کارآفرینی

فروش اقساطی ؛ مزایا و معایب آن ؟

مهندس فاطمه یحیایی

کلید واژه ی فروش اقساطی را این روزها حتما در تبلیغات تلویزیونی و یا در بیلبوردهای شهری زیاد مشاهده نموده اید.اگر شما هم به عنوان یک کارآفرین و یا صاحب یک کسب و کار نوپا ، ترجیح تان استراتژی فروش اقساطی است باید با شرایط مختلف فروش بواسطه ی جامعه ی آماری مشتریان تان بیشتر آشنا شوید. با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و تورم افسار گسیخته ای که بر بازار حاکم است، اکثریت جامعه ترجیح به خرید اقساطی اجناس گران قیمت دارند. از اینرو  این روش ، فاکتور تعیین کننده ای در جذب هر چه بیشتر مشتری خواهد بود.

استراتژی فروش اقساطی، می تواند برای بسیاری از مشتریان جذاب باشد. چرا که قدرت خرید خریداران را افزایش می دهد و به آن ها این امکان را می دهد که خریدار بخش کمتری از پول کالا را به صورت نقدی پرداخت نماید و سپس متعهد می شود تا مابقی پول را در قسط ها یا فواصل زمانی مختلف و مشخص، پرداخت نماید.

با حرکت در مسیر تجارت مدرن ، استراتژی این نوع فروش  به یک ترند بزرگ در دنیای تجارت تبدیل شده است.  استراتژی فروش اقساطی بر این شعار استوار است که “حالا بخر و بعدا پرداخت کن” اما مزایای فروش قسطی برای شما به عنوان کارآفرین و یا صاحبان کسب و کار چیست؟ چرا شما باید از این استراتژی در کسب و کارتان بهره مند شوید. آمارها نشان می دهد ، زمانی که فروشگاه‌ ها به سمت  استفاده از این استراتژی رفته اند، بیش از سی درصد با افزایش فروش مواجه شده اند. مازاد بر اینکه هنگامی که یک فروشنده به فروش کالای خود به صورت اقساطی اقدام می نماید، می تواند با احتساب هزینه های تامین پول از سرمایه گذاران، پولی بیشتر از بهای نقدی کالا، در بلند مدت از خریدار دریافت نماید. همچنین فروش قسطی برای فروشنده نوعی تبلیغ نیز محسوب می شود و باعث محبوبیت بیشتر فروشگاه خواهد شد و  فروشنده می تواند با فراهم آوردن این شرایط آسان برای خرید، مشتریان بیشتری را جذب کرده، فروش خود را بالاتر برده و به کسب و کار خود رونق ببخشد.

فروش اقساطی چیست ؟
فروش اقساطی چیست ؟

اگرچه این امر مزایای قابل توجهی در کسب و کارها و جذب مشتری دارد، در مقابل فروش اقساطی مثل یک چاقو می تواند تیز و برنده باشد و باعث ورشکسته شدن بسیاری از کسب و کارها شود. برای اینکه بدانیم آیا این نوع فروش برای کسب و کار ما خوب است یا خیر ، چند نکته را با هم مرور می کنیم. نخست آنکه با تغییر رویکرد شما به سمت این نوع فروش  نام برند یا فروشگاه شما ، همیشه فروش اقساطی را در ذهن مشتریان تداعی می کند و اگر روزی روزگاری بنا به شرایطی مجبور به تغییر در شرایط فروش خود شوید، شاید بخش عظیمی از مشتریانتان را از دست بدهید. نکته ی مهم بعدی در نظر گرفتن تورم حال حاضر جامعه است. عدم ثبات نرخ ارز و تاثیرگذاری آن بطور ملموس در بازار کشور، اگر حاشیه سودتان از تورم واقعی سالیانه کمتر باشد، قطع به یقین شما با ضررهنگفتی روبرو خواهید شد و به سرعت از این روش پشیمان خواهید شد.

نوع کالای ارائه شده در کسب و کار شما در تعیین نوع فروش بسیار موثر است. کالاهای رقابتی در فروش اقساطی موفق ترند، اگر شما تولید کننده یا فروشنده ی یک کالای انحصاری هستید، پیشنهاد می کنیم ، قید فروش اقساطی را بزنید. ضمن اینکه برای افزایش فروش به همه ی راه های ممکن از روش های مختلف بازاریابی گرفته و … بیاندیشید و فروش اقساطی را جز آخرین گزینه ها در نظر بگیرید. ضمن اینکه فروش اقساطی نیازمند پشتیانی مالی زیاد است. اگر سرمایه ای قابل توجه در حوزه ی کسب و کارتان دارید در فروش اقساطی موفق خواهید بود، چرا که همیشه باید درصدی ضرر برای مشتریان بدحساب قائل بود.

در دنیای تجارت هرگز نمی توان یک نسخه ی جامع برای تمامی کسب و کارها پیچید، بسته به شرایط و به نوع محصول تولید شده استراتژی های فروش متفاوت خواهد بود. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است ، شناخت هر چه بیشتر شما از شرایط بازار است که می تواند در تصمیمات و موفقیت کسب و کارتان تاثیرگذار باشد.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90725
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن