کارآفرینی

ایجاد اشتغال برای ۳۰۰ هزار فارغ‌التحصیلان توسط دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته ۳۰۰ هزار شغل مستقیم برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم کرده‌اند.

به گزارش تفاهم آنلاین، سورنا ستاری در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت آنلاین در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: ۵ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند و بر اساس آمار سال  ۹۸ رقم ۱۲۰ میلیارد تومان  میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته بوده بوده است.

وی اظهار داشت: در ۷ سال اخیر، اتفاقات خوبی در زمینه دانش‌بنیان‌ها رخ داده است، جهت‌گیری دانشگاه‌ها، اساتید، مراکز پژوهشی به سمت نوآوری و اکوسیستمی که در این حوزه ایجاد شده است، اتفاق بزرگی است.

وی با بیان اینکه یک فرهنگ و حرکت جدیدی در کشور رخ داده است و در حال حاضرصحبت از محصولات دانش‌بنیان و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در هر محفلی وجود دارد، ادامه داد: مردم، محصولات دانش‌بنیانی که فرزندان خود تولید کرده‌اند را در زندگی روزمره خود می‌بینند و استفاده می‌کنند.

ستاری اظهار داشت: اکنون در مرحله‌ای هستیم که می‌بینیم هر روز یک دارو یا اپلیکیشن جدید عرضه می‌شود و این اتفاق بزرگی و جدیدی در بخش آموزش کشور است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: هدف از نمایشگاه ایران‌ساخت این است که بتوانیم تجهیزات آزمایشگاهی را در پژوهش‌سراها، هنرستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به کار بگیریم، به طوری که افراد از زمان کودکی با تجهیزات ایران‌ساخت آشنایی داشته باشند و بتوانند با این وسایل ساخت داخل کار کنند.

ستاری با اشاره به اینکه اکنون این خودباوری در کشور ایجاد شده که اکوسیستم نوآوری می‌تواند در کنار دانشگاه‌ها، پارک‌ها و… فعالیت کند، اظهار کرد: در حال حاضر ۶ الی ۱۰ هزار استارتاپ در کشور فعالیت می‌کنند، همچنین  در حال حاضر ۱۵۰ شتاب‌دهنده در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: در این اکوسیستم نوآوری، جذب نخبگان و متخصصان ایرانی خارج از کشور ایجاد شده، طی ۳ الی ۴ سال اخیر با برنامه‌ای توانستیم بسیاری از کارآفرینان و متخصصان ایرانی را به کشور بازگردانیم و اکنون ۲ هزار متخصص و کارآفرین ایرانی مقیم خارج از به کشور بازگشتند و اکنون در قالب استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و عضو هیات علمی فعالیت می‌کنند.

ستاری با اشاره به فعال شدن سیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور یادآور شد: اکنون سرمایه‌گذاری VC در کشور در حال توسعه است و ۹ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیردر بورش ثبت شدند و به تدریج تعداد آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص افزایش ظرفیت وام شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر ظرفیت وام گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از ۱۵ الی ۱۶ میلیارد تومان رسیده که این میزان روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصاد جدیدی ارائه می‌دهند که دانشگاه‌ها مبدأ حرکت این اقتصاد هستند، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی این سال‌ها همکاری صمیمانه‌ای با معاونت علمی داشته است و همه کمک کرده‌اند که اکوسیستم نوآوری شکل بگیرد.

دستیابی به بازار جهانی با تکیه بر فناوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم، با اشاره به سیرتحولی رویدادهای هفته پژوهش در چندسال گذشته گفت: در سال‌های گذشته کم‌کم دستاوردهای پژوهشی به سمت آثار پژوهشگران و کاربردی شدن پژوهش‌ها سوق پیدا کرد و امروزه ما در کنار مناسبت‌های هفته پژوهش، فناوری را نیز اضافه کرده‌ایم.

منصور غلامی ادامه داد: در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها در بحث تولید علم جایگاه ممتازی پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند این جایگاه را حفظ کنند، توانمندی و پایمردی پژوهشگران ما به لحاظ کمی و کیفی موجب شده که در کنار کشورهای صاحب نام قرار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ارائه راهکار و ابداع و پیشنهاد فناوری جدید در بین دانش‌آموخته‌ها همواره وجود دارد، گفت: نسل جدید در کنار اساتید ایده‌های گره گشا ارائه می‌کنند، اما باید به شرکای دیگر نیز برای پرورش این ایده‌ها توجه کرد و آن بحث حامیان سرمایه‌گذاری است.

غلامی ادامه داد: باید برای دستیابی نتیجه از ایده، به بخش خصوصی تکیه کرد، کمااینکه تاکنون نتایجی که حاصل شده در کنار کمک‌های دولتی، بیشتر حاصل توجه بخش خصوصی بوده است.

وی افزود: ما در بخش  تولیدات فناورانه باید بازار مبتنی بر تولیدات داخل را رونق بدهیم که اگر این جریان خوب شکل بگیرد، می‌توانیم بازار جهانی را بدست بیاوریم.

وزیر علوم ادامه داد: اگر این امر را با غلبه آموزش در دانشگاه ها نگاه کنیم، خواهیم دید که در ۱۰ سال گذشته دانشگاه‌ها به سمت حضور در عرصه پژوهش و فناوری حرکت کرده‌اند و وزارت علوم باید تلاش خود را در این زمینه بیشتر کند و مشوق هایی برای اساتید در نظر داشته باشد.

غلامی بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های ما ۸۴۰۰ قرارداد فعال با بخش صنعت منعقد کرده‌اند که ۲۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارند. وی با بیان اینکه امیدواریم آینده روشن را با پژوهش و فناوری رقم بزنیم، یادآور شد: ظرفیت کشور در هر شرایط به صورت اعلاء وجود دارد و ما در دنیا حرف برای گفتن داریم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57777
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن