یادداشت

یار مغلوب که در چنگ بداندیش افتاد!

 نقی هدایتی-فعال رسانه ای

این یادداشت را با وام گرفتن از مصرعی از شعر حضرت سعدی نوشته ام. این روزها که در باره مشکلات شرکت ایحاگستر شمال می نویسم و یادداشت ها را در فضای مجازی منتشر می کنم هم در خصوصی و هم کامنت ها ، مواردی مطرح می شود که بخشی از روی ناآگاهی و جهل به موضوع است اما بخش مهم دیگر آگاهانه و با هدف عملیات روانی است که از سوی کانون مشخصی هدایت می شود. اتهام و شایعاتی چون سوء مدیریت ، هزینه تسهیلات دریافتی از بانک ملی در خارج از کشور، حیف و میل بیت المال ، اخذ وام 120 میلیارد تومانی با ترفند و لابی گری، گرفتن زمین منابع طبیعی و … علیه مالک شرکت ایحاگستر نه تنها در فضای رسانه ای بلکه در بین مدیران دستگاه ها مطرح می گردد با این هدف که هر نوع تصمیم گیری برای احیای این شرکت را به تعویق اندازند و اجازه ندهند که به چرخه تولید بازگردد. یافته های من تایید می کند که مشکلات موجود بین بانک ملی و مالک ایحاگستر صرفا مالی نیست و اگر این بود بعید است که گره این مشکلات پس از 15 سال و عمر دو دولت و این همه جلسه و مصوبه و قانون باز نشود بلکه این مشکلات ریشه در موضوعاتی دارد که مداخله باندهای سوداگر و فرصت طلب، رقابت های ناسالم در بازار تجارت و تولید ، نگرش ضد تولید، حسادت ، بدفهمی از مقوله سرمایه و …  از آن جمله اند. برخی از پیام ها و کامنت هایی که اخیرا دریافت کرده و قبلا پاسخ آن را داده ام به شرح زیر است :
·        انسانی که با رانت و … گری و دریافت وام با هزار ترفند اقدام می کند و سرمایه این مملکت را صرف … می کند باید تاوان دهد .بانک ملی مقصر نیست خدا نمی خواهد این شرکت فوق کلاهبردار و جعلی راه اندازی بشود .
·        زمینی که در آن شرکت ساخته شده منابع ملی می باشد یعنی صاحبش منابع طبیعی بوده چون زور داشتند و با قدرت زمین را تصاحب کردند . مالکان ایحاگستر با پشتیبانی مسئولان زمین منابع طبیعی زمین را تبدیل به شرکت کردند .
·        پولی که بابت ساخت و ساز و راه اندازی آن شرکت جعلی هزینه کردند همش بیت المال بود و خون مردم مستضعفی است که مالکان آن در شیشه کردند.
·        دو باره باز شدن آن شرکت صرفا یک مانور تبلیغاتی برای رییس قوه قضاییه وقت بوده وگرنه چرا در طی دو سال هم چنان بسته مانده و تولیدی نمی کند؟
·        چگونگی دریافت ملک از منابع طبیعی و قیمت تمام شده اولیه و ادامه روند دارای ابهاماتی است و در قالب چند سطر نمی گنجد که با تاسف قلبی هر آن چه داشته و دریافت در پروسه زمانی به تراز تورمی به چندین برابری رسیده  و هدف به منزلگه رکود کشانیده شده است.
·        مراجع ذیربط پی گیری در شفافیت موضوع را در دستور کار دارند به لطف الهی تا سرانجامی قانونی بیت المال و به سرمنشا مقصود رسانده شود.
·        آیا عنایت به رانت انتقالی در موضوع ایحاگستر را مطلع هستید به جای جذب نیروهای فغال و کارآمد عده ای از وابستگان خود را در این همه سرمایه جذب نمودند و با عنایت به نکول پرداخت به موقع باز تقاضای ارز رانتی و … سرمایه گذاری در بخش های غیر مرتبط نموده اند .
·        خواهشمندم ضمن بررسی عادلانه نسبت به نقش شان در سواستفاده رابطه سالار و جذب نیروهای غیر شایسته آیا نباید پی گیر و مطالبات معوق می شد؟ تا جایی دیگر صرف هزینه و کار آفرینی مجدد می گشت ؟
·        دوست شما  120 میلیارد تومان وام گرفت … بنده متعهد می شدم با 120 میلیارد تومان حداقل 480 میلیارد تومان به طرف پس می دادم با مابقی هم تاجر و کارآفرینی بودم .
·        سرمایه گذار باید آورده داشته باشد نه این که یکی با طرح قشنگ با سرمایه دیگری حود را کارآفرین بنامد . خواهشا تحقیق بفرمایید ببینید آورده دوست عزیز شما چقدر بوده ؟
·        انشاالله ماشین آلات دست دوم نبوده باشند . ان شاالله فقط برای بازدید یک روزه کارشناس به کارخانه انتقال داده نشده باشد. انشاالله بعد از کارشناسی حداقل یک ماه همان ماشین آلات در همان کارخانه بوده باشند . انشاالله در کارشناسی بعد بر اساس زمان وقوع کارشناسی کرده باشد.
·        ماشین آلات خریداری شده و ساختمان ساخته شده ارزش 120 میلیارد تومان در سال 84 تا 90 را داشت؟ آن موقع با این 120 میلیارد تومان چه کارهایی می توانستیم بکنیم ؟ اهل فن بگویند . شاید ذوب آهن و ایران خودرو این قدر پول نگرفته باشد ؟!
در خصوص پیام های دریافتی لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم :
1- اتهامات وارده به مالک و مدیرعامل شرکت ایحاگستر ریشه در زمان حال ندارد بلکه از زمان راه اندازی شرکت همواره وجود داشته و بخش مهمی از مشکلات کنونی ریشه در همین اتهام زنی ها دارد.

به دنبال همین انتشار قوی شایعات و اتهامات بود ، که در دی ماه سال 88 به دستور مستقیم رییس کل محترم وقت دادگستری گیلان، دستگاه ها ی ذیربط موظف به بررسی شدند که پس از 6 ماه بررسی دقیق اسنادی و میدانی7000 سند ، تمامی اتهامات واهی وارده به این شرکت و سهامداران رد گردید اما عجیب تر این است که همان اتهامات هم چنان باز- تکرار می شوند تا سرمایه گذاری و حیثیت و امنیت  درآمدی و سرمایه اجتماعی و اشتغال کارگران این شرکت آسیب ببیند .
2- این گونه به نظر می رسد که پخش شایعه و عملیات روانی علیه ایحاگستر شمال ، کارکرد بهتری برای جهت دادن به فکر و تصمیمات احساسات مخاطبان دارد. وقتی تکنیک‌های عملیات روانی به کار گرفته شود، حتی می‌تواند یک حقیقت را 180 درجه وارونه نشان دهد. به عنوان کسی که پیشینه پاسداری و تجربه آموزشی و رسانه ای دارم می توانم تایید کنم که  بسیاری از تکنیک های عملیات روانی شامل برچسب زدن و دادن بار منفی به واژه ها و نسبت دادن آن به مالک ، تحریک و انجام اقدام هایی برای تاثیرگذاری بر روی حالات و رفتار مخاطبان، از زبان غیر و سخن ناحق گفتن علیه مالک، ایجاد تنفر و اهریمن سازی و دشمن سازی نسبت به مالک، انگاره سازی و ایجاد تصویری مطلوب از خود و تصویری مخدوش و ناموجه از مالک، ایجاد ترس و رعب در مخاطبان به منظور تضعیف و سست نمودن اراده آنان در حمایت از مالک و … همزمان با عملیات اجرایی غیر قانونی علیه شرکت ایحاگستر اعمال می شود.
4- گفتنی ها زیاد است اما در پایان به همه آنان که آگاهانه و ناآگاهانه دین خود را به دنیای دیگران می فروشند و خواسته و ناخواسته به عاملان عملیات روانی علیه شرکت ایحا گستر تبدیل شده و تولید دروغ و نفرت می کنند و اجازه نمی دهند این شرکت مدرن و سرمایه ملی راه اندازی شود به خواندن این شعر شاعر گران قدر معاصر ، آقای فاضل نظری دعوت می کنم باشد و بدانند این جهان، دار مکافات است :
مرا محتاج رحم این و آن کردی ، ملالی نیست / تو هم محتاج خواهی شد جهان ، دار مکافات است! .

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92427
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن