منابع انسانی بی شک در تمام سازمان ها و کسب و کارها چه کوچک چه بزرگ ، مهمترین دارایی هر سازمان به شمار می آید. فرض کنید شما مدیر یک کسب و کار هستید، صبح روزی که بر سرکار می روید ، اگر لوازم و اشیاء در محل کار خود آسیب دیده باشند با یک تماس مشکل را حل کرده و بر سرکار برمی گردید اما اگر به طور ناگهانی همه نیروهای انسانی دست از کار بکشند شما با یک بحران رو به رو خواهید بود. این مثال نقش موثر منابع انسانی را در کسب و کارها به خوبی نشان می دهد.
مدیریت منابع انسانی در سازمان های کوچک کمتر کاربرد دارد و کمتر از آن استفاده می شود. این در حالی است که مدیریت منابع انسانی نقشی است که در هر سازمانی که بیش از یک نفر عضو داشته باشد ، معنا دارد. گر چه عموما در یک شرکت کوچک، سمتی به عنوان مدیر منابع انسانی وجود ندارد، اما به هر حال، مدیریت آن بخشی از وظیفه مدیراجرایی یا مدیرعامل سازمان است.
بسیاری از مدیران کسب و کارها زمان زیادی را صرف انتخاب نیروی انسانی مورد نیاز خود می کنند که البته کاری ضروریست . آنها با دقت افراد مورد نظر خود را با توجه به تخصص و نیاز کسب و کار خود انتخاب می کنند و این باعث پیشرفت و بالندگی و توسعه کسب و کار می شود ، ولی نکته ای که وجود دارد ، این است که برخی از مدیران مدیریت منابع انسانی را فراموش کرده و با این تفکر که همیشه می توانند فرد مورد نظر خود را بیابند، از این امر غافل می شوند و به تدریج به سمت کاهش کارآیی و اثر بخشی سازمان می روند.
استخدام، آمادهسازی، پرداخت حقوق، رضایت شغلی، انگیزهبخشی، افزایش حس تعلق و مشارکت در سازمان، مدیریت، پیشرفت و حفظ کارمندان، برخی از وظایف اصلی و نقش مدیریت منابع انسانی در سازمان است. نقش مدیریت منابع انسانی دقیقا تحقق این اهداف در سازمان است. البته این بدین معنا نیست که رسیدن به این اهداف انحصارا نقش مدیریت منابع انسانی بوده و هیچ گروه دیگری در آن دخالت و حضور ندارد. مدیران باید به صورت مداوم با کارکنان خود در تعامل باشند و هر روز اطمینان حاصل کنند که به نیروی کار انگیزه کافی میبخشند. قدم بعدی در وظایف و نقش مدیریت منابع انسانی، آموزش و تمرینات منابع انسانی برای کسب ارزش از طریق فراهمسازی شرایط کسب و کار است.
نقش اعضای تیم ، طراحی رویههای مبتکرانه در کسب و کار برای حرکت رو به جلو به سوی تفکر و اندیشیدن است. آموزش، جنبه دیگری از مدیریت این امر است . با آموزش ، فرد دارای مهارت بیشتری می شود و می تواند در اثربخشی سازمانها موثر واقع شود. مدیران سازمانها و مدیران منابع انسانی برای موفقیت کسب و کار باید به چند نکته دقت کنند: احترام به افرادی که در کنار شما کار میکنند، توجه و قدردانی به تلاشهای همکاران، توجه به یادگیری و افزایش مهارت های کارکنان و لزوم توجه به پیشرفت شغلی افراد، توجه به اهداف سازمان و نحوه رسیدن به این اهداف و ضرورت توجه به نیازهای همکاران و تلاش در جهت کسب رضایت آنها.