یادداشت

جای خالی ایحاگستر در همایش حمایت از تولید در استان؟!؟!؟

نقی هدایتی-فعال رسانه ای

طبق خبرهای رسیده نشست تخصصی با فعالان اقتصادی و هم چنین همایش تجلیل از برگزیدگان صنعتی و معدنی استان با هدف تبادل نظرات فعالین عرصه تولید و تجارت گیلان و پاسداشت پایمردی سردمداران جبهه اقتصادی در روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده است. من از محتوای برگزاری این همایش اطلاعی ندارم اما در خصوص این نشست لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم :

1-در هر اقتصادی، بنگاه‌های اقتصادی محور اصلی تولید و ایجاد اشتغال هستند؛ بنابراین، بنگاه ها و به طریق اولی کارآفرینان،‌ نقشی محوری در اقتصاد کشور به عهده دارند. نقش بنگاه‌ها در اقتصاد، ایجاد ارزش افزوده است و نقش دولت هم فراهم کردن محیط مناسب برای فعالیت بنگاه‌هاست. اما بانک ها مهم ترین مانع در برابر تولید بوده و در روند تضعیف کننده ساختاری و نهادی بخش خصوصی، نقش زیادی ایفا می کنند…

2-شرکت ایحاگستر  شمال در سال 89 با 205 نفر اشتغال مستقیم و بیمه شده و ظرفیت تولید 105 هزار تن فعالیت و با ۲۲ هزار متر مربع زیربنا و بیش از 200 دستگاه ماشین آلات ، تجهیزات و ابزار آلات از کشورهای مختلف دنیا به عنوان یک مجموعه متنوع در صنعت بسته بندی و چاپ با تکنولوژی روز دنیا به عنوان واحدی فوق مدرن و دارای استانداردهای اروپا و برخوردار از مزایای رقابتی و عملکرد جهانی، فعالیت خود را آغاز کرد اما به بهانه معوقات بانکی و مداخلات و تخلفات بانک ملی، از سال 93 تعطیل و از شهریور سال 1396 کارخانه همراه با اسناد و اموال در تصرف بانک ملی قرار گرفت تا این که در 27 اسفند 99 توسط کمیته حمایت قضایی از تولید استان تحویل مالکان شد.

3- با عنایت به مصوبات سال 99 ستاد تسهیل کشور ، مصوبه سفر بهمن سال 1400 رییس جمهوری به گیلان و جلسات کارگروه استانی حمایت از تولید استان در مورخ 8/5/1401 و  9/9/1401 و بی اعتنایی و استنکاف بانک ملی از اجرای کلیه مصوبات صریح و روشن و الزام آور قانونی، بخشنامه های معاون اول رییس جمهور و دو نامه ارسالی استاندار به مدیرعامل بانک ملی و معاون حقوقی رئیس جمهور این انتظار وجود داشت که مقامات بانک ملی استان تحت تعقیب قانونی قرار گیرند اما نه تنها چنین اقدامی نشده ، بلکه بانک ملی و اجرای احکام دادگستری بخش سنگر اقداماتی انجام می دهند که نه تنها با مصوبات قانونی بلکه با قوانین جاری هم مغایرت دارد .

4- آیا استنکاف بانک ملی رشت از مصوبات قانونی و صریح ستاد تسهیل ملی و کارگروه رفع موانع تولید و سرکوب شرکت ایحاگستر شمال و محروم کردن جوانان جویای کار گیلان از اشتغال و بی توجهی به اقدامات استانداری و اداره کل صمت و تعلیق فعالیت یک شرکت آماده به تولید و خسارت به تولید استان ، مشمول برخورد قضایی نمی شود ؟ واقعا مقامات بانک ملی استان از مصونیت برخوردارند که برخوردی با تخلفات آنان نمی شود ؟ آیا علاوه بر مشکلاتی که بانک ملی برای شرکت ایحاگستر  ایجاد کرده، عملکرد بانک ملی گیلان در اعطای تسهیلات به بخش تولید و خدمات و بازرگانی مورد بررسی قرار گرفته است؟ آیا حساسیتی نسبت به ابقای مدیران قبلی بانک ملی گیلان وجود دارد؟ آیا تاکنون عملکرد حراست بانک ملی گیلان مورد بررسی قرار گرفته است ؟ و …

5- با توجه به آن چه که می بینم هنوز کاربرد مفهوم نماینده عالی دولت در استان ، برای من مشخص نیست . سخن ، دستور ، تصمیم نماینده عالی دولت تا چه حد نافذ است؟ آیا اگر  مدیری و یا رییس شعبه بانک ملی با اراده قانونی نماینده عالی دولت در استان  مخالفت کند ، چه اتفاقی می افتد؟ آیا این گونه می شود یک استان حساس و استراتژیک و پر از ظرفیت های انسانی و خدادادی را مدیریت کرد ؟ آیا اصولا دستگاه عریض و طویل اداری و با ده ها معاون ، مدیرکل و مدیر اداره و صدها کارشناس استانداری برای تحکیم اراده قانونی نماینده عالی دولت در استان تدبیری کرده اند؟ و یا این که فقط می گویند بانک تبعیت نمی کند!

6 اعتبار امر قانونی چیست ؟! بابت بدهی حدود 33 میلیارد تومانی شرکت ایحاگستر  به یک شخص حقیقی( اصل بدهی۴/۵ میلیارد تومان است) ،  اجرای احکام دادگستری بخش سنگر بدوا دو سالن ماشین آلات کارخانه بالغ بر 300 میلیارد تومان را بازداشت می کند که با اعتراض به این حکم ، دستور داده می شود مبلغ 45 میلیون تومان واریز کنند که این وجه هم واریز می شود اما در تاریخ 2 اسفند و در اقدامی عجیب کل ماشین آلات و تاسیسات و برخی از املاک کارخانه به ارزش بالغ بر 1500 میلیارد تومان بازداشت می شود!. طبیعی است پس از این اقدام قضایی ، بانک ملی هم طی نامه مورخ 3 اسفند جهت بازدید از از دستگاه های رهنی و خارج از رهن اقدام می کند؟!

7- حمایت از تولید، باید میدانی و عملی و برخوردار از پشتیبانی قانونی باشد و با برگزاری همایش و مصاحبه و بازدید و سخنرانی ممکن نمی شود . مقاومت در برابر قانون و محروم ساختن استان گیلان وک شور از یک صنعت مادر و مدرن و پیشرفته و اشتغال آفرین،تحت پوشش وصول مطالبات بانکی که کمتر ازیک ششم اموال ودارایی های شرکت ایحاگستر  شمال آماده تولید است،بی توجهی به مصوبات قانونی مستوجب پیگیرها وقاطعیت قضایی برای حمایت از سرمایه گذاری و امنیت اقتصادی واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش خصوصی است

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92127
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن