را به دیگران معرفی کنند.یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع استراتژِی ، سرعت بالا و عدم صرف هزینه ی بسیار در انتقال محتوای شما می باشد. در این‌ استراتژی  یک اتفاق مهم دیگر نیز در انتظار کسب و کار شما است ، و آن  دسترسی به مخاطبانی است که به صورت مستقیم، به شما دسترسی نداشته اند. در این میان مفهومی مهم و کارآمد تحت عنوان ، محتوای ویروسی نیز مطرح می گردد .

محتوای ویروسی مدل های مختلفی دارد . برای مثال  یک ایمیل ، فایل صوتی ، متن در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام ، چند نمونه ی بسیار کوچک از انواع آن به حساب می آید که با سرعت زیاد، در میان جامعه‌ ی مخاطبان پخش شده و با انتشار مجدد ، به دست افرادی رسانده می شود که فرستنده ، هیچ شناختی از آن ها نداشته و به صورت مستقیم به آن ‌ها دسترسی ندارد.

اگر شما به عنوان یک فرد علاقمند به مارکتینگ ، به این استراتژی و نحوه ی انتشار یک محتوای ویروسی آگاهی داشته باشید ، از رقبایتان جلوتر هستید. جالب است بدانید که شیوه های پخش و تکثیر یک محتوای ویروسی در 3 گروه دسته بندی می شود : دسته  ی اول ، مردمانی هستند که محتوای مورد نظر خود را به صورت عمومی  public )) در صفحات مجازی به اشتراک می گذارند. دسته ی دوم ، افرادی هستند که دارای وب سایت برای تبلیغ یک حرفه یا محصول هستند و با عملی تحت عنوان backlink  ( لینک دهی ) به معرفی محصول شما می پردازد . در دسته سوم ، مردمانی وجود دارند که در صورتی که از برند شما خوششان بیاید و یا انتقادی در رابطه با محصول شما داشته باشند ، با نوشتن مطلبی آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارند.

مهم ترین دستاورد محتوای ویروسی ، افزایش آگاهی از برند و محصولات شماست. برای استفاده از این تاکتیک سه مرحله پیش روی شما قرار دارد که هر چه  در آن آگاهانه تر عمل کنید ، شانس موفقیت تان به مراتب افزایش می یابد .

بازار یابی ویروسی و استراتژی های آن
بازار یابی ویروسی و استراتژی های آن

شما در ابتدا باید مخاطب هدف خود را بشناسید . اینکه قرار است چه افرادی با چه علایق و ویژگی هایی ، پیام ارزشی برند یا کسب و کار شما را انتشار دهند، بسیار مهم است. شما با شناخت مخاطبان  خود، می توانید هزینه ، انرژِی و وقت خود را بهتر مدیریت کنید. در گام دوم ، نیاز به یک محتوای خلاق دارید. خلاقیت موجود در زمینه ی تبلیغات یک برند هم می تواند اثرات مثبت داشته باشد و هم منفی . این که شما در جهت مثبت از خلاقیت خود استفاده کنید تنها به یک عامل ، آن هم شناخت درست جامعه ی هدفتان بستگی دارد و در گام آخر محیط انتشار یک محتوای ویروسی نیز بسیار مورد توجه است.

در نهایت می توان گفت ، بازاریابی ویروسی یک روش کم‌ هزینه و خلاقانه برای معرفی محصول و برندسازی است که این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فراگیری شبکه‌های اجتماعی، افراد و شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند.  خوب است شما نیز با آگاهی بیشتر از این روش ، در صورت نیاز کسب و کارتان از آن بهره گیرید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90391
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن