اجتماعی

خلاقیت و مدیریت ایده ها

خلاقیت به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است .کسب و کارهای جدید ، زاده ی خلاقیت اند و سال هاست که روش های سنتی جوابگوی نیازهای دنیای مدرن نیست. دنیای امروز به قدری پیچیده ، پویا و نامطمئن است که ما مجبوریم برای رشد و پیشرفت و حتی بقای هر فعالیت کارآفرینانه ای، هر لحظه مشکل جدیدی را حل کنیم. اما متاسفانه در وجود تعداد کمی ازافراد به این مسئله توجه شده و غالب افراد جامعه از این مسئله غافل اند و این امر باعث شده که توانایی های خود را برای پرورش ایده ها و تصوراتشان جدی نگیریند  و فرصت های بیشماری را به آسانی از دست دهند. البته نمی توان تمام تقصیر ها را به گردن افراد انداخت. سیستم های آموزشی ما در هر مقطع به نحوی در تقابل با خلاقیت اند. یادگیری مطالب تئوری محور و محفوظاتی که اجازه ی بروز هر گونه خلاقیت را از شما می گیرند، هزگز نمی توانند بستر مناسبی برای ایده های خلاق باشند.

مقوله های خلاقیت و نوآوری که از ویژگی های مهم روانشناختی محسوب می شوند ، جزء ذات و جوهره کارآفرینی می باشند. خلاقیت با انسان ها متولد شده و برای پرورش خود مانند سایر مهارت های زندگی نیاز به آموزش و توجه دارد. فرایند خلاقیت از تصور شروع شده و با مهندسی ایده ادامه می یابد و خلاقیت با مدیریت ایده ها ، آن ها را به مقاصد عینی و عملی مبدل می سازد. همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم ،خلاقیت به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است. نوع نگرش فرد خلاق به محیط پیرامون خود متفاوت از سایر افراد بوده و از اینرو خلاقیت جنبه فکری دارد.

بنابراین اگر خود را خلاق می دانید، از یک ویژگی برجسته کارآفرینان برخوردارید. مشخصه ای که وجه تمایز افراد کارآفرین و موفق با سایر اعضای جامعه است. اکثر کارآفرینان صاحبان کسب و کار کوچک هستند، اما همه صاحبان کسب و کار کوچک ، کارآفرین نیستند. همه ی ما افکار و ایده هایی نو برای آینده ی خود داریم، اما تا چه حد جرات به پرداختن ایده های خلاقانه خود داریم. اغلب ما گرفتار تله های ذهنی می شویم  به جای آنکه به ایده های خلاقمان جامه عمل بپوشانیم، آن ها را به فراموشی می سپاریم.

تجربه ی افراد متخصص نشان داده است که دستیابی به ایده های جدید در تجارت، تنها با پیروی کردن از اصول پایه خلاقیت میسر می گردد. ایده های موفق همیشه نتیجه نظارت صحیح، بلند مدت و خستگی ناپذیر بر روی روند نوآوری و از همه مهم تر ، حاصل یک تفکر خلاق بوده است. کارآفرینان موفق خلاقیت را در تنها در ایده پردازی و استارت اولیه کارشان خلاصه نمی کنند، بلکه تک تک مراحل کارشان با خلاقیت عجین شده است. استفاده از ایده های خلاقانه در جذب مشتری و مخاطب در تیزرها و بیلبوردهای تبلیغاتی تا چگونگی بسته بندی و عرضه محصولات تولید شده و حتی نوع برخورد پرسنل های سازمان های زیر مجموعه ی او، همگی تنها بخشی از اجرای موفق تفکر خلاق در ذهن یک کارآفرین می باشد. پرورش و شناسایی و به کارگیری خلاقیت های عینی، ذهنی، هنری و غیر کلامی و تخیلی در ایجاد انگیزه به عنوان نیرویی محرک فعالیت های انسانی و فعالیت های کارآفرینانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ازاینرو مردم نیازمند آموزش خلاقیت هستند تا با خلق افکار نو به سوی یک جامعه سعادتمند قدم بردارند.

کسب و کارهای جدید ، زاده ی خلاقیت اند
کسب و کارهای جدید و خلاقیت

ایجاد و پرورش خلاقیت، تنها یک روش علمی و فرموله شده نیست و سازمان های آموزشی وظیفه ی فراهم آوردن زمینه ی رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری و استفاده ی صحیح و هدفمند از استعدادهای و توانایی های افراد را برعهده دارند که این امر خود نیاز به ایجاد زیر ساخت های آموزشی و پرورشی و شروع آن در سنین پایین و رده های پایین سنی دارد. یادمان باشد، خلاقیت در تعریف ساده توانایی تخیل است. تصورات به همه افراد این امکان را می دهد که ریسک پذیر باشند و به چیزی فکر کنند که قبلا اصلا امتحان نکرده اند. نمود عینی این مطلب در دنیای کسب و کار، به معنای متفاوت فکر کردن است. با استفاده از خلاقیت، یک کارآفرین می تواند هنجارهای موجود را کنار بگذارد و آنگاه کسب و کار های جدید و تاثیرگذار خلق نماید.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89511
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن