کارآفرینی در دل کویر
شاید هنوز بعضی از مردم فکر کنند که کویر، ارزشی ندارد و همانطور که می دانید ، بخش اعظمی از سرزمین ایران را کویر تشکیل می دهد که می تواند ثروت ملی به حساب آید.یعنی با کمی تغییر و توسعه می توان از کویر به عنوان صنعت گردشگری استفاده نمود و از کویرنوردی به عنوان یکی از شاخه های پرطرفدار طبیعت گردی یاد کرد.
با یک ملاحظه ی سطحی نقشه ی ایران به وضوح در می یابیم که کویر و بخش های بیابانی بخش قابل ملاحظه و وسیعی از طبیعت ایران را در برگرفته است. که متاسفانه بخش اعظمی از آن ها بدون استفاده و بدون هیچ بهره برداری به حال خود رها شده است. اگر فرض براین باشد که، ماجرای ثروت زایی، ثروت آفرینی و مجموعه ای از فعالیت های کارآفرینانه تنها در دل مناطق خوش آب و هوا و چشم نواز، سرسبز و پرنعمت رخ می دهد، قطع به یقین تا به امروز نباید نامی از کشورهای حاشیه ی خلیج فارس و پیشرفت هایشان در حوزه ی جذب توریست و گردشگری باقی مانده باشد.
این روزها صنعت اکوتوریسم در کویر به شکل قابل توجهی در حال رشد و توسعه است. زوایای مختلف این توسعه چه از لحاظ رشد گردشگران به دلیل تازگی، خطرپذیری، راحتی کمتر، خلا و فضا، آرامش و سکون در عین حال هیجان، جز جاذبه های بی نظیری است که تنها در مناطق کویری قابل دریافت و تجربه است.
کشور امارات با وجود اينکه از لحاظ غنای منابع و پتانسيل ها نسبت به ايران برتری قابل توجهي ندارد، اما به دلیل به سياست گذاری و برنامه ريزی مناسب و فراهم آوردن امکانات و زيرساخت های لازم، در توسعه اکوتوريسم پايدار بيابانی موفق عمل کرده است. امارات با داشتن مناطق کویری مشابه اقلیم و اکوسیستم ایران در جذب توریست از مناطقی چون هند، امارات، استرالیا، آمریکا، مصر، آفریقای جنوبی، عربستان، قطر، عمان و چین موفق عمل کرده است و ایران در بازیابی فرصت های گردشگری اش در مناطق کویری و بیابانی به موفقیت چشمگیری دست نیافته است. تورهای کویرگردی و سافاریهای دبی و ابوظبی در امارات به عنوان یکی از بهترین و جذاب ترین تورهای گردشگری کویری و بیابانی در جهان یاد شده است و ایران با وجود مناطق کویری و بیابانی ، ده ها برابر این کشور نتوانسته به یک هزارم موفقیت های این چنینی دست یابد. شاید کویرها و مناطق بیابانی ایران تشنه ی حضور و فعالیت های کارآفرینان اند تا بتوانند فرصت های بالقوه را بالفعل تبدیل نمایند. بی دلیل نبود که پدر کویر ایران، مرحوم کردوانی بیان می کرد: اروپاییها یکی از بیشترین درآمدهای توریست گردی را از راه توریست کویر بدست میآورند ، ولی ایران با وجود کویری که گرم ترین نقطه دنیاست، تور، هتل و رستوران برای توسعه صنعت گردشگری کویر ندارد.
بازاریابی و تبلیغات اکوتوریسم کویر یکی از فاکتورهای مهمی بوده است که متاسفانه در آن موفق عمل نکردیم و این در حالی است که کشوری همچون امارات سال هاست ، فعالیت های بسیار گسترده ای در این حوزه داشته است. راهاندازی وب سایتهای مختلف به زبان های زنده دنیا ، بالاخص انگلیسی زبان و ارائه پکیجهای متنوع تورهای کویر، ایجاد امکانات بی نظیر و لوکس برای گردشگران خارجی و از همه مهم تر ، فعالیت های گسترده تبلیغاتی، تاثیر زیادی بر جذب اکوتوریست ها داشته است.
عدم سياست گذاری های درست و برنامه ريزی کارآمد توسط متخصصان این حوزه از یک سو و نبود زيرساخت های مناسب و عدم سرمايه گذاری و تخصيص بودجه و توجه خاص به مناطق بيابانی و کويری به عنوان بخشی از سرمايه های اکوتوريستي کشور، از دلايل مهم نقصان های موجود است. ضرورت توجه هر چه بیشتر به پتانسیل های گردشگری و کارآفرینانه نواحی کویری و بیابانی ایران و تمرکز و توجه کارآفرینان و انجام فعالیت های کارآفرینانه و البته حمایت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه می تواند نقطه ی عطفی برای جذب توریست در کویرهای بکر و زیبای ایران باشد.
مهندس امین رشیدی