اقتصادی

وام خوب و وام بد!!

آیا وام گرفتن همیشه منجر به موفقیت بیشتر شما در فعالیت های کارآفرینانه و کسب و کار خواهد شد؟ چه وام هایی خوب و چه وام هایی بد هستند؟ بسیاری از استارت آپ ها و فعالیت های کارآفرینانه نیاز به یک سرمایه ی اولیه دارند. از اینرو صاحبان آن ها به دنبال آنند که از طریق اخذ تسهیلات و دریافت وام های بانکی بخشی از سرمایه ی اولیه ی خود را تامین نمایند. البته این تمام ماجرا نیست، در بسیاری از موارد کسب و کارهای  موفق و سابقه دار نیز دریافت به اخذ وام می نمایند .  این موضوع تنها مختص به کسب و کارها نیست ، بسیاری از افراد در برهه های مختلف زندگی به دنبال وام اند. اما جای یک سئوال مهم باقی می ماند؟

وام گرفتن خوب است یا بد؟ بسیاری از کسب و کارها در شروع و یا در میانه ی راه نیاز به اخذ تسهیلات دارند. اما سئوال اینجاست که این روزها که حال اقتصاد ما خوب نیست ، آیا اخذ وام های مختلف ، تسهیل کننده ی شرایط کسب و کارهاست.

البته در وضعیت اقتصادی امروز، اگر بخت با شما یار باشد و بتوانید از هفت خوان رستم بخش تسهیلات بانک ها رد شوید ، می توانید آن را دریافت کنید. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که در صورتی که تسهیلات اخذ شده، تبدیل به کالاهای سرمایه ای یا بادوام چون ملک، تجهیزات و دستگاه های تولیدی سنگین و مواردی از این دست شود، توجیه پذیر است و می تواند مفید باشد . همچنین اگر بازدهی کالای خریداری شده با تسهیلات ، بیشتر از هزینه کرد مالی آن باشد، می توان گرفتن وام را پیشنهاد کرد. اصولا تسهیلات گرفتن برای کالاهای مصرفی به عقیده همه کارشناسان اقتصادی ، کاری اشتباه است، چرا که با پایان دوره بازپرداخت ، عمر آن کالا هم به پایان رسیده و انگار که پولتان را هدر داده اید.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این عقیده اند که در اقتصادی که تورمش همواره دو رقمی است و گاها این عدد تا به سی و چهل هم می رسد، تسهیلات گرفتن نه تنها بد نیست، بلکه بسیار کمک کننده است. چرا که در این شرایط تورمی، ارزش پول، هر سال دچار افت می شود و میزان اقساط شما هر ساله از میزان ارزش کمتری برخوردار خواهد شد. در واقع این روند همین طور ادامه دارد و هر چه مدت بازپرداخت طولانی تر شود، ارزش پولی که بر می گردانید، کمتر می شود و این مطلب به نفع شما و کسب و کارتان خواهد بود.

در مقابل به یاد داشته باشید که بسیاری از کسب و کارهای معتبر و مجموعه های کارآفرینی بزرگ ، زیر وام و درصدهای سود غیر معقولش کمر خم کرده اند و یکی از دلایل ورشکستگی شان شده است. کارخانه های بسیاری را می توان در شهرک های صنعتی دید و مثال زد که اکنون به بدهکاران بانکی تبدیل شده اند و کارخانه و اموالشان در مصادره ی بانک هاست. بنابراین همیشه تسهیلات گرفتن در مسیر جاده ی موفقیت نیست  و حتما نیاز به پیروی از یک سری اصول اولیه دارد.

تسهیلات برای کسب و کار
تسهیلات برای کسب و کار

یادتان باشد برخی از افراد تسهیلات می گیرند و برای باز پرداخت اقساط  اولیه، دوباره وام می گیرند. این کار بزرگ ترین اشتباهی است که در دریافت تسهیلات می توانید مرتکب شوید. نخست آنکه وام بگیرید اما بی هدف نباشید. تسهیلات گرفتن بیهوده تنها شما را بدهکار خواهد کرد. نکته ی بعدی اینکه ، هرگز برای خرید قسطی یا مخارج جاری زندگی وام نگیرید.

به بیان دیگر ، گرفتن وام برای سپری کردن زندگی عادی و تامین هزینه های روزمره اصلا کار درست و عاقلانه ای نیست. از آن بدتر اینکه خرید قسطی با تسهلات آن هم با سودهای بالا، معامله دو سر ضرر است. چرا که شما بی آنکه خودتان بدانید در حال باز پرداخت یک وام با سود مضاعف هستید و این اصلا منطقی نیست. واقعی ترین و البته تلخ ترین بخش اخذ وام پرداخت اقساط آن است. در بررسی توانمندی خود و کسب و کارتان در پرداخت اقساط واقع بین باشید.  یکی از مهم ترین عواملی که می تواند تعیین کننده باشد که آیا وام بگیریم یا نه ؟ به این موضوع بستگی دارد که وام قرار است ،  صرف سرمایه گذاری یا هزینه های روزمره شود.

مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89516
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن