گیلان

کوی امام رضا؛ نیازمند توسعه/////

کوی امام رضا با مشکلاتی متعددی چون تراکم جمعیتی، ساخت و سازهای غیرمجاز، دسترسی دشوار به شبکه حمل و نقل و معابر اصلی و… مواجه می‌باشد که نیازمند توسعه شهری است.

نقی هدایتیتفاهم آنلاین_ نقی هدایتی از فعالان سیاسی اجتماعی استان گیلان طی یادداشتی نوشت: شب دوشنبه به دعوت تعدای از بزرگان کوی امام رضا به این محله رفتم و ضمن گفت و گو با معتمدان و امنای این محله، به تعدادی از خانواده ها هم سر زدم و از نزدیک در جریان مشکلات این محله قرار گرفتم. سفر من به محلات شهری محدود به ایام انتخابات نیست و تقریبا طی دو سال گذشته همواره به محلات می روم.

کوی امام رضا یا اسماعیل آباد سابق رشت در محدوده‌ شمال شرقی شهر رشت واقع شده است. این محله از شمال با خیابان هلال احمر، از جنوب با خیابان طالقانی و از غرب با بزرگراه خرمشهر، خیابان یاشار، میدان ولیعصر، بلوار شهید انصاری و بلوار ولیعصر محدود شده است و با محله‌های ‌شهرک گلها، شهرک باران، شهرک ولی عصر مجاورت دارد. این محله در منطقه یک شهرداری واقع بوده و بیش از 6 هزار نفر جمعیت دارد. این محله ۳۱ شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده است و از نظر فعالیت های مذهبی و فرهنگی در رتبه خوبی قرار دارد.

در خصوص مشکلات کوی امام رضا توجه به نکات زیر ضروری می باشد:

۱- کوی امام رضا نیازمند توسعه شهری است و با مشکلاتی چون تراکم جمعیتی، ساخت و سازهای غیرمجاز، استقرار نامناسب برخی فعاليت ها، افزايش نقش عبوری معابر، دسترسی دشوار به شبکه حمل و نقل و معابر اصلی، کمبود فضاهای فرهنگی و آموزشی، عدم وجود فضاهای جمعی مناسب برای تعامل اجتماعی ساكنان، وجود بسترهای مساعد برای ايجاد آسيب های اجتماعی، كمبود زير ساخت های فرهنگی و ورزشی برای گذران اوقات فراغت به ويژه برای جوانان، بافت فرسوده، جمع آوری های آب های سطحی، جمع آوری زباله ها و… مواجه می باشد.

۲- یکی از مهم ترین دغدغه های اهالی این محله، حمایت یک عضو شورا از اقدام خلاف یکی از بستگانش در این محله است. قطعه زمینی که بیش از چهل سال محل عبور و مرور مردم بوده با مداخله یکی از اعضای کنونی شورای رشت توسط یکی از بستگان وی، بدون این که مالک باشد و بدون رعایت حریم قانونی و نادیده گرفتن حقوق مالک همجوار، دیوار چینی شده و حتی شبانه یک مغازه ای نیز ساخته است در حالی که زمین مذکور قبلا نهر و رودخانه بوده و مدیر املاک شهرداری نیز کتبا اعلام نموده که بیش از پنجاه سال این مکان نهر و رودخانه بوده و هیچ فردی نیز مدارکی دال برمالکیت ارائه ننموده است و شکایات هیات امنای مسجد به نهادهای نظارتی و امنیتی و پی گیری های مداوم آنان تاکنون به سرانجامی نرسیده است.

۳- مسائل شهری باتوجه به فعالیت های گروه های مختلف مردمی در شهر، یک پدیده اجتماعی است و در اصل هماهنگ نمودن و اولویت بندی فعالیت این گروه ها، جزیی مهم از اداره شهر است. نبض امور مربوط به اداره کلان شهری چون رشت در دستان اعضای شورای شهر است؛ شورای آینده رشت باید نسبت به اولویت بندی و حل مشکلات محلات شهری، برنامه ریزی نماید.

۴- عدالت اجتماعی از مفاهیم بنیادین توسعه پایدار شهری است و در تبیین مفهوم عدالت اجتماعی، نیاز به بررسی و شناخت مناطق شهری از نظر امکانات و خدمات اولیه اساسی و نیز میزان و چگونگی توزیع فضایی شاخص های بهداشتی و درمانی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی، اداری، خدماتی، علمی و پژوهشی و… است .متاسفانه نظام برنامه ريزی موجود نتوانسته است توسعه ای همگون با مزيت ها و تنگناهای مناطق را محقق سازد و موجب تشدید بی تعادلی در توسعه مناطق و نواحی و محلات شهری شده است. مدیریت شهری باید برای توسعه متوازن مناطق شهری برنامه ریزی کند و مردم نیز آثار این برنامه ها را در زندگی اجتماعی خود ببینند.

۵- تحت تاثیر سیاست ها و بد تصمیم گیری ها و ضعف مدیریت شورا و شهرداری و فقر نظارتی موجود، شکاف بین مناطق شهری تشدید گردیده است. تفاوت در ارائه خدمات به محلات بایستی مبتنی بر عدالت باشد. مدیریت شهری باید بتواند عدالت را در برنامه ریزی شهری رعایت کند تا موجب افزایش شکاف ها و تولید آسیب های اجتماعی، فرهنگی نشود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=68910
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن