مناطق آزاد-گردشگری

سرمایه‌گذاری ۱۵۸ میلیون دلاری در مناطق آزاد کشور

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری‌ـ‌صنعتی و ویژه اقتصادی بیان کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری در مجموع ۱۵۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور محقق شده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، احمد جمالی یکشنبه شب (28 دی‌ماه) در برنامه تلویزیونی تیتر امشب شبکه خبر، با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور جذب شد که ۲۰۰ میلیون دلار آن به مناطق آزاد اختصاص داشت، ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که حدود ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور در مناطق آزاد انجام شده و این میزان سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور رقم قابل قبولی است.

وی با بیان اینکه کرونا و تحریم‌ها دو عامل بزرگ کاهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور بوده است، گفت: آمارها نشان می‌دهد که طی ۸ سال گذشته بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این مناطق انجام شده که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان آن به تکمیل زیرساخت‌های این مناطق اختصاص داشته است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به میزان واردات و صادرات در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۳۸ میلیارد دلار از مناطق آزاد صادرات انجام شده و در مقابل آن معادل ۴۸ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

جمالی با بیان اینکه تراز تجاری مثبت در مناطق آزاد حدود ۹۲ میلیارد دلار بوده است، افزود: سال گذشته برای کالای مسافری از مناطق آزاد ۵۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده بود که ۳۸۰ میلیون دلار آن وارد کشور شد و این نشان می‌دهد که هر منطقه آزاد معادل ۴۰ میلیون دلار واردات کالای همراه مسافر داشته است.

وی اظهار داشت: تا سال ۹۳ که اوج تحریم‌ها بوده همواره سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سرزمین اصلی و مناطق آزاد روند کاهشی داشته است و تکمیل هرگونه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و یا سرزمین اصلی ۴ و یا ۵ سال طول می‌کشد تا کامل شود.

معاون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه طی روزهای جمعه و شنبه (26 و 27 دی‌ماه) بیش از ۸۰ هزار نفر وارد قشم شده‌اند، ‌ادامه داد: این نشان می‌دهد که ما در مناطق آزاد امکانات مناسبی را برای گردشگران فراهم کرده ایم و سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی در این مناطق سرمایه‌گذاری موفقی بوده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=60591
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن