کارآفرینی

دلایل ورشکستگی کسب و کارها

ورشکستگی و شاهد وقایعی که به دنبال آن برای کسب و کارها اتفاق می افتد در نگاه اول بسیار دردناک به نظر می رسد. هیچ شرکت تازه تاسیس از روز اول ورشکستگی خود را پیش بینی نمی کند. اما رفته رفته شرایط به گونه ای پیش می رود که نه تنها کسب و کارهای کوچک، بلکه بسیاری از غول های تجاری در دنیای کسب و کار اعلان ورشکستگی می کنند. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است ، این است که دلایل ورشکستگی را آنالیز کرده و به دقت مورد بررسی قرار دهیم تا با تجارب ارزنده ای که به دست می آوریم ، آینده ی کسب و کارمان را به یک مسیر روشن هدایت نماییم.

بطورکلی فعالیت های تجاری کسب و کارها از دو حالت مشخص پیروی می کنند، یا از شرایط خوبی برخوردارند و سودده هستند و یا خرج و مخارج به گونه ای پیش می رود که نه تنها سودده نیست بلکه آرام آرام به سمتی پیش می روند که کلیه ی سرمایه ی خود را از دست داده و در نهایت اعلام ورشکستگی می کنند.

در یک تعریف جامع از سوی کارشناسان ، ورشکستگی را می توان اینگونه معرفی کرد ؛ ورشکستگی حالت یک تاجر یا شرکتی تجاری است که از پرداخت بدهی‌ها و دیون خود ناتوان شده و نمی‌تواند تعهدات خود را عملی کند. به این مفهوم در اصطلاح ورشکستگي (Bankruptcy)اطلاق می شود.

از جمله مهم ترین دلایلی که در این راستا می توان به آن اشاره نمود ، عبارتند از : فقدان سرمایه لازم – عدم برنامه‌ریزی مناسب و کافی –  در نظر نگرفتن رقبا  –  بازاریابی ضعیف –  نداشتن انعطاف‌پذیری لازم در کسب و کار و …

در هر صورت ، سوال مهمی که با آن روبرو هستیم ، این است که کسب و کارها چگونه ورشکست می شوند؟ چه عامل و یا عواملی دست به دست هم می دهد تا یک کسب و کار اعلام ورشکستگی می کند. مدیریت کسب و کارها، در دنیای امروز بسیار پرریسک و پیچیده است. شاید دقیقا به همین علت است که طبق آمار مننتشر شده ، حدود ۴۹% از مشاغل در پنج سال اول کار خود شکست را تجربه می کنند و حدود ۳۰% از مشاغل در دو سال اول ، شکست‌خورده و از بین می‌روند. در این میان هم مشاغلی هم وجود دارند که عمر بقایشان شاید به چند هفته هم نرسد.

همانگونه که در مطلب بالا به آن اشاره شد ،یکی از عوامل مهمی که کسب و کار شما را در ورطه ی ورشکستگی قرار می دهد، نبود سرمایه ی کافی است. شاید هم می توان گفت ، علت اصلی تمام ورشکستگی ها در عرصه ی تجارت همین فقدان سرمایه ی کافی باشد. شما باید همیشه در حال رصد کردن دخل و خرج کسب و کارتان باشید. نبود سرمایه می تواند بزرگ ترین کسب وکارها را دچار بحران نماید. همواره نقدینگی کسب و کارتان را کنترل نمایید، تا بتوانید هزینه ها و مخارج تان را تحت کنترل داشته باشید.

همیشه رقبای خود را زیر نظر داشته و فعالیت هایشان را رصد نمایید. هر لحظه که از فعالیت های آنان غافل شوید، متضرر خواهید شد و آنگاه این شمایید که براحتی بازار را از دست می دهید. در این مسیر از مزایای بازاریابی غافل نشوید. از انواع روش های بازاریابی بهره مند شوید. یادتان باشد ، تبلیغ بیشتر ،مساوی فروش بیشتر و در نتیجه ی به سوددهی بالاتری منتج خواهد شد و تنها در اینصورت است که آینده ی کسب و کارتان تضمین شده خواهد بود. ره صد سال را یک شبه طی نکنید. ریسک پذیری خوب است به شرط آنکه حساب شده و با کنترل شرایط صورت بپذیرد. افرادی که بی محابا و بی حساب و کتاب ، تصمیمات بزرگ و یک شبه اخذ می نمایند، شرایط ورشکستگی را بیشتر برای کسب و کارشان ایجاد می نمایند.

نوسانات خارجی یکی ازعوامل منفی دیگری است که با دستاوردهایی چون ناسازگاری بین تولید و مصرف، عدم استخدام، کاهش در میزان فروش، سقوط قیمت ها و… می تواند بسیاری از کسب و کارها را در شرف ورشکستگی قرار دهد. بسیاری رویدادهای طبیعی و البته خارج از دسترس ما نیز در این حوزه موثر است. در طول دو سال گذشته ، اپیدمی کرونا توانست بسیاری از ابرشرکت های تجاری جهان را به ورطه ی ورشگستگی بکشاند و کسب و کارهای کوچک بسیاری را از فعالیت باز دارد.

ورشکستگی کسب و کارها
ورشکستگی کسب و کارها

تمام عوامل مذکور در صورتی مرتفع خواهد شد و اوضاع کسب و کارتان به خوبی پیش خواهد رفت که از یک مدیریت قوی بهره مند باشید. یک مدیر ضعیف هرگز نمی تواند سکان یک کشتی را حتی با بیشترین سرمایه به ساحل امن هدایت نماید. بیشترین تعداد ورشکستگی ها در دنیای کسب و کار ، مستقیم و یا غیرمستقیم به مدیریت ها بر می گردد.

اگر به عنوان یک کارآفرین و صاحب یک استارت آپ ، ورشکستگی را پیشرو دارید و یا از آن گذر کرده اید، باید به این باوربرسید که ورشکستگی هرگز پایان راه نیست و این فقط شما نیستید که با چنین شرایطی روبرو اید. بسیاری از کسب و کارهای موفق امروز، شرایط ورشکستگی را پشت سر نهاده اند تا به موفقیتی را که هم اکنون شاهدش هستید ، دست یافته اند.

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85672
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن