اجتماعی

کرونا و وضعیت بازگشایی مدارس در برخی کشورهای جهان

مدارس در کشورهای مختلف به دلایل متنوع در حال بازگشایی است در ایران نیز بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان نیاز به رعایت موارد مختلفی دارد.

به گزارش تسنیم، عباس فرجی کارشناس مشاوره در آموزش و پرورش در مطلبی درباره وضعیت بازگشایی مدارس در کشورهای مختلف نوشت:

این روزها یکی از مهمترین چالش‌های همه کشورهای جهان نحوه بازگشایی مدارس است در ایران نیز یکی از مهمترین بحث‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان است گرچه پیام‌های ضد و نقیضی بعضاً از سوی وزارت آموزش و پرورش به گوش می رسد اما با این حال باید دقت داشت که تصمیمگیری در این خصوص بسیار مهم است چرا که کوچکترین اشتباهی می‌تواند فاجعه بار باشد.

معتقدم تصمیم‌گیری در این خصوص به جهت مخاطره آمیز بودن ابعاد آن نه شخصی است و نه سلیقه‌ای و چون موضوع ابعاد ملی دارد لذا آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی در این خصوص تصمیم‌گیری و یا تصمیم‌سازی کند.

تمام کشورهای درگیر با موضوع کرونا در این خصوص چالش‌های سختی پیش رو دارند اما علت و یا علت‌های این بازگشایی در هر کشوری متفاوت است این علت‌ها در اروپا یا آسیا و یا همسایگان ما با آنچه در ایران است تا حدی متفاوت است.

مثلاً در انگلستان یکی از مهمترین دلایل بازگشایی مدارس ارتباط مستقیم اقتصاد با آموزش و پرورش است یا در کشور امارات رعایت بیش از اندازه استانداردها و پروتکل‌های بهداشتی است.لذا با نگاهی اجمالی به نحوه عملکرد بازگشایی مدارس در برخی کشورها با منطبق کردن آن با آموزش و پرورش ایران باید پرسید دلیل این اصرار توسط مسئولین آموزش و پرورش در چیست؟

مثلا وزیر آموزش و پرورش فرانسه ژان میشل بلانکوئر معتقد است: با وجود افزایش ویروس کووید 19 و دردسرهای ناشی از شیوع سریع این ویروس در فرانسه مدارس تا حد امکان طبیعی بازگشایی خواهند شد».

نسخه جدید و محکمی از پروتکل‌های بهداشت عمومی برای مدارس فرانسه منتشر شده است که در ماه ژوئن در وبسایت آموزش و پرورش فرانسه در دسترس است آنها برای مقاطع مختلف پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه پروتکل‌های جداگانه‌ای منتشر کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه می‌گوید: مدارس به طور قطع باز خواهند شد اما این والدین هستند که تصمیم خواهند گرفت فرزندان خود را به مدرسه بفرستند یا نه. افرادی که مایل هستند حضوری در مدرسه باشند با فاصله‌گذاری یک متری و رعایت تمام پروتکل‌ها در کلاس خواهند بود در غیر اینصورت تحت نظر والدین به صورت مجازی موظف هستند در خانه ادامه تحصیل دهند، این سخنان در حالی است که فرانسه هنوز وارد موج دوم همه‌گیری کرونا نشده است.

در اسپانیا مردم به تصمیمات آموزش و پرورش خود اعتماد ندارند آنها احساس می‌کنند به بازی گرفته شده‌اند و این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش اسپانیا چهار سناریو برای بازگشایی در نظر گرفته‌اند.

در این میان حزب اتحادیه کارگری ccoo خواستار اعتصاب عمومی برای بازگشایی مدارس شده است بخشی از دانش‌آموزان نیز با تشکیل گروه‌هایی عنوان کرده‌اند که نگرانی آنها، سلامت والدینشان است و تا زمانی که این اطمینان از طرف آموزش و پرورش داده نشود به مدرسه نخواهند رفت.

آموزش و پرورش اسپانیا اولین سناریوی خود را بازگشایی با کلاسهای 25 نفره در نظر گرفته است و این در حالی است که این موضوع نیازمند افزایش کادر آموزشی است و برخی احزاب معتقدند اسپانیا با مشکلات مالی زیادی در حال حاضر دست و پنجه نرم می‌کند و چنین سناریویی امکان پذیر نخواهد بود.

در انگلستان قرار است مدارس بازگشایی شوند. در این خصوص کریس ویتی مدیر ارشد پزشکی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس معتقد است چون تعداد موارد ویروس کووید 19 در کشور به حد مجاز رسیده به نظر می‌رسد بازگشایی مدارس بلامانع است، او می‌گوید: در عین حال نگرانی‌های دبیرکل سازمان ملل در خصوص ضرورت بازگشایی مدارس قابل تأمل است.

یک مشاوره دولتی انگلیس به CNN می‌گوید: بازگشایی مدارس مثل مغازه‌ها و رستوران‌ها نیست و ما این را به خوبی می‌دانیم اما فارغ از سایر موضوعات بهداشتی باید در نظر داشت باز شدن مدارس بیشتر به این دلیل است که والدین باید به کار خود برگردند اما کارشناسان بهداشت عمومی معتقد هستند در موقعیتی نیستند که تضمین دهند بازگشایی بی‌خطر باشد.

«کریستینا پاگل» استاد تحقیقات عملیاتی از دانشگاه کالج لندن می‌گوید: برای ایمن بودن مدارس یک سیستم ردیابی تماس قوی که می‌تواند زنجیره انتقال را از بین ببرد باید راه اندازی شود.

او به CNN می‌گوید: سیستم ردیابی باید 80 درصد موارد جدید علامت‌دار را ردیابی کند و این در حالی است که در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد. در چنین شرایطی درصورت بازگشایی مدارس همه چیز می‌تواند از کنترل خارج شود چرا که بازگشایی مدارس نه تنها به دلیل انتقال بلکه به دلیل راه اندازی شبکه انتقال خطرناک است.

یک مدرسه با 500 دانش آموز می‌تواند 300 خانه را به هم متصل کند بنابراین می‌بینید چگونه وقتی همه مدارس باز می‌شوند شبکه می‌تواند خیلی سریع گسترش یابد. اما نباید نادیده گرفت که مدارس و اقتصاد تاثیر چشمگیری بر یکدیگر دارند چرا که در صورت باز نبودن مدارس والدین مجبور هستند که در خانه بمانند و از کودک خود مراقبت کنند.

انگلیس از جمله کشورهایی است که به خاطر ویروس کووید 19 بیشترین آسیب اقتصادی را در جهان دیده است.

وضعیت ترکیه شباهت‌های زیادی به ایران دارد. مقامات ترکیه بازگشایی مدارس را به تاخیر می‌اندازند زیرا موارد ابتلای کووید 19 روزانه بیش از 1100 مورد است در حالی که در ایران بنا به گزارشات رسمی ما روزانه بیش از دو هزار مورد ابتلا داریم به خاطر همین کارشناسان پزشکی ترکیه نسبت به افزایش میزان گسترش این ویروس در سراسر کشور به آموزش و پرورش هشدار داده‌اند این در حالی است که قرار بود مدارس بازگشایی شود اما «زیای سلوچک» وزیر آموزش و پرورش ترکیه گفته است که دانش‌آموزان فعلاً از دوره‌های آنلاین در همان زمانی که قرار بود بازگشایی صورت بگیرد استفاده خواهند کرد.

امارات متحده عربی وضعیت کاملاً متفاوتی دارد مدارس در صورتی بازگشایی خواهند شد که میزها یک متر از هم فاصله داشته باشند دوربین‌های حرارتی در مقاطع ورودی کلاس‌های درس، مدارس و سالن‌های ورزشی، دانش‌آموزان را اسکن خواهند کرد.نیمی از دانش‌آموزان در کلاس و نیمی دیگر به صورت آنلاین آموزش خواهند دید. این حق انتخاب در اختیار والدین است در واقع آموزش و پرورش تمام اقدامات را برای پذیرایی انجام خواهد داد تا سلامت دانش‌آموزانش را تضمین کند.

همانطور که مشاهده می‌کنید موضوعی که در اغلب تصمیم گیری‌های آموزش و پرورش کشورهای جهان در خصوص بازگشایی مدارس بارز است، مشارکت خانواده‌ها در این موضوع است.

بیشتر آموزش و پرورش‌های کشور های جهان این حق را به والدین داده‌اند که فرزند خود را به صورت حضوری و یا به صورت مجازی در کلاس ثبت نام کنند.

بهتر آن است که آموزش و پرورش ایران نیز در امر تصمیم‌گیری چند نکته را لحاظ کند؛ نخست آنکه وضعیت همه‌گیری در کشور را با توجه به گزارشات ستاد ملی مبارزه با کرونا در نظر بگیرد. دوم آنکه در تصمیمگیری دانش آموزان، والدین و فرهنگیان را مشارکت دهد این امر بسیار مهم و حیاتی است.

سوم آنکه بررسی کند آیا امکان رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس کشور وجود دارد یا خیر؟ این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که می دانیم مدارس دولتی از تراکم بسیار بالایی برخوردار هستند لذا رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی به آسانی ممکن نخواهد بود.

بدیهی است عدم رعایت هر یک از این پروتکل‌ها می تواند جان افراد را به خطر بیندازد لذا این موضوع حتماً باید در تصمیم گیری‌های آموزش و پرورش نقش پررنگی داشته باشد.

برای بازگشایی تمام مدارس منتظر اعلام نظر ستاد کرونا هستیم
واگذاری مدارس دولتی به بخش غیردولتی متوقف شد
آغاز سال تحصیلی از روز شنبه 15 شهریور با حضور دانش‌آموزان در مدارس/ هزینه اینترنت “شاد” یک‌سوم قیمت

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=43555
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن