اجتماعی

کدام مشاغل مهم روستایی نباید فراموش شوند؟

مشاغل مهم روستایی مشاغلی هستند که از لحاظ منافع ملی یا اقتصادی حائز اهمیت هستند. متأسفانه در کشور ما مشکلات طبیعی از قبیل کمبود منابع آبی در کنار سوء مدیریت سبب شده توسعه روستایی نادیده گرفته شود. در حالی که هنوز مهمترین محصولات غذایی استراتژیک دنیا در روستاها تولید می‌شوند. مضاف بر اینکه بها دادن به مشاغل مهم روستا در نهایت در رشد اقتصادی کشور تأثیرگذار خواهد بود. لذا ما در این مطلب فهرستی از مشاغل مهم روستا را گردآوری کردیم.

کشاورزی در صدر مشاغل مهم روستایی
کشاورزی در صدر مشاغل مهم روستایی

 

کشاورزی در صدر مشاغل روستایی

تأمین امنیت غذایی یکی از مهمترین نیازهای هر کشوری است. تجربه نشان داده وابستگی در این حوزه هرقدر هم محدود باشد به عنوان نقطه ضعف کشور محسوب می‌شود. لذا تحت هیچ شرایطی نباید کشاورزان یک جامعه نادیده گرفته شوند. این در حالی است که متأسفانه کشاورزان در کشور ما جزو اقشار ضعیف و کم درآمد محسوب می‌شوند. آنها بیشترین زحمت را متحمل می‌شوند و کمترین بهره را می‌برند. اما مسئله دردناک‌تر این است که در بسیاری از مناطق، کشاورزی از فهرست مشاغل مهم روستایی در حال حذف شدن است. بسیاری از زمین‌های زراعی به دلیل مشکلات اقلیمی و یا به صرفه نبودن کار رها شده‌اند. بسیاری از مردم روستا به کشاورزی به عنوان شغلی برای کسب درآمد نگاه نمی‌کنند و تنها برای دلخوشی و علاقه شخصی مزارع و باغ‌های کوچک خود را اداره می‌کنند.

در حالی که در کشورهای توسعه یافته با مدیریت صحیح و بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی مدرن به یاری روستاییان می‌روند. اگر منطقه‌ای به دلیل شرایط اقلیمی با کمبود آب مواجه شده است آموزش اصولی می‌تواند کشاورزان را به سمت تولید محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند هدایت کند. خلاصه اینکه کشاورزی هرگز نباید جایگاه خود را در صدر فهرست مشاغل مهم روستا از دست بدهد.

دامپروری از مشاغل مهم روستایی
دامپروری از مشاغل مهم روستایی

دامپروری مکمل کشاورزی

بی‌جهت نیست که از دیرباز کشاورزی و دامپروری از مشاغل مهم روستا بودند. این دو فعالیت نه تنها نیازهای اساسی بشر را تأمین می‌کنند بلکه مکمل یکدیگر نیز هستند. دام و طیور بهترین مصرف کننده ضایعات کشاورزی هستند. در واقع از ضایعات یک کسب و کار، کسب و کاری دیگر راه‌اندازی شده است. پس دامپروری نیز هم به جهت تأمین نیازهای اساسی کشور و هم به عنوان مکملی برای کشاورزی جزو مشاغل مهم روستایی محسوب می‌شود.

صنایع دستی از مشاغل خاص روستایی

از دیگر مشاغل مهم روستایی صنایع دستی هر منطقه است. در دنیای امروز گفته می‌شود که یکی از رموز موفقیت کسب و کارها تولید محصولات منحصر به فرد است. صنایع دستی هر منطقه عموماً دارای چنین ویژگی هستند. زیرا این محصولات زاده تخیلات مردم روستا هستند و هرگز محصولات تکراری تولید نمی‌شوند. اما صنایع دستی از مشاغل مهم روستایی است که برای بازاریابی و فروش به حمایت اصولی نیاز دارد.

آموزش

اما یکی از مشاغل مهم روستایی که شاید در کشور ما به آن بها داده نمی‌شود مسئله آموزش روستاییان است. در حالی که یکی از روشهای تحقق توسعه روستایی آموزش مداوم مردم روستا است. این آموزش باید توسط نهاد یا فردی که مورد اعتماد مردم است صورت گیرد. آموزش‌ها باید بر مبنای افزایش بهره‌وری مشاغل روستایی طراحی شوند تا مردم روستا نتایج ملموس آن را در افزایش درآمد خود احساس کنند. علاوه بر آن آموزش باید مطابق با نیاز روز مردم روستا باشد. اگر به این مشاغل مهم روستایی بها داده شود دیگر هیچ روستایی خالی از سکنه نخواهد شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=81894
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن