مناطق آزاد-گردشگری

گستره‌های آبی، ظرفیتی برای رشد اقتصادی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: گستره‌های آبی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتی برای رشد اقتصادی کشور می‌باشند.

به گزارش تفاهم آنلاین، غلامحسین مظفری با بیان اینکه گستره‌های آبی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتی برای رشد اقتصادی کشور هستند، گفت: می‌بایست با توجه بیشتر به اقتصاد و توسعه دریامحور این ظرفیت را با برنامه‌ریزی و طرح‌های نوظهور و روزآمد تقویت کرد.

وی با اشاره به برخورداری ایران از ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع گستره دریایی و حدود 5800 کیلومتر نوار ساحلی بیان کرد: دسترسی به دریا در شمال و جنوب و آب‌های آزاد (اقیانوس هند)، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز و قرارگرفتن درکریدورهای ترانزیتی بین‌المللی سبب شده است تا ایران در منطقه و جهان از نقشی کلیدی و حساس برخوردار باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه تحریم و موانع موجود در مسیر فروش نفت، عبور از اقتصاد تک ‌محصولی و کاهش تدریجی تأثیر صادرات نفت بر بودجه کشور را ضروری کرده است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی توسعه گردشگری، صنایع و حمل ‌و نقل دریایی، توسعه فعالیت‌های شیلاتی و فعال کردن صنایع وابسته به آن، بیشترین توجیه را برای رشد اقتصادی دارد.

مظفری افزود: دریا بزرگ‌ترین محور و بستر تجارت بین‌الملل است و بخش زیادی از کالاهای تجاری دنیا از طریق دریا مبادله می‌شوند و کشورهایی که در این حوزه فعالند و توان اقتصادی بالایی دارند می‌توانند در اقتصاد جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش همچنین بر ضرورت تغییر نگاه سنتی به دریا تاکید کرد و گفت: نباید دریا را محدود به شیلات و گردشگری دانست بلکه وقت آن رسیده است تا به صنایع نوظهوری از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری، فعالیت‌های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست هواشناسی دریایی توجه بیشتری نشان دهیم.

مظفری با اشاره به نقش ویژه مناطق آزاد در توسعه اقتصاد دریامحور بیان کرد: کیش آماده برداشتن خیزی بلند در حوزه اقتصاد آبی است. از همین رو تلاش می‌کنیم اقتصاد دریامحور را در کیش به یک گفتمان غالب و راهبردی تبدیل کنیم تا بتوانیم از این طریق بر نظام برنامه‌ریزی و بودجه ریزی کشور تاثیر مستقیم و ملموسی بگذاریم.

وی با تاکید بر قابلیت‌ و ظرفیت‌های فوق‌العاده جزایر کیش و هندورابی در حوزه اقتصاد دریا تصریح کرد: قرارگیری این جزایر در قلب آب‌های سرزمینی کشور، آن‌ها را به ‌عنوان پایانه‌هایی برای ارائه خدمات و فعالیت‌های لجستیک دریایی و یکی از بهترین الگوهای توسعه صادراتی تبدیل می‌کند. از طرفی دیگر با توسعه مناطق آزاد در این جزایر، راه برای ارتباطات و تجارت بین‌المللی تسهیل شده و از طرف دیگر رقابت‌پذیری کشور را در بهره‌وری منابع دریایی در رقابت با کشورهای منطقه تسهیل می‌کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=61646
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن