اقتصادیمناطق آزاد-گردشگریویژه خبری

گردشگری شب فرصتی برای رونق اقتصادی

گردشگری شبانه به عنوان پدیده ای جدید نقش موثری درجذب توریست و رونق اقتصادی دارد، موضوعی که تاکنون در شهرهای مستعد این نوع گردشگری چندان جدی گرفته نشده است.

گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا در کشورهای مختلف مورد توجه و سیاست گذاری قرار گرفته و به عنوان جایگزینی برای درآمدهای نفتی در کشورهای فاقد منابع تجدید ناپذیر همواره مد نظر بوده است.

در این رهگذر گردشگری شب یکی از مفاهیم به نسبت جدید صنعت گردشگری است. درواقع با فراگیر شدن توسعه صنعت گردشگری، گردشگری شبانه طی یک دهه گذشته مورد توجه قرارگرفته است.

کارشناسان معتقدند زندگی شب نقش مهمی در اقتصاد داخلی جوامع دارد به شکلی که در تولید، توزیع و سازماندهی صنعت توریسم هم می‌تواند مؤثر واقع شود. گردشگران تمایل دارند یک مقصد گردشگری را از شیوه‌های مختلف درک و تجربه کنند و در این میان زمان یک عامل بسیار مهم است.

از این رو یک فضای خوب عمومی باید قابلیت استفاده توسط هرکسی و در هر موقع شبانه روز را داشته باشد. سرمایه گذاری در تفریحات شبانه به عنوان راهبردی مرسوم برای تحریک اقتصاد محلی برشمرده می‌شود و می‌توان آن را به مشابه یک فرصت بزرگ دید.

گردشگری در ایران مختص به ساعات روز است

در ایران امکان بازدید از جاذبه‌های گردشگری و بهره مندی از امکانات و خدمات آن عمدتاً محدود به ساعات روزاست و ساعات شبانه بدون انجام فعالیت‌های خاصی سپری می‌شود در حالی که بسیاری از این امکانات فرصت استفاده در شب را نیز دارند.

در این راستا استان فارس به علت دارا بودن جاذبه‌های متنوع و متعدد همواره به عنوان یکی از کانون‌های مهم گردشگری کشور و جهان بوده است و پتانسیل قابل توجهی برای توسعه گردشگری شبانه دارد.

بخش زیادی از استان فارس دارای اقلیم خشک و گرم است و همین قضیه موجب می‌شود که گردشگران در هنگام حضور در بسیاری از فضاها در ساعات روز، آسایش مناسبی نداشته باشند، درجه حرارت بالا در مناطق گرمسیری بر گردشگری تأثیر زیادی دارد و مردم ترجیح می‌دهند فعالیت‌های تفریحی خود را به بعد از غروب موکول کنند.

باید گفت که شرایط اقلیمی٬ امنیت، روشنایی شبانه، سیستم حمل و نقل مناسب و امنیت اجتماعی از مسائل مهم در رونق این نوع گردشگری است.

وجود تئاترها، موزه‌ها و رویدادها در ساعات شب می‌تواند تمایل گردشگران را به سفر به شهر شیراز افزایش دهند.

گردشگری شبانه باعث تکمیل گردشگری روز می‌شود

مدیر گردشگری شهرداری شیراز  گفت: گردشگری شبانه یا حیات شبانه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نقش بسزایی در حوزه‌های اقتصادی و نشاط شهری دارد و از طرفی می‌تواند باعث شود که بخش کثیری از جامعه که در طول روز وقت کافی ندارند این نوع گردشگری را تجربه کنند و درواقع گردشگری شبانه می‌تواند در تکمیل کردن جاذبه‌های گردشگری کمک شایانی انجام دهد.

علی نیری گفت: آرامگاه‌های مذهبی استان فارس فرصتی است که می‌توان از آنها برای گسترش این نوع از گردشگری استفاده کرد. وی کاهش زمان بازدید از سایت‌های فرهنگی را یکی از ایرادات مهم در گسترش صنعت گردشگری عنوان کرد.

شیراز مستعد گسترش گردشگری شبانه است

مدیر گردشگری شهرداری شیراز در مورد وضعیت شیراز برای توسعه این نوع از گردشگری گفت: ما بحثی به عنوان اقلیم آسایش را داریم که در این بحث، گردشگران به فراخور فصل انتخاب می‌کنند که کدام نقطه ایران مناسب سفراست.

نیری گفت: خوشبختانه شیراز از ۱۲ ماه سال، هشت ماه را شرایط خوبی برای اقلیم آرامش دارد و زمستان سردی نیز ندارد و این مزیت‌ها، شیراز را به عنوان شهری خاص به وجود آورده است و شب‌های شیراز را به شب‌هایی تبدیل کرده که گردشگران می‌توانند خود را با آن وفق دهند.

وی بیان کرد: ما در شیراز پتانسیل آب و هوا و فضاهای شهری مثل عفیف آباد، ارگ کریم خان، حافظیه، سعدیه و حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را داریم که شهرداری با ایجاد ساختارهای لازم می‌تواند مقدمات تعاملات اجتماعی را فراهم کند.

گردشگری شبانه بزهکاری را کاهش می‌دهد

مدیر گردشگری شهرداری شیراز در مورد فواید گردشگری شبانه گفت: گردشگری شبانه در مباحث اجتماعی و بزهکاری به عنوان راهکاری برای کاهش این آسیب‌ها حساب می‌شود چرا که وقتی شهر بیدار و زنده است برای افراد بزهکار ناامن می‌شود و همچنین در بحث اقتصادی به شهر کمک شایانی می‌کند و اقتصاد محلی شهر را بیدار خواهد کرد.

وی گفت: خیابان‌های رویدادی، ادبی، غذایی و موسیقایی باعث به وجود آمدن نشاط در شهر می‌شود ولی متأسفانه در شب سیستم حمل و نقل و مراکز فرهنگی و نظارتی ما تعطیل هستند.

نیری افزود: مردم شیراز و گردشگرانی که به این شهر می آیند فعال و شب گردی می‌کنند اما باید این فعالیت‌ها در کانال خود قرار بگیرد.

 

وی گفت: تورهای گردشگری به ناچار از ساعت ۲۱ به هتل می‌روند و تا فردا ساعت ۹ صبح در هتل اقامت کنند و عملاً هیچ استفاده‌ای از این ساعات ندارند.

مدیر گردشگری شهرداری شیراز گفت: عمده ترین مشکلات برای تسهیل گردشگری شبانه، مشکلات در حوزه میراثی و اوقاف است و باید برنامه ریزی هایی انجام داد که سایت‌های گردشگری در ساعات شب نیز قابل بازدید باشند.

نیری تصریح کرد: در سال گذشته برنامه‌ای به صورت آزمایشی در کوی رندان اجرا شد که تا ساعت چهار صبح فعال بود و بازخورد بسیار خوبی داشت و گردشگران می‌توانستند دراین کوچه قدم بزنند و به علت همزمانی با ماه رمضان آئین‌های ماه رمضان نیز اجرا می‌شد ولی این کار به صورت موقت بود.

وی گفت: قرار بر این است در ایام نوروز در سه گذر زندیه، حافظیه و عفیف آباد این برنامه دوباره اجرا شود.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چیزی به عنوان گردشگری شبانه در شیراز نداریم.

مسعود منیعاتی گفت: وجود گردشگری شبانه باعث ماندگاری توریست در شهر می‌شود واین نوع از گردشگری جزو نیازمندی‌های شهر شیراز است.

پاسارگاد و شیراز مستعد گردشگری شبانه است

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس بیان کرد: در مناطق سعادت شهر، پاسارگاد و شیراز استعدادهای بالقوه ای برای گسترش این نوع از گردشگری وجود دارد.

مسعود منیعاتی گفت: در شهر شیراز گردشگر بعد از بازدید و با غروب آفتاب مجبور است در هتل بماند ولی اگر رویدادهای فرهنگی در شب اجرا شود باعث جذب گردشگر می‌شود واین گردشگری مکمل گردشگری در روز است.

گردشگری شبانه اهمیت زیادی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد واستان فارس به عنوان استانی با غنای فرهنگی و اجتماعی می‌تواند ازهمه ابعاد این نوع از گردشگری استفاده کند.

استان فارس با بهره گیری از زیرساخت‌های مناسب موجود در اجرای این طرح، می‌تواند یکی از شهرهای پیشرو گردشگری شبانه در سطح کشور باشد.

باید گفت که توجه و سیاست گذاری متولیان این امر، باعث جذب مستمر گردشگر به استان فارس می‌شود و در ادامه با اشتغالزایی، زمینه‌های فعالیت جوانان فعال در حوزه گردشگری را نیز فراهم می‌کند.

باید گفت بهبود وضعیت فضاهای شهری و کانون‌های گردشگری شهر شیراز، ازنظر کیفیت نورپردازی و تأمین امنیت سبب می‌شود تا گردشگری شبانه در این شهر مورد استقبال عموم گردشگران واقع شود و زمینه‌های کاهش بزهکاری در شهر را نیز فراهم می‌کند.

منبع :خبرگزاری مهر

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=12896

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن