کارآفرینی

کارآفرینان قوانین کسب و کار را بدانند

کارآفرینان هرجامعه ای به عنوان اهرم های اصلی فعالیت های اقتصادی نیاز به یک فضای امن و ایمن برای فعالیت دارند. از آنجایی که بسیاری از صاحبان کسب و کار و کارآفرینان جوان تجربه ی پیشین چندانی ندارند، الزام آشنایی کارآفرینان با قوانین کسب و کار از ضروریات این حوزه است. مفاهیم مهمی در حوزه ی کسب و کار از نحوه ی و تاسیس شرکت گرفته تا نحوه قراردادنویسی و الزامات در بدو تاسیس هر کسب و کاری بسیار مهم است و عدم آشنایی با آن ها می تواند تبعات جبران ناپذیری برای کارآفرینان جوان به همراه داشته باشد. البته از یک سو نظام قضایی می بایست بستر ایمن فضای کسب و کار را برای کارآفرینان جوان فراهم نماید و از سوی دیگر، خود شخص کارآفرین  باید الزامات حقوقی برای نخستین گام های تاسیس و شروع به کار و انعقاد قرارداد اطلاعات کافی و وافی را داشته باشد.

معمولاً بسیاری از کارآفرینان جوان و تازه کار که در شرف راه‌اندازی یک کسب ‌وکار جدید هستند،  مسائل حقوقی  دنیای کسب و کار را چندان جدی نمی‌گیرند و به بیانی دیگر، باید گفت ، آشنایی جدی با مسائل حقوقی درگیر کسب و کار ندارند و از دیدگاه شان چندان هم مهم نیست.همین مسئله باعث می‌شود که در ادامه با مشکلات جدی روبرو شوند. از اینرو بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند که در اولین قدم‌های راه‌اندازی یک کسب ‌و کار جدید، باید تا حدی به قوانین دنیای کسب و کار اشرافیت داشته باشیم. بنابر این، به این موضوع باید توجه جدی داشته باشیم ، لازمه کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار، دانستن قواعد آن است.سپس با انجام مطالعات لازم و تجزیه و تحلیل داده ها ، ارزیابی دقیق بعمل بیاوریم.

چرایی دانستن قوانین کسب و کار برای کارآفرینان
چرایی دانستن قوانین کسب و کار

متاسفانه اکنون افرادی که حتی دارای مدرک کارشناسی هستند تا فارغ التحصیلانی که دارای مدارک عالیه بالاتر همچون کارشناسی ارشد و دکتری هم دارند، کمترین اطلاعات حقوقی و حقیقی از قوانین کسب و کار ندارند. حتی نوشتن یک چک و بعضا بار حقوقی ساده ترین جملات در قراردادها همه و همه باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیری خواهد شد و البته بخشی از این خلاء به نظام های آموزشی ما نیز بر می گردد.

چرا که آگاهی از قانون و قوانین اولیه کسب و کارها از ضرورت های دنیای کسب و کار است و هر فردی که یک استارت آپ یا کسب و کار را آغاز می کند به هر نسبتی که به قوانین جاری در این حوزه آگاهی داشته باشد به همان نسبت می تواند در حفظ حقوق خود نیز تلاش نماید. شروع هر کاری نیازمند قواعد و قوانین مخصوص به خود است . مسلما برای برای شروع یک کسب و کار هم باید اصول و قوانین راه اندازی کسب و کار موفق را دانست تا با اجرای درست آن  قدم های موفقیت را سریع تر طی نمود. قواعد و قوانین راه اندازی یک کسب و کار موفق شامل فرایندها و روش های اجرایی آن می شود.

آشنایی با قوانین کسب و کار، زمانی اهمیت بیشتری می یابد که به علت این عدم آگاهی در قسمتی از کسب و کارتان دچار مشکل شوید. از اینرو به همان نسبت که اجرای قانون لازم است، آگاهی و آشنایی با قوانین و مقررات حوزه ی کسب و کار نیز حائز اهمیت است. خیلی از تخلفات و شکست هایی که در دنیای کسب و کار روی می دهد ، ناشی از ناآگاهی کارآفرینان و افراد تازه کار از قوانین جاری در حوزه ی کسب و کار می باشد که محتوای برخی از پرونده های جاری قضایی نیز این وضعیت را آشکار می سازد. چالش های حقوقی زمانی سرباز می کند که استارت‌آپ ها در حال نزدیک شدن به موفقیت هستند و دقیقا در همان زمان، سوء تفاهم‌ها سر باز می‌کنند و تیم منسجم و پر انگیزه یک کسب و کار ، دچار مشکل و چالش می شوند.

وقوع ضررهای هنگفت اقتصادی و ورشکستگی بسیاری از کارآفرینان نوپا صرفنظر از اینکه وقت و هزینه زیادی برای خود فرد به دنبال دارد و کارآفرینان جوان را در ابتدای کار دچار یاس و نا امیدی می نماید، به دولت و دستگاه قضایی نیز ضررهایی تحمیل  می نماید.  اکنون پرسش این است که این قانون و مقررات دنیای کسب و کار را باید چگونه و چه وقت به افراد آموخت و از همه مهم تر اینکه ، این آموزش و یادگیری را باید از کجا شروع کرد؟ بنظر وقت آن رسیده که در میان انبوهی از محفوظات دانشگاهی که شاید کمترین بهره وری را در دنیای کسب و کار فارغ از نوع و مقطع رشته ی تحصیلی داشته باشند، حداقل دو واحد نظری هم به مبحث آشنایی با حقوق و قوانین کسب و کار اختصاص داده شود. آنگاه کارآفرینان تازه کار در هر رشته ی تخصصی که پا در عرصه ی دنیای کسب و کار می گذارند با اندک اطلاعات حقوقی خود می توانند بعضا جلوی بسیاری از شکست ها و ضررهای هنگفت اقتصادی را بگیرند. حتی می توان این محتوا را به زبان ساده تر در کتاب های درسی دانش آموزان ارائه کرد و این امر، یکی از ضرورت های جامعه ای است که به دنیای کسب و کار و ملزوماتش اهمیت قائل می شود.

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=86574
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن