کارآفرینی

کارآفرینی فرهنگی؛ غریب ولی ارزشمند

استفاده از عنوان کارآفرینی در فارسی این اشتباه لفظی را ایجاد کرده که ایجاد اشتغال مهمترین مؤلفه این حوزه است. در حالی که ارزش‌آفرینی مؤلفه اصلی در این فرایند است. بنابراین کارآفرینی فرهنگی فرایندی است که به احیاء یا خلق ارزشی در فرهنگ عمومی جامعه بپردازد. البته این امر می‌تواند به عنوان یک کسب و کار با منفعت اقتصادی نیز همراه باشد.

به گزارش تفاهم آنلاین، کارآفرینی فرهنگی عنوانی است که شاید برای بسیاری از مردم عبارت ناآشنایی باشد. بکارگیری عنوان “کارآفرینی” به عنوان معادل (entrepreneurship) این اشتباه لفظی را ایجاد می‌کند که ایجاد اشتغال در این فرایند تنها مؤلفه اصلی است. در حالی که ارزش‌آفرینی، مؤلفه اصلی کارآفرینی است که نباید نادیده گرفته شود.

در همین راستا کارآفرینی فرهنگی فرایندی است که با خلاقیت و نوآوری به ارزش‌آفرینی فرهنگی منجر شود. نکته مهم این است که ارزش‌آفرینی فرهنگی لزوماً با ارزش‌آفرینی اقتصادی همراه نیست ولی ارزش‌آفرینی اقتصادی می‌تواند ارزش‌آفرینی فرهنگی را نیز به همراه داشته باشد. اهمیت کارآفرینی فرهنگی در احیا و ایجاد ارزش‌های فرهنگی در جامعه است که اگر با منفعت اقتصادی نیز همراه شود بازی دو سر برد است.

کارآفرین فرهنگی کیست؟

کارآفرین فرهنگی کسی است که بتواند با نوآوری و خلاقیت خود ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موجود در جامعه را با فرصت‌های اقتصادی پیوند بزند. در نتیجه با تولید و عرضه خدمات و محصولات فرهنگی و هنری به ایجاد یا احیاء ارزشی در فرهنگ عمومی جامعه بپردازد. اوج شکوفایی این فرایند زمانی است که با ایجاد اشتغال و کسب منفعت اقتصادی نیز همراه شود.

در حقیقت کارآفرینان فرهنگی با شناسایی نیازها و کمبودهای فرهنگی در جامعه در صدد شناسایی راهی تازه برای رفع این نیازها هستند. به عنوان نمونه یک فعال فرهنگی که ترویج کتابخوانی را به عنوان یکی از نیازهای جامعه شناسایی می‌کند و به دنبال راهی تازه و خلاقانه برای ترویج کتابخوانی در کشور است یک نمونه از کارآفرین فرهنگی است.

آیا کارآفرینی فرهنگی یک شغل است؟

در پاسخ این سؤال باید گفت کارآفرینی فرهنگی لزوماً یک شغل نیست. زیرا هدف اصلی، خلق یا احیاء ارزشی در فرهنگ عمومی جامعه است. لذا ممکن است این امر در قالب یک فعالیت فرهنگی رخ دهد که ویژگی‌های یک کسب و کار را نداشته باشد. به عنوان مثال فردی که با راه‌اندازی یک کانال ارتباطی به شیوه‌ای تازه و خلاقانه سعی در ترویج کتابخوانی در جامعه دارد نمی‌تواند به عنوان یک کسب و کار به آن اتکا کند.

به عبارت دیگر کارآفرینی فرهنگی یک نوع سبک زندگی است و هرکس در هر جایگاه شغلی و اجتماعی اگر دغدغه اصلاح فرهنگی جامعه را داشته باشد می‌تواند یک کارآفرین فرهنگی نیز باشد. البته تولید و عرضه خدمات و محصولات فرهنگی و هنری شغلی است که اگر با خلاقیت و نیز دغدغه ارزش‌آفرینی همراه باشد تبلور کارآفرینی فرهنگی در قالب یک کسب و کار است.

اهمیت کارآفرینی فرهنگی

اهمیت کارآفرینی فرهنگی

در دنیای امروز همه ما خواسته و ناخواسته در حال تبادل اطلاعاتی و فرهنگی با دنیا هستیم. لذا حفظ و تقویت میراث فرهنگی کشور و تلاش برای معرفی آن به دنیا بخشی از مسئولیت اجتماعی تمام افراد جامعه است.

در این میان، کارآفرینی فرهنگی عرصه‌ای است که به بهترین وجه ممکن به ارزش‌آفرینی فرهنگی می‌پردازد. نکته مهم این است که میراث فرهنگی هر سرزمین در دنیای کسب و کار نوعی مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

به همین خاطر حمایت از کارآفرینان فرهنگی و صادرات محصولات بومی ولی خلاقانه و ارزش‌آفرین می‌توانند نقش مهمی در توسعه کشور داشته باشند. تلفیق محصولات هنری بومی با آنچه به عنوان نیاز مشتری در بازارهای جهانی شناسایی شده نیز می‌تواند ارزش‌آفرینی فرهنگی و اقتصادی را به صورت توأمان برای کشور به ارمغان بیاورد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67141
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن